Gluten- och laktosfritt!
Hej alla i bröllopstankar!
Jag har en fråga. När ni bröllopsplanerar och bestämmer meny och tårta, tänker ni på allergiker då, eller kör ni allt "vanligt" så att säga?
Hej alla i bröllopstankar!
Jag har en fråga. När ni bröllopsplanerar och bestämmer meny och tårta, tänker ni på allergiker då, eller kör ni allt "vanligt" så att säga?
Jag är själv glutenintolerant. Vi har den turen att det inte är fler som är allergiska mot något. Så vi har valt en buffé som passar och så gör vi översta delen av tårtan glutenfri. Kostar ju ändå lite extra, så vi tyckte att det var "onödigt" att göra hela glutenfri :)
Jag såg ett recept i en gammal recepttidning häromdagen: marängbotten, vit chokladmousse och hallonmousse - den tårtan ska jag göra någon gång! Bra att komma ihåg om man ska bjuda hem en glutenallergiker.
Jag klara grädde men bara lite eftersom den är så fet och jag frågade min dietist om att koka mjölk för jag hört det med och det stämmer inte.
Och jag blir vrålsjuk av kokt vanlig mjölk men klarar ½ dl grädde, men inte ofta och jag blir lös i magen.
Sebastiana: om du gör mörk chokladmousse och använder laktosfria produkter så funkar den både för laktosintoleranta och gluten.
Med tanke på att Valio lade ner 15 år av forskning för att få fram sina laktosfria produkter, betvivlar jag mycket starkt att det räcker med att värma mjölk i 60 grader i 10 minuter för att få bort mjölksockret (=laktosen). 60 grader är ju inte ens koktemperatur.
Angående laktrasetabletter och låglaktosprodukter så ska man inte lita på att ens gäster kan äta sånt. Vissa är verkligen enormt känsliga mot laktos och behöver totalt laktosFRIA produkter för att inte få besvär.
För mig är det självklart att ta hänsyn till vänners & släktingars allergier och intoleranser + förstås vegetarisk och vegankost. Oftast går det ju att ha ett huvudalternativ som de flesta äter, och så ett eller två alternativ till allergiker/vegetarianer. Så jobbigt är det faktiskt inte, speciellt inte om man anlitar en cateringfirma eller har festen på restaurang.
Har själv varit på 1 bröllop där jag fick äta baguette och potatisgratäng för att brudparet struntat i att informera cateringfirman om gästernas allergier.
På en subskriberad fest förra året fick jag äta potatismos och baguette eftersom festarrangörerna tyckte att det "var så jobbigt med allergiker" att de valt att skippa allt vad alternativkost hette. Kändes ju LITE surt att betala 250:- för att äta potatismos med baguette.
Har man buffé tycker jag det är bra om man kan ha små lappar där det står vad maten innehåller, alternativt märker ut rätter med ingredienser någon anmält allergi mot. Det är inte sådär himla kul att jämt vara tvungen att fråga personalen om vilka rätter man kan äta... (man känner sig lite lätt jobbig då)
Vi kollade allergier och andra "ätstörningar" och vidarebefordrade det till restaurangen som vi var på! Tror alla blev nöjda och glada. Såg någon bild på förrätten som nån fick och den såg jättegod ut!
Tårtan gjorde vi själva och vi gjorde en del med laktosfria produkter! (chokladmoussetårtor, enda ingredienser gelatin, choklad och grädde). Vi valde att även kolla hur vegetarianerna ställde sig till gelatin!
Vi bad alla att meddela ev specialkost till restaurangen, där vi hade festen, direkt. Det var inga problem!
Däremot hade vi beställt tårtan och det var då en person som inte kunde äta pga grädden, tyvärr....
Ätstörningar är inte det samma som allgerier och jag vet inte hur man gör maten bättre för någon som har bullimi el anorexi el ortorexi.
det beror ju på hur man tolkar ordet. att inte äta fisk är ju en störning i ätandet, att man inte äter allt. tror inte sörön var dö allvarlig eftersom hon skrev det som "ätstörning",
Medicinsk sätt är ätstörningar de jag listade, att inte äta fisk, om det blir något som tar över din vardag och du måster kontrollera din mat flera gånger att det inte är fisk, ja då kan de ses som en ätstörning.
Jag lite pillig med att folk inte tar fel mellan matval, ätstörningar, allegier, fobier och intoleranser eftersom det kräver olika grader av hänsyn.