• FruFiddeli

Catering i malmö/ystad trakten??

Hej alla!

Har precis fått klart att vi fått en dag för att hålla vår bröllopsfesten i Erikslunds bygdegård i Juli 2011=). Det var någon som hade avbokat så vi hade tur! Så nu sitter jag här iaf och kollar runt på alternativ till middagen. Vi kommer att vara runt 80 personer och jag och min blivande har lite olika uppfattningar om vi vill ha sittande middag eller buffé, jag älskar buffé men min blivande tycker att det blir för rörigt och jag är väl beredd att hålla med.

Finns det någon som har tips på bra catering i malmö/ystad trakten som inte är allt för dyrt? Då helst inte buffé..

Eller tips på någon kock som lagar maten på stället där man kanske själv kan stå för råvarorna?? 

• Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??
  • FruFiddeli

Teddy: Åååå vad härligt, så skönt att åka utomlands mitt i vintern! Hoppas ni hade det fantastiskt!  Så kul att du snart ska prova klänning, är det i Vinslöv (du har kanske berättat det innan.. hmm.. kommer inte ihåg). 

Jämntjock: Snart  är det din tur ska du se, förstår att du längtar och att du börjar bli trött på att inte kunna göra vad du vill, men snart så=)..

Att göra lite olika inbjudningskort är ju en bra idé. Förstår att det inte blir hemma gjorda julkort för din del i år. Själv tar jag bara kort på lill prinsen och skickar ut, så det blir inget avancerat här heller..

Är det någon av er som har bestämt vad ni ska ha för ringar? Jag har hittat vad jag vill ha, blir titan ring så vi kommer köpa nya förlovningsringar också för de vi har är vit guld.. men så får det bli=)

Ha det gött i snön!!

• FruFiddeli

Hej igen!

Nu måste jag bara höra med er, håller på att diskutera med min kära sambo om hur vida vi ska ha en bestämd slut tid för festen eller vi ska hålla på så länge vi vill. Han menar att han tycker att man ska meddela att att kl 01 blir det nattamat och efter det så avrundas festen (först tyckte han 00.30 men det tycker absolut inte jag). Han menar att det blir lättare för gästerna att planera hemfärd och dylikt om de vet en sluttid, men har man nu en lokal som man kan vara i hur länge som helst så kan man väl hålla på ett tag om man känner för det, jag förstår hur han menar men jag vet inte.. Ska man sluta redan 01 (vilket de iof har gjort på de flesta bröllop jag varit på) så känns det som att man iaf får vigas 15, blir det inte för lite tid annars.. man vill ju ha ut så mycket roligt av dagen som möjligt! Hur ska ni göra.. 

Vad tycker ni förresten om bandet då, de spelar 3 timmar tror jag, men vilka tre timmar passar bäst då? 22-01 eller kanske 21-00 och sen har man egen musik.. hmm vad mycket det är som kommer upp hela tiden som man inte tänkt på..

• Jämntjock

Klart jag visar mina inbjudningsideér! Alltid kul att höra vad andra tycker

Vi kommer inte ha någon sluttid, folk får stanna så länge de vill. Så är det tänkt iaf... Å andra sidan kommer ju vi att avlägsna oss innan festen är slut och då måste det finnas någon som tycker det är okej att stanna tills sista gästen går. Svårt att begära det av någon kanske. Nu när man tänker efter är det kanske bäst att sätta en sluttid? Men 01 känns tidigt. Tänker så här:

15.00 Vigsel
    Vi fotograferas och gästerna minglar
    17.30/18.00 Middag börjar
    Bensträckare och dans- baren öppnas
    22.00 Tårta och kaffe
    Mer dans
    00.00 Vickning
    Ännu mer dans
    02.00 Slut

Bandet är ju jättesvårt! Ska vi ha band vill jag hade dem från middagens slut till festens slut= mer än 3 timmar... Om man bara har dem fram till vikningen känns det som att risken blir att festen kommer av sig.

Hur lång tid tar det att äta trerätters, med tal och allting?!

Angående ringar så är det bara jag som får en ny ring, våra förlovningsringar behåller vi som de är och sambon ska bara ha den. Min ring ska vi få gjord och kommer använda svärmors gamla vigselrings stenparti och min farfars mor och fars vigselringar nedsmälta. Tror det kan bli jättebra, men det känns som att det börjar bli hög tid att kolla upp olika guldsmeder... Någon som har erfarenhet från någon bra guldsmed i Ystadsområdet??

• FruFiddeli

Ååå underbart när man kan ärva och göra om ringen till sin egen, känns änn mer speciellt då kan jag tycka=).. Vi hade inte heller tänkt att min BM skulle ha en ny ring men nu när vi ändrat oss och vill ha titan( vilket han också absolut vill) Så blir det nya ringar till oss både.. Har tyvärr ingen aning om någon guldsmed:(..

Ja visst känns 01 tidigt! Får ta och disskutera detta vidare med min BM ;).  Men vi kommer fotografera oss innan vigseln så den tiden slipper gästerna att vänta på oss, så kanske att vi kommer igång med maten lite tidigare.. Men ändå, men vet ju hur fort tiden går och sen plötsligt är det slut så snabbt.. 

När jag har varit på bröllop som har band så kan jag inte alls minnas vilka tider de spelat.. men den roligaste bröllopsfesten jag varit på så tror jag bandet spelade 3X40 min och sen var det "vanlig" musik mellan.. Men jag vill nog att de ska spela efeter middagen som du säger för att få igång det hela.. hmm får noig ta och prata med min pappa hur de brukar lägga upp det..

• teddy66

Jo klänningarna ska provas i Vinslöv.

Oj ännu en sak att tänka på. jag kan tycka att det är ju bra och ha en slut tid, men att det finns möjlighet att fortsätta om man känner för det. Ta med lite musik i en mp3 kanske. Att sluta festen vid 1 tycker jag känns ok men det är väl för jag brukar bli trött då. Kan ju spela musik undertiden ni äter nattamad så inte allt dör ut under tiden ni äter. HUr lång middagen blir beror ju på hur mkt tal där är. När syrran gifte sig upplevde jag det som det gick fort för där var inte mkt tal och buffe. Var på ett annat där jag kommer ihåg att det var tal på tal på tal, maten blev kall och tillslut orkade man inte lyssna. 

Ringarna. Sambon och jag har titan/gult guld som förlovningsring. Funderar på om jag bara ska ha någon slät guldring för jag har en sten i min. Vi letade som dårar och ville gärna prova titan. De titanringarna som fanns till visning i butik gillade vi inte alls och tyckte de var klumpiga. Vi hittade en i tilux serien som Sjögrens beställde hem på prov. Och vi blev förälskade i den. Jag är inte mkt för smycken i övrigt och vill ha något enkelt, plus att jag jobbar med händerna i mitt yrke

Finns en guldsmed på någon tvärgata i Ystad. Svärmor har honom till att göra nya smycken som kom bort i ett inbrott. Sen finns Ola Lancing i Skillinge

• Jämntjock

Teddy: Visst kan man hålla stämningen uppe under vickningen genom att hålla musiken igång. Och så beror det ju på hur hungriga folk är, och med trerätters+tårta kan jag aldrig tänka mig att folk skulle vara hungriga?! Man har väl nån snacks också så folk kan ta under tiden de dansar och umgås?

Fiddeli: Ja, det ska bli jättekul att få en så speciell ring! Först hade jag tänkt bara ha en likadan som min förlovningsring. Tycker det är snyggt med två likadana släta ringar, och dessutom är jag enormt kräsen Jag är allergisk mot bling och när svärmor frågade hade jag inte sett en enda ring jag skulle vilja ha som vigselring. Det lustiga var att bara dagarna innan hon frågade hade jag sett EN ring i en bröllopstidning som jag skulle kunna tänka mig, en sån här: javascript: MyAjaxRequest('right_col','engine/return_article_info.php?oID=412')

Smal med små stenar i rad. När sedan svärmor fråade om vi inte ville använda hennes ring till att göra en vigselring blev jag lite nervös- hur skulle det gå att få ihop hennes ring till något som passar mig när det inte finns någon jag tyckt om?! Sen tog hon fram ringen och den ser ut precis som den jag hittat! Så självklart vill vi använda den Och min farfars mor och fars ringar ligger bara i en låda här hemma. De är dessutom ihopsatta för en herrans massa år sedan, till en ring som är fruktansvärt ful hahaha Känns bra att kunna använda dem och bära dem med mig

• finafia

Hej!

Usch...jag har varit lite down med bröllopsplanerna... Har grejat nu inför julen o nedräkningen tar lite planering o med allt vad det innbär...
    Men, nu e jag på g igen...:D

Såg jag missat lite o det e kul att ni har samma tankar som en annan.
    Tycker att musiken spelar väldigt stor roll oavsett vilken tillställning det är.. Saken är ju den att man kanske nästan alltid ska ha lite musik på även om det knappt hörs...o sen brukar juh banden vara proffs på att kolla när det är bäst tillfälle att brassa på... Man kan juh ge dem en ungefärlig plan som de kan hålla sig till, men man kan väl hålla det lite öppet o diskutera under kvällens lopp...?!!
    O klart ska man väl ha lite snacks till drinkarna, men när vickningen kommer fram brukar det vara en del som äter iaf...lustigt nog

Jämntjock: Superfin ring!! Kul att det blev så som du tänkt dig! Det kan bli lite jobbigt när ens släktingar kommer med förslag - för de vill ju oftast bara väl o man vill ju även försöka vara så många man kan till lags...
    Jag har oxå tänkt mig något liknande i vigselring, men i vittguld o lite bredare bara...o förstås med stenar! ;) Har redan satt mig med en guldsmed...:)

Jag tänkte på det här med placeringen av bord (möblering)... Jag vill gärna ha runda bord, men min mamma sa att det kanske inte är så bra med tanke på att vissa kan komma att sitta med ryggen till honörsbordet plus att jag får isf hyra in runda bord...men om jag nu vill ha borden lite mer grupperade som små öar eller hur jag ska förklara det.. kan man inte sätta ihop två bord längs långsidorna o duka ungefärligt fyrkantigt..? Vad tycker ni...kan vissa sitta lite med ryggen mot honörsbordet?

en fråga till jag minns även inte om ni tagit upp detta i diskussion...men ska ni ha stolsöverdrag till stolarna...?  Jag vill jättegärna ha det, för att jag tycker att helhetsintrycket blir annorlunda, men hur ska ni göra?

• Jämntjock

Kul att du är på G igen Finafia! Julen tar ju lite fokus just nu, men det är det värt Ääälskar julen!

Ja, lite knepigt är det när släkten vill ha ett finger med i spelet men just med svärmor är det aldrig problem. Vi hade kunnat tacka nej utan att hon tagit illa upp men hon är en väldigt stor del av vårt liv och vi vill väldigt gärna göra henne till en stor del av vårt bröllop. Hon är Jehovas, enda i familjen och sin bekantskapskrets så att säga, och firar alltså ingenting- inte jul, födelsedagar, midsommar, nyår, valborg osv, men bröllop är det största och viktigaste som finns typ och DET kan hon fira helt och fullt. Vi vill verkligen att hon ska få känna sig delaktig och viktig för oss. Så att vi kan ha hennes ring är en välkommen bonus! Vilken guldsmed har du kontaktat?

Bordsplaceringen är huuur svår som helst, alltså hur borden ska stå- inte vem som ska sitta var Personligen gillar jag inte separata småbord oavsett form eftersom jag tycker det isolerar gästerna. Var själv på ett bröllop med runda bord för några år sedan och man pratade med de som satt vid ens eget bord och ingen annan. Hade turen att inte sitta med ryggen mot brudparet för det hade inte känts alls kul tycker jag. Men vill ni väldigt gärna så kan ni kanske ha kvadratiska bord som du sa, och sätta dem så att ena hörnan liksom pekar mot er. Då borde ingen hamna riktigt med ryggen till, om du förstår hur jag menar?

Stolsöverdrag tror jag man skulle kunna få till ganska lätt genom att lägga ett Knoppalakan över och binda åt ett band nere i vinkeln rygg/sits med en snygg rosett på baksidan På så sätt behöver man inte sy krångliga figurpassade överdrag och får det lite mer romantiskt kanske?

• finafia

Ja, jag älskar oxå julen... Men nu börjar det bli riktigt mysigt!!!

Ne...det e klart...även jag vill att mina nära o kära ska vara delaktiga...det är juh som en bonus att folk erbjuder sig om ett o annat..;) bara det går år rätt håll..o inte blir jobbigt..

Oki, ja jag har bara varit på bröllop med E formationer osv...o då har det känts lite segt med endast de bredvid sig att snacka med...visserligen kan det bli det oxå med grupperade bord, men ställer man de lite mer ihop så kan man juh även prata med de som sitter vid ett annat bord...inom rimliga gränser... men som sagt, det kan nog bli så att det blir en viss stämning vid vissa bord...både positiv o negativ...o vi vid honörsbordet kanske blir lite missplacerade o blir "lite utanför"...nee det där tål att tänkas på...tack för att du delade med dej av dina egna erfarenheter Jämntjock! :)

Jag har hittat ett ställe där de hyr ut stolsöverdrag med band som man kan knyta till en roset i vitt/ivory för 25 kr styck ink. tvätt...;) annars var juh ditt tips oxå värt att fundera på...men det blir kanske nästan samma pengar...måste bara kolla med frakten för de redan befintliga stolsöverdragen...

ska de flesta ha catring eller kommer ni att laga mat själva?? dryck...systemet eller ska ni ha en helkomponerad tjänst?! eller som frufiddeli öppnade tråden med... någon som har erfarenhet av - Alla tiders catring?? jag har sjukt många kontakter inom sektorn, men de flesta som jag litar på ska ju komma på bröllopet o jag vill inte att någon ska direkt jobba på vår bröllopsdag... jag vet hur det annars kan bli...

min bror är iof även han i bagaget patteserikock o har även han varit i belgien o lärt sig chokladgöring med jan hed hos pierre marcolini...o varit med i kocklandslaget...så han kanske kommer att få ansvar för vår bröllopstårta, men jag vill att han ska vara närvarande på vår stora dag o inte tänka på nån tårta...om ni förstår vad jag menar...usch...detta hatar jag...maten o servicen måste verkligen bli perfekt..*ångets eller arbetsskadad* ;)

Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??