• pocahontas76

Snälla hjälp!!! Sidordning i festprogramet!!

Snälla hjälp mig med sidorningen i festprogramet!

Jag har gjort mitt festprogram i format dubbelvikt A4 på mitten så det blir som ett A5, 12 sidor, text på båda sidorna.

Jag vill ha omslagstexten på första sidan så klart och tacktext på sista sidan, lägger jag dem då på sidan 1+12 ?

Sedan är det dags för välkomstord, sidan 2 ? Korsord näst sist, sidan 11 ?

Alltså, skriver jag sidorna i den ordningen jag vill ha dem? Fattar då inte hur det blir när man skriver ut det eftersom det ska vara utskrift på bägge sidor...???

Pls help

• Svar på tråden Snälla hjälp!!! Sidordning i festprogramet!!
  • african love

Om du använder Publisher så fixar programmet det åt dig. Sen måste du välja dubbelsidig utskrift också för att det ska bli rätt. Vilket program arbetar du i?

• pocahontas76

Hej AL: Jag hittade ett program på bröllopsguiden. Jag har valt dubbelsidig utskrift, men är rädd att allt ska hamna fel....

• african love

Jag kan inte det programmet, men testa att skriva ut ETT exemplar och se hur det ser ut. Men borde inte programmet ha koll på det? *funderar*

• Vinter10

Gör du häftet i Word? Har du en A4 som du viker på mitten? För i sådant fall skall sista sidan och första sidan vara på samma sida och sedan blir det ju lite krångligt att lägga rätt med övriga sidor.

Annars finns det oftast (beroende på skrivare) en funktion hos själva skrivaren. När du tryckt på skriv ut och får upp ett fönster med alternativ så väljer du "egenskaper" om det finns en flik som heter "layout" brukar det gå att välja skriv ut som häfte där. Då fixar programmet själv till ordningen. Se bara till att sidantalet är jämnt fördelbart med 4.

Om du inte har ett häfte som skall vikas på mitten så är det bara att välja dubbelsidigt som vanligt.

• moonlightgirl

Hej P:
    Jag skulle nog rekomendera dig till att använda publisher. Det programmet är bra och det är lätt att förstå. Jag har gjort lite grejjer där åt jobbet och ska defentitivt använda mig av det när jag ska göra festprogrammen.

• pocahontas76

Vinter & AL: Enligt mallen så sak det skrivas ut debbelsidigt automatiskt så det borde ju bli rät om man lägger allt i den ordningen man vill ha det.... jag får prova och skriva ut ett ex för att se om det funkar eller inte, tack för hjälpen!

Moonlight: Kan man ladda ner publisher på nätet eller måste man köpa det?

• moonlightgirl

P: jag vet inte, min sambo vet inte heller, men testa och ladda ner från nätet.

• Vi2alltid

Om du kör med Word, så gör en mall i papper där du skriver sidnumrena, då kan du enkelt se vilka sidnummer som tillhör samma papper

• Emma83brud

Det är inte så svårt om man har tillgång till en skrivare med duplex funktion (alltså som kan skriva ut på två sidor)
    Gör du det i word och har två spalter per sida blir det enligt följande

sid 1 i word blir sidan 12 och 1  (vänsterspalten sidan 12 och höger spalten sid 1

sid 2 i word blir sidan 2 och 11

sid 3 i word blir sidan 10 och 3

sid 4 i word blir sidan 4 och 9

sid 5 i word blir sidan 8 och 5

sid 6 i word blir sidan 6 och 7

Sedan är det bara att printa med duplex invalt.
    Ska man vända papprena själv får man skriva ut sid 1,3 och 5. Därefter vända dem rätt i skrivaren och skriva ut 2,4 och 6.

Svar på tråden Snälla hjälp!!! Sidordning i festprogramet!!