Inlägg från: Kattpoet |Visa alla inlägg
  • Kattpoet

Gluten- och laktosfritt!

Det beror ju på hur många ni har som är gluten och laktosintoleranta. Fråga folk om deras allergier och sedan ta ställning om vad som behövs.

Om ni visar hänsyn till de som är allergier så visar ni också att ni är bra och vänliga människor och då kommer folk minnas er med glädje.

Jag har en jätte enkel choklad tårta som är glutenfri, kan göras laktosfri och smakar underbart.

Komihåg att laktosintolerant och mjölkprotien allergier är inte samma sak,  mjölkprotien allergien kräver helt mjölkfri kost.

• Kattpoet

Jag har fått frågan engång om jag inte kunde ta med mig en smörgås eftersom det var så svårt att laga citrus och laktosfritt...

Jag gick inte på den festen eftersom jag kände inte välkommen.

Och ja, jag spenderat fester hungrig då värdinnan har sagt att det blir mat och sedan ignorerat folks allergier.

Man måste tänka på vilket intryck man vill ge folk och att visa hänsyn och bry sig om folk genom att laga mat alla kan äta är ett sätt.

• Kattpoet

Nåja man blir van men man ser direkt vilka man kommer ha en längre vänskap med.

Mat är det bästa sättet att knyta kontakter och hitta vänner.

• Kattpoet

Jag klara grädde men  bara lite eftersom den är så fet och jag frågade min dietist om  att koka mjölk   för jag hört det med och det stämmer inte.

Och jag blir vrålsjuk av kokt vanlig mjölk men klarar ½ dl grädde, men inte ofta och jag blir lös i magen.

Sebastiana: om du gör mörk chokladmousse och använder laktosfria produkter så funkar den både för laktosintoleranta och gluten.

• Kattpoet

Ätstörningar är inte det samma som allgerier  och jag vet inte hur man gör maten bättre för någon som har bullimi el  anorexi el ortorexi.

• Kattpoet

Medicinsk sätt är  ätstörningar  de jag listade,  att inte äta fisk, om det blir något som tar över din vardag och du måster kontrollera din mat flera gånger att det inte är fisk, ja då kan de ses som en ätstörning.

Jag lite pillig med att  folk inte tar fel mellan matval, ätstörningar, allegier, fobier och intoleranser eftersom det kräver olika grader av hänsyn.

• Kattpoet

Om teorin att koka mjölk  skulle ta bort laktosen stämmer skulle man ju inte behöva köpa laktosfri mjölk.

Dock skall sägas grädde innehåller så mycke fett att det inte blir samma irretation på tarmen som när man dricker mjölk  när man är laktosintolerant.

• Kattpoet

Jo men grädde  och smör har lägst laktosinnehåll av de saker som innehåller laktos, det är därför  vissa kan äta lite.

Och inte alla blir sjuka direkt, vissa får rännsketa nästa dag.

• Kattpoet

Catering firman på mitt bröllop missade mina , dvs brudens allergier, jag fick svullna läppar.  Folk tänker inte på att citrus intoleranta och allergier oftas reagerar på oljan mer än juicen och oljan skvätter när en apelsin eller citron  skalas eller skärs.

Och de skar upp apelsin brevid köttet....

• Kattpoet

Jo men som jag sa av det som innehåller laktos är de lägsta  och Därför kan vissa äta lite.

Med det menar jag inte att ALLA kan äta det och hur vet värdinnan om, om jag sitter på muggen nästa dag och skiter mig sönder och samman, det är ju inte så att man ringer och säger  Tack för rännsketan.

Valio laktosfria smör och grädde är helt underbart i smaken.

Svar på tråden Gluten- och laktosfritt!