• Lompa

PARIS!!

Hejsan.
    Jag och min sambo har just bestämt oss för att åka till Paris i början av nästa sommar och det är då tänkt att vi ska gifta oss på arlanda innan.
    Nu till min fråga till er, finns det nån som kan Paris bra.
    Vart ska vi bo?
    några förslag på hotell?
    Vi har tänkt oss runt 1000:- natten.
    Jag själv är nyfiken på att se katakomberna och undrar om det finns folk här som varit ner där och vad ni tycker.
    Överös mig med tips och ideer nu.
    Väntar :)

• Svar på tråden PARIS!!
  • Niini

Vi var i Paris våren 08 o ja kan väl säga det fins rätt mycket att se :) Hotellet vi bodde på hette Arley tour eiffel (tror jag) o de va helt bra, rätt billigt o ganska lugnt men ändå nära eiffeltornet :) Dock gjorde vi inte så mycket mer än sov där ;)
    Katakomberna var vi ner i, o visst är det sebart om man är "in to" sånt ;) Själv tyckte jag väl det var lite väl klaustrofobiskt, men sambon gilla d :D

Sen såg vi triumfbågen, eiffeltornet, champs-elysse, notre dame.. and so on ;)  Skrev lite om det på min blogg :) Där kan du se vårt schema också som inte höll ;)

niini.blogg.se/2008/june/paris-here-we-come.html
    niini.blogg.se/2008/june/utkast-parisresan-var.html

• annaberg

Jag och min sambo funderar på att gifta oss i Paris nästa vår, du kan kolla här om du skulle vara intresserad av vigsel i Paris: 

www.parisbrollop.com/

• ariane

Jag gillar Montparnasse-kvarteren, men där är nog hotellen ganska dyra. Om ni gillar konst så finns det ju många fina muséer, musée d'Orsay, l'Orangerie, Picasso, Marmottan...och så Louvren så klart. 

Ak upp i Montparnassetornet och ät middag eller ta en drink i deras bar, det är ganska mycket turister där men utsikten (mot Eiffeltornet) är fantastisk. 

• Nolwenn

Montmartre är värt ett besök också, jag gillade särskilt kvarteren runt Lamarck. (de kändes lite mindres "turistiga")

En bra restaurang är La Tour d'Argent, men den är ju inte jättebillig....

www.latourdargent.com 

• maja2104

Jag bor i Paris (har bott här sedan 2001)och om du preciserar lite mer av vad ni vill ha ut av resan, vad ni vill uppleva och se sâ kan jag nog hjälpa er med tips.

Katakomberna är ett mâste, jag har varit nere flera gânger dâ jag vill att alla mina vänner som kommer skall se det. Det är speciellt minst sagt... Om ni vill ha romatik sâ âk ut till Versaille och gâ runt i parken, ni behöver ej gâ in pâ slottet om ni inte vill, men parken är otroligt vacker. Pâ kvällarna brukar de ha ngt som kallas 'grandes Eaux Musicales", de spelar musik och gör saker med fontänerna, svârt att förklara men mäktigt att se och höra. Ett annat mâste är Monets trädgârd, otroligt! Tänk dig hans mâlningar men i verkligheten!

Ta med er bekväma skor, för det som är bra med Paris är att det är inte för stort för att promenera frân ett monument till ett annat. Och sâ fâr man se sâ mycket vackert under tiden. Vandra runt i kvarteren runt Montmartre, sâ fâr ni den rätta pittoreska Pariskänsla, men missa inte Canal st-Martin. Ta en kaffe i Tuileries och bara njut av solen och turisterna som traskar omkring där.

Tänk pâ att allt tar längre tid än man tror, Louvren t.ex tar mer än 1 dag. Det finns sâââââ mkt saker att titta pâ där inne

Det finns sâ mycket att se och att hitta pâ i den här staden. Ett tips är att ni köper en guide över staden typ lonely planet eller dylikt. De har mga bra tips om lustiga och konstiga saker över staden.

• Berenice

Jag rekommenderar ett besök i Parc Monceau, inte sâ lângt frân Svenska Kyrkan och Bercy Village. 

• maja2104
    Berenice skrev 2010-10-11 13:53:05 följande:
    Jag rekommenderar ett besök i Parc Monceau, inte sâ lângt frân Svenska Kyrkan och Bercy Village. 
    Jag gissar att Berenice menar att du skall gâ till Parc de Monceau OCH Bercy Village eftersom Parc de Bercy ligger i 12:e och svenska kyrkan och Parc de Monceau ligger i 17:e, mao lângt ifrân varandra .

Men jag hâller med, de bâda ställen är väl värda ett besök, det ligger dessutom en fin park bredvid Bercy Village som är fin pâ sommaren.

• Berenice

Ja, nu ser jag att mitt inlägg gâr att missförstâ, jag menade sâ klart Parc Monceau och Bercy Village. 

Inte sâ lângt frân Louvren (i Tuileries-parken) ligger en restaurang där man har fin utsikt mot Louvren, Eiffeltornet, Musée d'Orsay: 

www.lesautduloup.com/

Svar på tråden PARIS!!