• BomBom

Hur mycket kostar murgröna?

Jag undrar helt enklet vad man får ge för murgröna hos en florist.. Eller kan man få tag på det på andra ställen också?

• Svar på tråden Hur mycket kostar murgröna?
  • passionsblomman

Något som många missat verkar det, är att man kan köpa Murgröna som snittgrönt i påse. Dvs den är redan klippt och vattendragen och alla slingorna är långa. Det brukar vara tio meter i påsen totalt.
    Pris varierar väldigt stort över landet och mellan orter och butiker, men du bör kunna få en sådan för mellan 275-400 kr skulle jag gissa om jag höftar över sverige...

Det är mycket lätt att jobba med växten på det här sättet iallafall. Man slipper klippa och vattendra och palta med jordiga krukor och man får ingen jord på de vita dukarna.

• Brynesjö2010

Vi hade murgröna till dukningen och vi köpte 8 st små krukor på Plantagen. Där tog dom 40 kr ungefär per styck har jag för mig. Helt klart värt pengarna!

• weddinginlove

Ikea har murgröna för 25kr plantan.

• Piiiip

Jag köpte murgröna förra våren för 25-45 kr krukan (olika storlekar). De är superfina ännu och ännu större och längre. Varje kruka har nu 5-10 stora långa längder, ca 120 cm långa. Med lite tur kan jag använda dem till sommaren!

• BrideBecks

Vi köpte på Plantagen. 4 stora krukor för typ 300 spänn.

Annars på sommaren så klättrar murgröna gärna på berg och sluttningar om ni vill plocka själv.

• MiaSKPG

jag köpte en i kruka i en blomsterhandel som hade över 1 meter långa rankor och nu har jag klippt av dem och satt i vatten (ta av de flesta blad längs stjälken) så bildar de nya rötter och jag får massor av plantor gratis

• Joholina

..det är nog bra att man inte plockar den själv i så stora mängder eftersom den är fridlyst på de flesta ställen- inte Gotland däremot.  Så kolla upp det först i så fall...  Ett måste på mitt bröllop också

Svar på tråden Hur mycket kostar murgröna?