Inlägg från: mattiasFästmö |Visa alla inlägg
  • mattiasFästmö

Gluten- och laktosfritt!

För mig var det iallafall självklart att vi anpassar eller ordnar något annat till de som är allergiska. Tål man inte typ laktos så är det ju inte så kul att komma till ett bröllop där man varken kan äta mat eller tårta. speciellt eftersom bröllop tenderar att hålla på ett tag och man lär ha något i magen. Man kan ju inte gärna be dom ta med sig matlåda så för oss var det iallafall självklart, maten anpassas så även laktos och gluten intoleranta kan äta det, och vi kommer ha en speciell 'allergi' tårta för dom som inte kan äta av den vanliga.

• mattiasFästmö

Kattpoet skrev 2010-10-04 13:07:40 följande:
    Jag har fått frågan engång om jag inte kunde ta med mig en smörgås eftersom det var så svårt att laga citrus och laktosfritt... Jag gick inte på den festen eftersom jag kände inte välkommen. Och ja, jag spenderat fester hungrig då värdinnan har sagt att det blir mat och sedan ignorerat folks allergier. Man måste tänka på vilket intryck man vill ge folk och att visa hänsyn och bry sig om folk genom att laga mat alla kan äta är ett sätt.

Men fy :/ gud vad tråkigt! jag kan förstå om man inte kan anpassa allt, om man tex vill göra en potatisgratäng och inte kan göra den laktosfri eller mjölkfri, men då har man väl ett alternativ till allergiker? det skulle då alltid jag ha, man bjuder ju dom för att man vill ha dom där, då får  man faktiskt ta hänsyn till allergier också. det är skillnad om man inte gillar viss mat, men om man är allergisk så kan man ju inte hjälpa det.

• mattiasFästmö

Kattpoet skrev 2010-10-05 11:26:54 följande:
    Ätstörningar är inte det samma som allgerier  och jag vet inte hur man gör maten bättre för någon som har bullimi el  anorexi el ortorexi.

det beror ju på hur man tolkar ordet. att inte äta fisk är ju en störning i ätandet, att man inte äter allt. tror inte sörön var dö allvarlig eftersom hon skrev det som "ätstörning",

• mattiasFästmö

Kattpoet skrev 2010-10-05 11:59:13 följande:
    Medicinsk sätt är  ätstörningar  de jag listade,  att inte äta fisk, om det blir något som tar över din vardag och du måster kontrollera din mat flera gånger att det inte är fisk, ja då kan de ses som en ätstörning. Jag lite pillig med att  folk inte tar fel mellan matval, ätstörningar, allegier, fobier och intoleranser eftersom det kräver olika grader av hänsyn.  

Okej, jo jag vet vad du menar, har själv lidit av en ätstörning i flera års tid. Men jag tyckte att i detta fall så förstod man vad hon menade, så iallafall jag tog inte illa upp utan tänkte inte ens speciellt på det

• mattiasFästmö

Mariabridetobe skrev 2010-10-05 13:48:11 följande:
    Vi kommer att ha specat i inbjudan att man får anmäla ev allergier mm samtidigt som man anmäler om man kommer, som vi sen vidbefodrar till catering firman. Vi har själva en son som är laktosintolerant, men han kommer att få ta en tablett (lactras) vid tårtan annars har vi valt mat som är laktosfri. Vi vill att alla på bröllopet ska njuta av både mat och fest så detta är en viktig fråga tycker jag!

vi gjorde likadant. då vet man från början hur många som är allergiska och hur man ska lägga upp det. bättre det än att folk kommer successivt och säger att dom är allergiska, eller att man måste fråga folk, att skriva det i inbjudan är nog det bästa

Svar på tråden Gluten- och laktosfritt!