• Etheleglin

Lila jättestora rosor?

Jag letar efter någon rossort som är så stor som möjligt (gärna större än grand prix, alltså gärna större än något sånt här http://samell.com/Smating/smating.htm ).

Har bara hittat Avant garde, Blue Curiosa och Ocean Song som känns tillräckligt lila. Rosorna får gärna vara artificiellt färgade och allt mellan mörkare lila och syrenlila går bra. Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Lila jättestora rosor?
  • pyrro

Dom är inte jättestora men jättefina....Cool Water.....dom hade vi:)

• 20110820

pyrro skrev 2010-10-07 07:41:36 följande:
    Dom är inte jättestora men jättefina....Cool Water.....dom hade vi:)

När jag googlar på dom och får upp bilder ser de mest ut att vara åt det rosa hållet?

• Etheleglin

Ja, Cool water drar åt rosa. Har hittat flera lila rosor, men vet inte hur pass stora de är...

Allure (ljuslila) 

Avant garde 

Blue Bird (ljus, ganska rosa i tonen) 

Blue Curiosa (en av de mest mörklila ofärgade som finns. ”Blåbär med mjölk-färgad”) 

Blue Gene 

Cool water (lila-rosa) 

Mystery (drar åt rosa) 

Ocean Song (riktigt fin ljuslila utan rosa ton) 

Silverstone (ljuuust lila) 

Stranger (ljuslila med creme-fläckar) 

Kvistros Blue Moon 

Kvistros Little Silver 

Kvistros Pixie Folies (ljuslila) 

Kvistros Purple Symphony 

Kvistros Santa Monica (drar åt rosa) 

Kvistros Silver Collection 

Det finns även skrikigt lilafärgade rosor. Till färgning av rosor brukar man använda den cremefärgade Vendela-rosen. 

Passionate Purple (lilafärgad Vendela)

• pyrro

Bilder på datorna kan vara väldigt missvisande vad gäller färg, beror ju både på den som tagit och datorn som visar. Bäst är helt klart om man kan se dom i verkligheten innan man bestämmer sig.

DOm jag tittade på i verkligheten var cool water och ocean song. Ocean song var mer kall-lila helt utan rosa/varm ton men jag tyckte dom var för bleka.

Cool water är mer varmlila och drar som sagt aning mot rosa

• J3nny

Etheleglin skrev 2010-10-09 19:50:51 följande:
    Ja, Cool water drar åt rosa. Har hittat flera lila rosor, men vet inte hur pass stora de är... Allure (ljuslila)  Avant garde  Blue Bird (ljus, ganska rosa i tonen)  Blue Curiosa (en av de mest mörklila ofärgade som finns. ”Blåbär med mjölk-färgad”)  Blue Gene  Cool water (lila-rosa)  Mystery (drar åt rosa)  Ocean Song (riktigt fin ljuslila utan rosa ton)   Silverstone (ljuuust lila)  Stranger (ljuslila med creme-fläckar)  Kvistros Blue Moon  Kvistros Little Silver  Kvistros Pixie Folies (ljuslila)  Kvistros Purple Symphony  Kvistros Santa Monica (drar åt rosa)  Kvistros Silver Collection  Det finns även skrikigt lilafärgade rosor. Till färgning av rosor brukar man använda den cremefärgade Vendela-rosen. Passionate Purple (lilafärgad Vendela)

Den lila-rosa "myatery" skulle passa perfekt i min bukett. Vet du om den är svå att få tag i? Vet du ungefärligt pris?
    Jag har sådan dålig koll, men ber man floristen att ta hem de rosor man önskar?

• J3nny

Oj, Mystery ska det självklart stå.

• 20th century fox

måste du ha rosor? prärieklocka ser rosliknand ut om man har den i buketter och finns i massa lila färger...

• Etheleglin

Nej, egentligen måste det inte vara rosor. Men jag gillar idén med jätterosor så att jag ser liten ut. :s

Svar på tråden Lila jättestora rosor?