Gluten- och laktosfritt!
Hej hej
Vi vet att vi kommer ha några som är laktosintolleranta bla min ena svåger, han har lärt mig att om vi har vanlig mjälk/grädde i maten så försvinner laktosen när man lagar maten i minst 60 grader i 10 minuter (tror jag att det var). Han är jätte känslig men kan äta potatisgratänger som jag lagar med vanlig grädde i. Sedan har vi en släkting som jag tror är allergisk mot mjölkprotein så åt henne måste vi hitta på något bra allternativ. Har en annan gäst som inte tål gluten och till henne fixar vi antingen en egen liten tårta eller en stor muffins. Men sen när osa kommer in så kan det ju uppdagas att det är fler som är glutenintolleranta. Sen har jag två av mina närmaste vänner som inte tål någon sorts lök alls, den ena kompisen får problem med magen men för den andra kompisen sätter det sig på andningen. Sen vet jag inte om det är någon mer allergi med det märker vi när folk tackar ja.
För mig är det självklart att de med allergier ska ha bra mat de också precis som vi andra.
Jag hade blivit jätte besviken om jag var allergisk och kommit till ett bröllop eller annan fest och de inte tog någon hänsyn till mig.
Ja sen glömde jag bort att vi har minst två vegiterianer. Dem får vi inte heller glömma.