• EmmaochTommy

Är det för "B" att ha matpajer?

hej,
    vi har ett lågbudgetbröllop med över hundra gäster och jag undrar helt enkelt vad ni tycker:
    Kan man bjuda på festliga hemgjorda matpajer med sallad som huvudrätt eller blir det för "b"?

Är det någon annan som funderar över värmeskåp och kylskåp? hur löser ni sånt här?

• Svar på tråden Är det för "B" att ha matpajer?
  • Ocean Bride

Självklart kan du bjuda på matpajer!! Det är inget B med det!! Dessutom tilltalar det ju många om ni har olika sorters pajer..

• Semlorna

Det är en väldigt bra idé och pajer är lätt att anpassa så alla hittar en sort de gillar.

• JustMeAndMyLove

Matpajjer är ju grymt!

Vi gjorde en till en kräftskiva med lax i, den blev jättepoppis vill jag lova :)

Man kan ju lyxa till det på just ett bröllop, göra någon med hummerstjärtar/kräftstjärtar, lax mm

Och så dekorer med någon grön kvist på så det ser fancy ut på borden, hehe

• zunzilk

alla sätter själv sin egen prägel på bröllopet. Tycker absolut det är en toppenidé med matpajer.
    Vi har oxå valt att satsa på ett budget bröllop och det är ju inte det som räknas hur mkt pengar man sätter på det , huvudsaken man blir nöjd. Och det viktigaste är ju ändå att NI blir nöjda.

• Kattpoet

Vi hade matpajer och det var inte B, det var gott.

Vilka pajer ska ni ha?

• Tri

Matpajer är ju så gott!

Lägg i hela cocktailtomater - snyggt för ögat. Jag gillar bäst när det inte är för många smaker som konkurrerar.

En klassisk qiche lorraine med en enkel sallad brukar alltid gå hem.

Lax och spenat

Parmaskinka och pinjenötter

Fetaost och rucola och oliver

....

• Kattpoet

Ost och skink paj,

Ost och bacon paj

Ädelost och skinkpaj.

Tomatpaj

Spenat och fetaost paj.

Frukostpaj...

Nu börjar jag bli hungrig

• EmmaochTommy

åh va fina ni är:)

Nej vi kommer satsa på goda ostar i och sånt. Bra kvalite på råvaror tex. Har inte så jättemånga tankar just nu på vilka varianter vi kommer att ha med är väldigt tacksam för era tips här.
    Hur gör man? bakar man dem helt färdigt i förväg och bara värmer med folie på eller bakar man dem lite halvfärdiga som förberedelse? Vill ju inte att de ska bli trista i uppvärmningen

• ClaraH

Antingen gör du dem helt färdiga dagen innan och värmer dem på bröllopsdagen (en del funkar ju kalla också t.ex. västerbotten som man sedan kan dekorera med en röra t.ex.). Det andra alternativet är att du bakar under veckan innan (också helt färdiga) och sen fryser in, då har du ju mer tid på dig. Tina dem så att de är helt tinade på bröllopsdagen och värm i ugn. Om du ska frysa så tycker jag att du ska provbaka och kolla hur lång tid det tar att tina för er egen planering på själva dagen.

Här är en bra hemsida när det gäller att baka matpajer. http://www.pajrecept.se/

Satsa också på ett par riktigt goda sallader till är mitt tips. Med t.ex. förvälld sparris, oliver, fetaost och goda tomater.

• Kattpoet

Emma nu gillar dig, en person som har förstått att maten blir inte bättre än råvarorna man använder.

*bamsekram*

En god sallad är alltid bra och om man vill göra det lite annorlunda kan man göra grönsak och ostpajer och servera med kallskuret kött.

• ClaraH

Vill man festa till det lite skulle man kunna göra bara minipajer som man dekorerar en och en med ett tillbehör, några lite mer påkostade och några lite enklare. Det skulle nog vara mitt tips om du tycker pajer blir lite "budget". Kräver lite mer arbete men egentligen inte mer pengar och ser kanske lite festligare ut. Vad tror du?

T.ex.
    västerbotten med creme fraich och löjrom eller kräft- eller räkröra, citron och dill
    Kantarellpaj med ärtskott
    ost och skicka med halv minitomat
    köttfärspaj med paprika och mozzarellaskiva

Kommer kanske inte på så väldigt bra dekorationer såhär i brådrasket men jag skulle fundera på det om jag vore du. Lycka till.

• EmmaochTommy

åååååååååååååååååh kärlek till er alla:)

jag och min syster kommer baka pajerna nån vecka innan och värma till bröllopet. tack för alla fina tips, ska skriva ner dem alla:) lycka till med era planer!

Svar på tråden Är det för "B" att ha matpajer?