• dreams come true

Potatisgratäng till serverad middag?

Vi funderar på om vi ska försöka göra så mycket som möjligt till vår bröllopsmiddag. Potatisgratäng känns ju då som ett bra alternativ, lätt att göra, funkar till många och kan förberedas. MEN vi vill gärna ha en serverad middag, dvs. att folk sitter kvar på sina platser och får middagen. Hur löser man det bäst med potatisgratäng? Att lägga upp innan känns ju lite tråkigt. ser lite halvsjabbigt kanske när man lägger upp det? Eller tror ni att det fungerar? Andra alternativ är ju att göra mindre formar och att personal serverar så man får ta själv. Eller att man gör ännu mindre formar och att man ställer fram det på borden. Inget av alternativen känns optimalt. Någon som har något annat förslag?

Eller något alternativ som är lätt att förbereda  till många personer.

• Svar på tråden Potatisgratäng till serverad middag?
  • JT2010

Vi hade potatisgratäng på vårt bröllop som serverades som vanligt men vi tyckte inte det såg slabbigt ut faktiskt. Sen beror det kanske på hur krämig ni vill ha den, vår var krämig men höll ändå ihop på ett snyggt sätt så det är inte omöjligt :)

• FramtidaFruSandberg

Vi hade (inte potatisgratäng dock) så att köttet låg på tallricken och sedan kom potatis med gränsaker ut i skålar som fick cirkulera kring borden. Det funkade jättebra

• pyrro

Vi hade så att kött med tillbehör låg på tallriken och potatisgratängen sattes ut i skålar på borden....blev jättebra:)

• ClaraH

pyrro skrev 2010-09-19 11:54:12 följande:
    Vi hade så att kött med tillbehör låg på tallriken och potatisgratängen sattes ut i skålar på borden....blev jättebra:)

Det är så har jag känner igen att det brukar serveras, så att man får ta själv. Låter bra.

• dreams come true

Hur menar du med skålar? I faktiska skålar eller menar du i gratängformar?

• FramtidaFruSandberg
    dreams come true skrev 2010-09-19 21:23:04 följande:
    Hur menar du med skålar? I faktiska skålar eller menar du i gratängformar?
    det beror väl på hur snygga gratängformarna är (samt hur stora). Är formarna jättestora (eller jättefula, som de flesta är) så är det ju snyggare med separata skålar/formar
  • Moster Stina

Gör potatistårta!
    Detta är ett JÄTTEGOTT mellanting mellan paj, och gratäng, men håller ihop i jättefina bitar, eftersom det är smördeg runt om.
    Blir bara godare om den är gjord ett par dagar innan!
    Det finns recept på nätet!

Personligen brukar jag använda en hård potatissort istället, och förkoka den i grädde och mjölk så att det blir krämigt och gott. Då kan man stå och provsmaka av den också, så att den är nog saltad och så...
    OBS det skall vara fransk senap i, men man kan säkert använda olika saker till smaksättning! Typ mögelost eller något!
    Lycka till!

• dreams come true

Moster Stina: det vore kanske något. Får nog ta och provlaga det här hemma någon dag. Smakfull ost kanske? Kantareller borde man kanske ha i?
    Har du något recept du rekommenderar?

• Moster Stina

Hej!
    Tror att vi brukar följa dettta recept på ett ungefär.
    Men jag brukar ha i lite olika mycket (mer)potatis. Som sagt tycker jag du ska förkoka, med grädde och mjölk (bry dig inte om receptet exakt), kryddor och ägg. Låt det puttra minst en halvtimme, eller tills den hårda potatisen är genomkokt. Smaka av och tillsätt extra salt och senap om det behövs. (det tycker i alla fall jag)
    Och ja, just det. Jag brukar dutta fast lite sån där pulvriserad parmesan i själva degen. Brukar bli gott!

Jag tänker absolut baka denna till vårt bröllop, men jag tänker nog baka degen själv då, på något vis. Försöker ju komma så billigt undan som möjligt, för att vi skall kunna bjuda 110 gäster.
    Lycka till!
    Tårtan är mastig! Räcker med en liten bit.
    Blir ännu godare kall faktiskt, men vi ska ändå servera den varm. Med sås till försvinner tyvärr den goda smaken helt.

Potatistårta
    8 Portioner

1 Rund färdigkavlad smördeg; -ca 32 cm i diameter
    1 kg Mjölig potatis; tex King -Edward skuren i tunna skivor
    3 Ägg
    4 dl Kaffegrädde
    1 msk Ljus fransk senap
    1 1/2 tsk Salt
    1 Krm svartpeppar
    1 Krm socker
    1 dl Ost; riven, lagrad

.Grädda på nedersta falsen i ugnen i 200 grader, ca 1,5 timme eller tills potatisen är mjuk. 

• Peppo79

i hade så potatisgratäng, kryddsmör, sallad och såsen ställdes på borden i formar, skålar resp såsbåtar, sedan serverades köttet av servitriserna. Det blev jättebra.

Svar på tråden Potatisgratäng till serverad middag?