Gluten- och laktosfritt!
Hej alla i bröllopstankar!
Jag har en fråga. När ni bröllopsplanerar och bestämmer meny och tårta, tänker ni på allergiker då, eller kör ni allt "vanligt" så att säga?
Hej alla i bröllopstankar!
Jag har en fråga. När ni bröllopsplanerar och bestämmer meny och tårta, tänker ni på allergiker då, eller kör ni allt "vanligt" så att säga?
Skulle jag kunna få ta del av receptet?
Jo men grädde och smör har lägst laktosinnehåll av de saker som innehåller laktos, det är därför vissa kan äta lite.
Och inte alla blir sjuka direkt, vissa får rännsketa nästa dag.
Jag är själv både laktos-& glutenintoölerant, nötallergiker m.m. så jag tänker absiolut på andra allergiker. Vet hur tråkigt det kan vara...
Kattpoet: Ja det har du rätt i men att ha rännskita nästa dag är inte heller kul. Nej man får helt enkelt tänka till när man vet vilka allergier det är och hur pass känsliga ens gäster är. Jag känner som så att jag vill att alla mina (jag menar våra) gäster ska ha det bra på vår bröllopsfest och kunna äta ordentligt av maten och bli mätta och inte känna sig bortglömda. Om cateringen missar eller glömmer bort kommer jag att bli skitförbannad för jag betalar dem för att utföra denna tjänsten så då ska de banne mig göra det också. Sen vill jag ju att alla ska kunna få tårta oavsett vilken allergi man nu har så det ska vi också tänka på. Själv har jag inte så många matallergier så jag har fått lära mig att tänka på sånt senare år. Själv fixar jag inte citrusfrukter så bra, persikor då får jag klåda i ansiktet och det sprider sig. Åt en glass för några år sedan och hela jag svullnade av det men än så länge (peppar ta i trä) har det inte satt sig på andningen för min del. Sorry nu vart det ett långt inlägg igen. Hur som hellst så tycker jag att det är självklart att tänka på alla sina gäster vad de kan äta och vad de inte kan äta. Ha det gott.
Catering firman på mitt bröllop missade mina , dvs brudens allergier, jag fick svullna läppar. Folk tänker inte på att citrus intoleranta och allergier oftas reagerar på oljan mer än juicen och oljan skvätter när en apelsin eller citron skalas eller skärs.
Och de skar upp apelsin brevid köttet....
Oj fy vad tråkigt. Jag har aldig upplevt det då jag hitentills "bara" svullnat lite och får klåda. Men man vet ju inte det kan ju bli värre. Jag jobbar på fritidshem och i skolan så barnen kommer ju ofta med apelsiner och frågar om jag kan hjälpa dem att skala. De ser så förvånade ut när jag svarar nej det kan jag inte för jag tål inte apelsiner. Det tar ett litet tag men sedan så lär dom sig, barn är iallafall väldigt hänsynsfulla när det gäller sådant.
Jag har börjat fundera kring detta med maten och matallergier, det kan bli lite utmaning för våran cateringfirma som vi ska anlita då vi har laktosintolleranta, en som inte tål mjölkprotein, gluten, vegiterianer, jag som inte tål citrusfrukter och persikor, sambon som inte tål paprika och tomat som inte blivit tillagade. Han blir alldeles röd och det blir som sårskorpa på läpparna, inge vidare.
Sen vet jag ju inte men det kan ju rassla på med fler allergier.
Jo föresten svågern som är laktosare tål inga röda bär, inte banan, morötter, inte för många nötter, sen tror jag inte att det var mer på han. Men han är väldigt känslig i magen och allt detta slår ut hans mage. =(
Min svägerska tål inte jordnötter så det ska vi inte ha på bröllopsfesten heller.
Jag börjar känna att folk nog får ringa oss när de ska tacka ja så att jag kommer ihåg att kolla allt sånt här.
Vill bara lägga till iom diskussionen om laktos och att den försvinner..... Om jag ska på fest/bröllop och säger till att jag är laktosintollerant och de sedan skulle använda vanlig grädde och koka den eller hur det nu var för att få bort laktosen - jag skulle bli golvad i flera dagar!! Tål att tänkas på att alla är olika och att alla reagerar olika trots "samma" intollerans...
Kanske lika bra att köra laktosfria produkter till alla med laktosintollerans så att inte ngn blir sjuk..?!
Det finna laktosfritt smär som smakar likadant som vanligt och vanlig grädde rekommenderar jag verkligen inte att bjuda laktosintoleranta på. Vissa blir jättesjuka, inte "bara" rännskita nästa dag.
Jo men som jag sa av det som innehåller laktos är de lägsta och Därför kan vissa äta lite.
Med det menar jag inte att ALLA kan äta det och hur vet värdinnan om, om jag sitter på muggen nästa dag och skiter mig sönder och samman, det är ju inte så att man ringer och säger Tack för rännsketan.
Valio laktosfria smör och grädde är helt underbart i smaken.
Tyvärr finns det dom cateringfirmor som inte har någon större koll när det gäller allergier, därför kommer vi att vara extra noga med detta då vi nu vet hur människorna i vår omgivning reagerar. Skulle det vara något problem från caterings sida så fixar vi det själva så vi är säkra...detta går ju inte om man har ett flertal allergier det förstår jag oxå. Därför ar det viktigt att matleverantören verkligen vet vad som gäller och tar allergier på allvar...
Så visst skiljer det från person till person. :)
För egen del så vet jag om några stycken som är allergiker och det skulle aldrig falla mig in att inte ha mat som de kan äta och ett tårtalternativ för dem. Rätt ego att inte tänka på dem faktiskt , jag menar man kan ju skriva i inbjudan att de ska meddela allergier sen meddelar man bara cateringfirman att det ska finnas laktos och glutenfritt alternativ oxå. Vi kommer köra cupcakes till tårtan och då är det ju inte hela världen att göra en för gluten/lactos intoleranta. Jag har en bekant som blir så sjuk direkt hon ätit så hon ligger på toaletten i 2 dygn efteråt.
jag själv har problemmed laktos och klarar inte avatt äta det.så antingen får man välja mellan människor som inte äter din middag du vill servera, eller så äter dom den för att vara snäll men sen får sota för det i bland riktigt rejält också. dagens matalternativ har så himla mycket för just laktos intoleranta kanske lite värre för gluten. men det är ju inte krångligare att få något som är laktos/gluten fritt. det smakar samma också om inte godare:)Lycka till och grattis:)