• Silver lining

Dekorera med blommor i kyrkan: ett maste?

Hej alla ni som har bra koll!

Maste man smycka kyrkan till vigseln med blommor , tycker ni?

Vill gaerna goera det, kaenns ju trevligt liksom.
    MEN: Det bara finns HUR MYCKETsom helst som man ska goera, fixa, koepa. Var gar graensen?
    Och vad aer ett absolut maste??

Tack pa synpunkter!!

• Svar på tråden Dekorera med blommor i kyrkan: ett maste?
  • Houdini

När vi var och tittade där vi ska vigas sa vaktmästaren "att vi kan ha buketter på varannan bänkrad om vi vill" nu gifter vi oss i decembber så vi räknar med att kyrkan är smyckad ändå. Men om det inte blir för dyrt ska vi använda vaserna och varannan bänkrad levande ljus.

Det var ju det där med tiden också hinner man.

• Emblas Mamma

Jag tycker inte alls det är ett måste:)

Jag har varit på ågra bröllop och INGET av dom har jag lagt märke till om det är blommor i kyrkan - vet inte om det är för att det inte fanns eller för att jag faktiskt inte brydde mig om att titta på några blommor.

det är inte dom som är intressanta:)

Nej.. Jag tror vi skippar blommorna i kyrkan och har vackra utsmyckningar på festen istället :)

• passionsblomman

I kyrkan smyckas altaret med buketter som följer kyrkoårets färger. Så där finns det blommor utan att ni behöver bry er alls.

Vill ni ha blommor i bänkraderna så är det ju en annan femma. Men det är faktiskt inte så himla vanligt. Och alla kyrkor har inte sådana där små vaser till bänkarna heller. Kolla isåfall upp det innan.

• Emblas Mamma
    passionsblomman skrev 2010-10-05 16:34:15 följande:
    I kyrkan smyckas altaret med buketter som följer kyrkoårets färger. Så där finns det blommor utan att ni behöver bry er alls. Vill ni ha blommor i bänkraderna så är det ju en annan femma. Men det är faktiskt inte så himla vanligt. Och alla kyrkor har inte sådana där små vaser till bänkarna heller. Kolla isåfall upp det innan.
    Vad fint det låter:)

Har dom det i alla kyrkor? Ett stort plus i så fall.. ska försöka kolla upp vilka färger det ska vara i Juni månad i så fall.. lite spännande :)

• passionsblomman

Emblas Mamma skrev 2010-10-05 16:35:33 följande:
    Vad fint det låter:) Har dom det i alla kyrkor? Ett stort plus i så fall.. ska försöka kolla upp vilka färger det ska vara i Juni månad i så fall.. lite spännande :)

Ja, det gäller alla kyrkor. Sedan är det säkert ganska olika hur mycket krut man lägger i de olika församlingarna på just blommor. Jag har haft kyrkor dit det gått maffiga buketter "gör efter ditt huvud, bara det ser något ut" och andra där det varit ur-petigt att det inte får kosta mer än si och så.

• Sebastiána

Vi kommer inte att dekorera i kyrkan. Kyrkan är så vacker i sig - full med en massa fina gamla kalkmålningar som restaurerats på perfekt sätt!

• Lindahl

funderar på endast levande ljus i kyrkan då vi gifter oss på nyårsafton...kan va mysigt med något som lyser upp vintermörkret....

• Silver lining

Toppen!
    Tack foer alla svar och tips pa hur ni taenker och ska goera...

Bra idee! - skka kolla upp med kyrkan, men sant; den aer raett "maffig" i sig, med mycket guld och utsmyckningar, sa det kanske inte behoevs .... kanske viktigare med levande ljus och laegga pengarna pa festen/baren kanske!

Vi gifter oss den 29/1  - undrar vad aer det da foer blommor enligt kyrka kalendern??

• sockersmulan
    Lindahl skrev 2010-10-05 22:06:22 följande:
    funderar på endast levande ljus i kyrkan då vi gifter oss på nyårsafton...kan va mysigt med något som lyser upp vintermörkret....
    Funderar på samma sak! Vill ha massa levande ljus, tror det kan bli jättemysigt och stämningsfullt.
  • Moster Stina

När man ser filmer från USA, så är ju alltid lokalen pyntad med massor av blommor. Men det är film. Och snygga blommor är dyra! Och publiken har ändå mest bara ögon för brudparet tror jag.
    Levande ljus låter jättemysigt och stämningsfullt!

Om jag själv har blommor i kyrkan, så tänker jag faktiskt bara köpa billiga men snygga rosbuketter i någon matbutik.

• Emblas Mamma

Levande ljus - vilken underbar idé för er som gifter er nu under hösten/vintern!

Det kallar jag mysigt och romantiskt! Nästan så jag ångrar att jag gifter mig på sommaren.

Jag kan bara se framför mig hur vackert det kommer bli med levande ljus!

Kör på det!! Och lycka till:)

• Sara och Micke 2010

Hej,

Vi hade inga blommor i kyrkan för den är så vacker i sig själv. Det står ju alltid blommor på altaret som följer kyrkorådet så vi kände att det räckte.

Vi hade däremot levande ljus på varannan bänkrad vilket var enortmt vackert och stämningsfullt. Kanske låter sässongsmässigt lite tidigt på året då vi gifte oss i början av september i år, men för den kyrkan var det perfekt!

Fotograferna påpekade också att bilderna blev väldigt fina (har dock inte sett dem än)! :)

S

• Vit snö

Det är vackert att smycka bänkraderna med blommor, om möjlighet finns. Det räcker ju med t.ex. en ros och lite grönt. Sedan kan man sätta ut värmeljus längs med gången i kyrkan. Det blir som en upplyst väg där brudparet skrider fram. Himla vackert! Själv tror jag inte att vi får smycka i kyrkan, vi har en mellantid och enligt damen jag pratade med kan det bli en begravning efteråt!!! Hur kul blir det att mötas av en massa sorgsna, svartklädda människor på kyrktrappan?!!! Har aldrig tidigare hört talas om begravning på en lördag

• 1700tal

Jag snickrar på idén att göra dekorationer med oasis, blommor (främst rosor) från våra egna trädgårdar och mycket grönt som går att lägga/hänga/sätta i, vid eller på kyrkbänkarna som sedan har tas med (av någon med detta som särskild uppgift) till festlokalen och används som bordsdekorationer.

Lever för min trädgård och blommor, vill därför ha mycket blommor. Älskar att binda buketter och göra arrangemang! Gör allt själv, även min egen droppformade bukett.

• Burre Präst
    Emblas Mamma skrev 2010-10-05 16:35:33 följande:
    Vad fint det låter:) Har dom det i alla kyrkor? Ett stort plus i så fall.. ska försöka kolla upp vilka färger det ska vara i Juni månad i så fall.. lite spännande :)
    I juni är man i regel i början av trefaldighetstiden och då står det helt enkelt "blommor i blandade färger" om jag inte minns fel.

Så kolla med vaktmästaren om det är viktigt vilka färger det ska vara.

Svar på tråden Dekorera med blommor i kyrkan: ett maste?