Gluten- och laktosfritt!
Hej alla i bröllopstankar!
Jag har en fråga. När ni bröllopsplanerar och bestämmer meny och tårta, tänker ni på allergiker då, eller kör ni allt "vanligt" så att säga?
Hej alla i bröllopstankar!
Jag har en fråga. När ni bröllopsplanerar och bestämmer meny och tårta, tänker ni på allergiker då, eller kör ni allt "vanligt" så att säga?
vi har en dotter som är glutenintolerant och när vi inte ännu hade bestämt om dem skulle vara med på festen eller ej så pratade vi med dem som skulle göra våran tårta och dem kunde absolut göra hela tårtan fri eller så en liten brevid, var upp till oss. men sen var inte barnen med på festen, så löste sig.
vi hade en laktosintolerant och hon fick en liten bakelse brevid.
Det beror ju på hur många ni har som är gluten och laktosintoleranta. Fråga folk om deras allergier och sedan ta ställning om vad som behövs.
Om ni visar hänsyn till de som är allergier så visar ni också att ni är bra och vänliga människor och då kommer folk minnas er med glädje.
Jag har en jätte enkel choklad tårta som är glutenfri, kan göras laktosfri och smakar underbart.
Komihåg att laktosintolerant och mjölkprotien allergier är inte samma sak, mjölkprotien allergien kräver helt mjölkfri kost.
För mig var det iallafall självklart att vi anpassar eller ordnar något annat till de som är allergiska. Tål man inte typ laktos så är det ju inte så kul att komma till ett bröllop där man varken kan äta mat eller tårta. speciellt eftersom bröllop tenderar att hålla på ett tag och man lär ha något i magen. Man kan ju inte gärna be dom ta med sig matlåda så för oss var det iallafall självklart, maten anpassas så även laktos och gluten intoleranta kan äta det, och vi kommer ha en speciell 'allergi' tårta för dom som inte kan äta av den vanliga.
Jag har fått frågan engång om jag inte kunde ta med mig en smörgås eftersom det var så svårt att laga citrus och laktosfritt...
Jag gick inte på den festen eftersom jag kände inte välkommen.
Och ja, jag spenderat fester hungrig då värdinnan har sagt att det blir mat och sedan ignorerat folks allergier.
Man måste tänka på vilket intryck man vill ge folk och att visa hänsyn och bry sig om folk genom att laga mat alla kan äta är ett sätt.
Men fy :/ gud vad tråkigt! jag kan förstå om man inte kan anpassa allt, om man tex vill göra en potatisgratäng och inte kan göra den laktosfri eller mjölkfri, men då har man väl ett alternativ till allergiker? det skulle då alltid jag ha, man bjuder ju dom för att man vill ha dom där, då får man faktiskt ta hänsyn till allergier också. det är skillnad om man inte gillar viss mat, men om man är allergisk så kan man ju inte hjälpa det.
Jag är laktosintollerant och blir riktigt dålig när jag äter det. Inte bara uppsvullen utan jag kräks och blir typ däckad. Sist vi var på bröllop så hade den som tog emot osa, missat allergierna (för alla, tom vegetarianerna), så jag åt skinka, melon och baugette
till middag och det kändes skumt eftersom det dessutom var betalkuvert!
När vi gifte oss var nästan 30 % av gästerna laktosintoleranta och vi valde därför att köra ALLT laktosfritt, smakar lika som med vanlig mjölk i! Vissa tårtor kan sjunka ihop lite tydligen, men vår höll sig jättefin.
Glutenallergi hade bara en person och vi kollade med henne innan vad hon ville ha, sedan fixade kocken det, lika med en med sojaallergi.
Vi kunde dock inte ha några snacks eller mat med nötter i osv, för hon med sojaallergi är nötallergiker, vi fick ändra hela menyn.
Nåja man blir van men man ser direkt vilka man kommer ha en längre vänskap med.
Mat är det bästa sättet att knyta kontakter och hitta vänner.
Jag är både gluten och laktosintollerant.. Kan säga såhär, finns det bara alternativ så blir jag SUPERlycklig! Det behöver absolut inte vara så att jag kan äta allt, men det uppskattas extremt mkt om det finns ngt man kan äta!
Det är dyrare att göra mat som är gluten och laktosfritt, men man behöver ju som sagt inte göra allt utan detta..
Oftast går det att göra "samma" mat till allergikerna, fast utan produkterna de inte tål. Använd laktos/glutenfritt. Att använda laktosprodukter gör ingen skillnad, glutenfritt är lite annorlunda när det gäller bakning(bröd etc) annars är det inte mkt som skiljer..
Lycka till! =)
Det tillhör ju god sed att fråga efter allergier när de O.S.A r, och sen försöka anpassa så gott det går. Håller med om att det är väldigt tråkigt om man inte får anpassad kost, men man behöver ju inte göra precis allt lika.
Hej hej
Vi vet att vi kommer ha några som är laktosintolleranta bla min ena svåger, han har lärt mig att om vi har vanlig mjälk/grädde i maten så försvinner laktosen när man lagar maten i minst 60 grader i 10 minuter (tror jag att det var). Han är jätte känslig men kan äta potatisgratänger som jag lagar med vanlig grädde i. Sedan har vi en släkting som jag tror är allergisk mot mjölkprotein så åt henne måste vi hitta på något bra allternativ. Har en annan gäst som inte tål gluten och till henne fixar vi antingen en egen liten tårta eller en stor muffins. Men sen när osa kommer in så kan det ju uppdagas att det är fler som är glutenintolleranta. Sen har jag två av mina närmaste vänner som inte tål någon sorts lök alls, den ena kompisen får problem med magen men för den andra kompisen sätter det sig på andningen. Sen vet jag inte om det är någon mer allergi med det märker vi när folk tackar ja.
För mig är det självklart att de med allergier ska ha bra mat de också precis som vi andra.
Jag hade blivit jätte besviken om jag var allergisk och kommit till ett bröllop eller annan fest och de inte tog någon hänsyn till mig.
Ja sen glömde jag bort att vi har minst två vegiterianer. Dem får vi inte heller glömma.