• Mi83

Ni som haft bröllop utomlands

Nån som har gift sig utomlands och har reseberättelser eller andra tips att dela med sig av??

Ska gifta oss på Aruba i januari och vill ha alla tips vi kan få så vi inte glömmer något viktigt!!

• Svar på tråden Ni som haft bröllop utomlands
  • Clemence

Vi gifte oss i Paris förra våren, inte lika exotiskt som Aruba men väldigt romantiskt i alla fall. Se till att få blommor levererade till hotellet. Vår frisör kom till hotellet också, det var väldigt bekvämt. Vi använde oss av en wedding planner och det var väldigt bekvämt: 

www.parisbrollop.com

• classy

Vi gifte oss i NY nu precis!

Viktigt att ha alla papper i sin ordning.
    Både från Skatteverket samt "marrigelicens" som man fixar på plats ( går även att göra på nätet innan men måste skrivas under på plats ) Undersök hur dte funkar just där ni skall gifta er.

Jag ordnade med klänning, skor och underkläder innan jag åkte.
    Bokade på en hårstylist som kom till vårat hotell, skönt att slippa jäkta runt till salong.

Vi hade med oss ett vittne. Kan vara bra kanske och öra sig för hur det funkar just där. Eller om man kan ordna med det på plats ( om ni inte har någon familj med er förstårs )

Bokade även på en fotograf. Helt toppen och värt varenda öre. Åkte runt på Manhattan, Brooklyn Bridge etc. Fick så måmga fina och hätfiga foton.

Lycka till!

• Nolwenn

Den här tråden ska jag följa, jag planerar att gifta mig i Paris!

• Mi83

Tack för era svar. Låter underbart med både NY och Paris. Vi har bokat en koordinator som hjälper oss på plats men svårt att veta om den är bra då vi bara haft mailkontakt...

• ShandiN

Angående vilka papper man behöver så beror det på hur och avr man gifter sig. Det är t.ex. bara inför svenska myndigheter (ex. svenska kyrkan utomlands) som man behöver hindersprövning. I vissa länder behöver man "marriage licence" och i vissa inte. Kolla upp det på respektive lands ambassad eller motsvarande.

• mums78

Hej, och grattis :)
    jag håller med tidigare talare om att ha koll på alla papper, dubbelkolla allt en xtra gång, av erfarenhet har inte alltid bröllopsfixarna stenkoll alltid heller, så slipper ni den stressen sen.
    Jag tyckte det var underbart att låta andra styra upp dekoreringar, dukning etc så ingen av gästerna behövde jobba med det, men många älskar ju att ändå ha lite uppdrag så om du har tex svärmor med, ge henne lite uppgifter. Ska ni gifta er på en strand? Isf, kolla upp om ni går/står endast på sand innan du köper skor,,annars kan du ju såklart ha 2 olika skor, mer klackiga för festen. Ni kommer få det underbart

• Silver lining

Intressant: Ni som haft broellop i Paris;
    Vet ni hur man formulerar "klaedsel" pa Franska - har inte lyckats hitta nagot;

Ska ha / bjuda fransk talande maenniskor ch aer man om att de foerstar dress coden (som ska vara Moking/ moerk kostym)

Har hoert/sett att Franska broellop inte alltid aer sa uppklaedda och vill undvika att folk dyker upp i jeans och rutiga skjortor...

Tacksam foer hjaelp (min Franska aer inte sa bra...)!

• ariane

Jag skulle säga "code vestimentaire", men det är inget begrepp som man använder i Frankrike efter vad jag har förstatt, alltså man skriver inte ut i bröllopsinbjudningarna hur man vill att folk ska klä sig. 

Har aldrig varit med om någon fransman i jeans eller rutig skjorta på ett bröllop, så det behöver du nog inte oroa dig för. Däremot har jag flera gånger sett fransyskor ha svarta klänningar vilket kanske inte är så vanligt i Sverige...

• Decemberfru

Hej! Vi gifter oss i Aruba i december. Vi ska bo på Bucuti. Vilken ceremoni ska ni ha?

• Silver lining

TACK! ah sa bra, verkar lite segt med fransk talande personer (och det aer ju ett svart sprak!!)

Jo , men nu vet jag inte om jag ska oroa mig!

Jag aleskar svart, tycker det ofast aer "Fashionable" snarare aen "mourning" (=soerjande).., men naer det gaelkler mit broellop...ah!!?!

Taenk, en massa maenniskor svartklaedda pa min dag mitt i vintern!!?

Det aer nog bara att boeja ringa runt - word of mouth aer nog baest!

• Mi83

Har svarat dig i din gästbok. Har valt att ha ceremonin både i stadshuset och på stranden

• Mi83

Så här skulle det vara!

Decemberfru skrev 2010-10-06 21:08:58 följande:
    Hej! Vi gifter oss i Aruba i december. Vi ska bo på Bucuti. Vilken ceremoni ska ni ha?

Har svarat dig i din gästbok. Har valt att ha ceremonin både i stadshuset och på stranden

• Mi83

mums78 skrev 2010-10-06 12:32:52 följande:
    Ska ni gifta er på en strand? Isf, kolla upp om ni går/står endast på sand innan du köper skor,,annars kan du ju såklart ha 2 olika skor, mer klackiga för festen. Ni kommer få det underbart

Tack för tipsen. Jo tänkte vara barfota på stranden men hoppas hitta några fina men låga skor att ha i stadshuset och efter ceremonin på stranden...Tänkte sy upp klänningen så den är lagom längd till skorna men vill ju inte att den blir jättelång på stranden. Lite knepigt...

• annaberg

Verkar väldigt romantiskt med bröllop på en strand!

• AnelehNY

classy skrev 2010-10-03 09:15:01 följande:
    Vi gifte oss i NY nu precis!Viktigt att ha alla papper i sin ordning.Både från Skatteverket samt "marrigelicens" som man fixar på plats ( går även att göra på nätet innan men måste skrivas under på plats ) Undersök hur dte funkar just där ni skall gifta er.Jag ordnade med klänning, skor och underkläder innan jag åkte. Bokade på en hårstylist som kom till vårat hotell, skönt att slippa jäkta runt till salong.Vi hade med oss ett vittne. Kan vara bra kanske och öra sig för hur det funkar just där. Eller om man kan ordna med det på plats ( om ni inte har någon familj med er förstårs )Bokade även på en fotograf. Helt toppen och värt varenda öre. Åkte runt på Manhattan, Brooklyn Bridge etc. Fick så måmga fina och hätfiga foton.Lycka till!

Vi planerar att gifta oss i NY nästa sommar (har startat en tråd om detta, Bröllop i New York). Gifte ni er i Svenska Kyrkan eller borgligt? Vi ska gifta oss borgligt i Central Park tänkte vi. Vilken fotograf anlitade ni? 

• lena98

Hej AnelehNY

Vi planerar även att gifta oss i New York i Svenska Kyrkan. Vi anlitade precis Meritus Bröllop 
    www.meritusbrollop.se en Svensk arrangör som har flera olika bröllopspaket i New York. De har både bröllop i Svenska Kyrkan och Central Park. De hjälper en med allt så att man själv slipper en massa jobb med planeringen De har även ordnat resa och logi till oss. Tror det kommer att bli kanon.

Lycka till!
    MVH
    Lena

• AnelehNY

Hej Lena98!

Tack för tipset, ska genast kolla in länken!

Svar på tråden Ni som haft bröllop utomlands