• FruFiddeli

Catering i malmö/ystad trakten??

Hej alla!

Har precis fått klart att vi fått en dag för att hålla vår bröllopsfesten i Erikslunds bygdegård i Juli 2011=). Det var någon som hade avbokat så vi hade tur! Så nu sitter jag här iaf och kollar runt på alternativ till middagen. Vi kommer att vara runt 80 personer och jag och min blivande har lite olika uppfattningar om vi vill ha sittande middag eller buffé, jag älskar buffé men min blivande tycker att det blir för rörigt och jag är väl beredd att hålla med.

Finns det någon som har tips på bra catering i malmö/ystad trakten som inte är allt för dyrt? Då helst inte buffé..

Eller tips på någon kock som lagar maten på stället där man kanske själv kan stå för råvarorna?? 

• Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??
  • FruFiddeli

Hihi..  ja bridezilla stämpeln börjar närma sig även här... Kan ju knappt somna om kvällarna för man bara ligger och planerar och planerar.. Jag är helt hopplös med sånt har sådan beslutsångest över minsta sak haha, vill ju verkligen att allt ska bli perfekt!

Vilket fint färgtema, låter väldigt romantiskt och härligt..

Jag har också varit på Drivas ett antal gånger, bor du möjligtvis också i Skurup? Tyvärr har de inte de papperna jag tror jag vill ha, ljusgröna pärlemo papper, och de skulle inte ta in fler heller för de sa att de skulle minska ner :( typiskt. Jag tycker det är lite svårt det här med just inbjudan och festprogram etc, man vill ju att de ska höra hop och jag har redan köpt "kort kitt" på panduro outlet där jag ska använda själva korten och kuverten men sen måste jag ju få till det så det blir något liknande papper till festprogrammet också.. vet inte riktigt hur jag ska göra.. Men jag har lite tankar..

Har ni bestämt något kring middagen? Ska ni ha buffe eller sittande? Kock eller catering?

Det där med präst, hur fungerar det egentligen? Varken jag eller min BM har någon relation till någon särskild präst så hur gör man då? Bestämmer man själv präst eller de bokar den som är ledig typ? Hur vet man om de är bra? 

• FruFiddeli

Förresten, hur kommer ni göra med drickan till maten? Kommer ni låta serveringspersonalen sköta det eller ställer ni fram på borden så var och en får förse sig?

Jag vet inte hur vi ska göra riktigt, först tänkte jag att det var självklart att serveringspersonalen serverar även dryck, men då behöver man ju mer serveringspersonal..

En sak till.. Tycker ni man kan servera kycklingfilé på ett bröllop? Det känns som att det kanske är för "enkelt" eller vad man ska säga..  

• Jämntjock

Hej och välkommen Finafia! Vad kul med en till Erikslundare Vad kul med vigsel i Solberga kyrka! Bodde i Katslösa ett tag och gillar verkligen trakterna däromkring

Fiddeli: Visst var det Bjäresjö ni skulle gifta er i? I så fall tror jag det är Christina Täljemark som är "ordinarie" präst och hon är jättebra! Hon döpte vår kille, visserligen för 6 år sedan, men hon är nog fortfarande bra  Tror du kan kolla prästen på församlingens hemsida!

Jag tycker absolut inte att kycklingfilé är för "enkelt" på bröllop, man kan ju göra så otroligt mycket med den för att lyxa till det! Vi för fortsatta diskussioner om upplägg kring maten, servering och... ungefär EN MILJON andra saker

Är jättesugen på att sätta fart med inbjudningarna men just nu känner jag mig så stressad över allt jag inte kan/får göra pga läkningen så jag orkar inte ens tänka på att sätta igång med dem Just nu ligger ca 12 meter tyg i mitt kök och väntar på att bli omvandlat till julgardiner...

• FruFiddeli

Hahah.. ja hur kan en jul komma såhär och ta tid från allt vårt bröllopsplanerande, själv har jag spenderat dagen med att tvätta fönster, inte världens roligaste syssla, men nödvändigt om man ska hänga stjärnor i fönsterna som ju lyser upp allt skit annars..

Nej visst är det inte för enkelt med kycklingfilé, har kollat lite på alla-tiders-catering och de har några förslag som vi ska kolla upp.. Ibland får jag för mig att det måste vara något mer annorlunda kött och lite finare just till bröllop men som sagt så kan man ju lyxa till även kycklingfilé.

Tack för hjälpen med prästerna hoppas det är hon då och att hon är bra och inte har semester när vi ska gifta oss.

Hoppas du mår bättre snart och kan sätta igång med allt som du vill göra!

• finafia

FruFiddeli: Hihihi...ja men sömnproblemen är väl dessvärre inte det största problemet just nu...våra bröllop kommer bli perfekt o precis så som vi vill, vi har bara hoppat in i en galet stor bröllopsdjungel..."fram med macheterna tjejer"...;)

Tack, ja jag tror det kommer bli rikigt fint med de färgerna! :)
    Ja, vi bor i Skurup..sen 3 år tillbaka...byggde hus här o flyttade från centrala malmö..

Vad trist att du inte hittat allt på drivas, men du hittar säkert det på något annat ställe.

Jag jobbar inom restaurangbranschen o har många kontakter.. Vi kommer statsa på två till tre DUKTIGA serveringspersonal...det bästa är att jag känner dem o vet vad de går för...så det känns som man kan vara lugn då.. o det blir buffe-catring.. vi kommer bjuda på svensk sommar mat..(midsommarafton) tårtan kommer vi beställa...
    Vi vill gärna att drycken serveras under middagen o även sen under festen... känns lite som det annars kan bli värsta hillbillie festen o så står folk o blandar 12:or osv...nä, tack!! :)
    O angående kycklingfilén så finns det hur mycket som helst att göra...du kan fylla den och/eller linda in den så är risken mindre att den blir torr...

jämntjock: Tusen tack!! Ja, den e jättefin den kyrkan..:) 

Jag läste som sagt hela tråden o kunde inte undgå den stora omställningen som du gjort... Hoppas att du kan vara uppe o springa snart igen o inte har allt för ont! :)

Känner duktigt pressen av julen nu...samtidigt som jag vill njuta, men det e lite knepigt...tjuvstartade faktiskt redan för två veckor sen med att putsa fönster o fixade med julgardinerna (gråa med vita stjärnor, så det e inte så farligt som det låter...;) Men det ska det förstås bli en jättefin jul i år igen...;)

Har ni funderat på klänning? Jag har hitta "The Dress", men sidan e från kina...vågar man köpa en från andra sidan klotet?? jag sökte på andra som handlat på detta sätt o de var tydligen super nöjda, men jag e velig... o är man dessutom för tidigt ute??? *snurrig*

• Jämntjock

Macheten har varit framme här länge!

Putsa fönster är en av de grejerna jag kan tokglömma, det finns inte en chans att jag ska kunna göra det. Och inte hänga upp gardinerna, bära ner pyntet, dammsuga, tvätta golv... Förlåt att jag gnäller! Jag vet ju att det blir bättre och att det är viktigt att inte ta i och göra fel grejer så här kort efter operation, men det SUGER verkligen!

Måste gratulera till det fantastiska beslutet att lämna Malmö! Är själv född där och är evigt tacksam att mina föräldrar flyttade därifrån, till just Skurup, innan vi blev helt skadade
    Det är ju kanon med kontakter inom restaurant! Min sambo har några bartender-kontakter vi tänkte undersöka, vill verkligen inte ha groggbord! Då blir det som du skrev Finafia och det vägrar jag gå med på. Troligtvis blir det så att vi sätter fram öl, vin, cider och alkoholfritt på borden så folk kan ta fritt av det till huvudrätten, de som serverar får se till att det fylls på om det behövs. Till förrätt och dessert blir det förmodligen enbart ett vin och alkoholfritt till var och en av rätterna. Usch, jag vet inte, vi tänker kanske helt fel??

• FruFiddeli

Visst är det skönt att ha flyttat från Malmö, är själv också född och uppvuxen där men byggde hus här i Skurup och flytta hit för 1,5 år sedan då min BM kommer härifrån. Trivs mycket bättre än vad jag någonsin skulle kunna tänka mig=).

Vi kommer nog också göra som ni jämntjock, låta drickan till maten stå på borden och sen givetvis ha någon i baren, annars blir det nog som ni säger, folk står och blandar 12or..

Vad är ni inne på för mat nu, jämntjock?Jag skulle så väldigt gärna vilja ha kall avokadosoppa till förätt, men tanken är att vi ska göra förätten själv och jag tror inte man kan göra den soppan dagen innan (borde väl bli brun då?). Jag får testa kanske det fungerar där e ju lime eller citron i och det brukar väl förhindra att den mörknar? 

finafia: det är ju perfekt med kontakter inom restaurangbranschen. Man vill ju veta att serveringspersonalen är duktig så att allt flyter på.. Jag kom på igår att min BMs kusin är servitör så vi ska kolla med honom om han kan tipsa om någon..

Jag har också varit inne på att beställa klänning från Kina men jag tror det får bli en härifrån Sverige för det känns absolut bäst om man kan prova den innan.. men fråga mig imorgon så har jag säkert ändrat mig igen.. beslutsångest i vet;).. Man har ju läst många som varit nöjda med sina klänningar från Kina som du skriver, ja vi får väl se hur det blir, hittar man ingen i Sverige, till rimligt pris, så får man väl beställa en.

• teddy66

Hej igen.

Va flitiga ni varit på diskutera :9 Så mkt och läsa :)

Då har man kommit hem från semestern på Teneriffa. Så härligt.

Kan börja med att jag hörde med morsan och de har tydligen tidiga julmarknader på Erikslund. Så de har varit. 

Välkommen hit finafia. Va kul att du hittat hit och oxå ska vara på Erikslund. 

Kycklingfile tycker jag man kan ha i alla lägen. Olika tillbehör gör det ju mer vardaglig eller mer festligt.

Om en vecka ska man prova klänningar :)

• Jämntjock

Välkommen hem Teddy! Bra att du kom och livade upp tr¨åden igen, den har slumrat lite den senaste veckan

Vad synd att marknaderna redan avarit, hade varit kul att åka dit och titta

Vill också prova klänningar men får snällt vänta nån månad till. Det ska bli så himla kul att prova, speciellt när man har världens bästa tärnor med sig!

Funderar starlt på att börja göra några olika varianter på inbjudningskort som vi sen kan utgå från när vi bestämmer oss för vad vi vill ha. Har bestämt att skippa handgjorda julkort i år, jag orkar helt enkelt inte med stressen och har tankarna på helt andra håll

• teddy66

Tack så mkt,

JA ska bli spännande. Vet väl ungefär hur jag vill ha det men vet inte om jag passar i det. Sen kan jag nog inte köpa klänningen redan. Kollade lite på några märken på nätet och där är ju hur många som helst, orkade inte bläddra igenom allt. tyvärr verkar modet ha ändrat sig igen, så nu är det ärm och knappar i ryggen. Vill gärna ha med snörning.

Tar sin tid och hitta på julkort och göra dom. Då får man kanske se några varianter på inbjudningskort senare :)

Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??