• zzzova

Sprit ett måste?

Jag och min blivande är nykterister, och tänkte självklart inte ha sprit på vårt bröllop. Dock funderade vi lite och kom fram till att lättöl och cider låter okej, blir folk "besvikna" om det inte finns något starkare?

• Svar på tråden Sprit ett måste?
  • Katlah

Ja, sorry jag skulle faktiskt bli det.
    Men det beror ju pa vilka ni bjuder. Ar det slaktingar, som ar lite aldre kvittar det ju.

Pa varat brollop var vi 50 och ca 40 var vara vanner sa det blev en schyst fest!
    Men det ar ju saklart erat brollop men vi hade gratis bar hela dagen o kvallen med vin, ol och sprit. Alla skotte sej jattebra och hade superkul.

Ni kan ju kanske skippa spriten och bara ha vin, ol o cider?

• Amor in aeternum

Jag undrar lite lätt om vad du menar med "självklart inte ha sprit på vårt bröllop", är det på grund av att ni är emot alkohol eller har ni bara valt att inte dricka?

Oavsett om jag hade bestämt mig för att inte dricka så hade jag inte förväntat mig att alla andra ska agera som jag. Bara för att man inte dricker själv så kanske man ska vara lite tillmötesgående gentemot sina gäster.. vissa kanske vill ha ett glas vin eller en öl.. och varför ska dom inte få det?

Men det är erat bröllop och bara ni kan bestämma hur ni vill göra. Jag har även erfarenhet av folk med alkoholproblem som inte tål sprit men jag kommer att servera alkohol ändå. De kommer att sitta så till i lokalen att någon kommer att ha koll på dem hela kvällen. Dessutom så litar jag på dem.

Jag personligen tycker att det hade varit väldigt tråkigt utan ett glas champagne att skåla med efter vi har vigt oss. Jag tror att folk kan bli lite besvikna också. Men jag poängterar igen så att det inte blir några missförstånd, Det är ert bröllop!

• Fini

Tyvärr kan det bli lite stelt om man inte bjuder på något. Men jag tycker inte man har rätt att bli sur över det som gäst.

Däremot kanske finns det människor man vill bjuda som inte kan hantera alkohol och jag skulle inte riskera att nån förstör en fest som kostat 70 000.....

Därför ska vi bjuda på välkomstdrink, ett par glas vin, öl eller alkoholfritt till maten och en drink senare på kvällen.

Det är en svår balansgång det där. Man vill ju att gästerna ska trivas samtidigt som detta är festen då man ska göra exakt som man vill. Vi är vegetarianer och ska servera massor av god vegetarisk mat för att visa hur mycket det finns t.ex. Folk kommer säkert säga "var är köttet nånstans, höhö..." men det skiter vi faktiskt i. Vi vill visa att det går precis lika bra utan.

• ClaraH

Det är en väldig skillnad på sprit och vin tycker jag. Sprit tycker jag inte är nödvändigt (dvs. drinkar osv) men gärna ett eller två glas vin till maten. Jag har varit på ett bröllop där de inte hade någon alkohol (och inte heller dans) och, ja, lite avslaget blev det nog. Så om jag var gäst skulle jag naturligtvis respektera ert beslut men jag skulle ju sakna vinet till maten, det måste jag erkänna.

För min egen del är öl eller cider inte något alternativ till vin, då föredrar jag mineralvatten istället. Är inte så förtjust i öl och den svenska traditionella cidern är ju så väldigt söt, inte så gott till mat.

• Katlah

Precis.. sprit kan man ju ta bort for det kan latt ga fel. Fast vi borjade servera sprit forst runt 23, nar dansen drog igang. Till maten fick folk vin, ol, cider.

• Kattpoet

Man kan visst ha ett  Alkoholfritt bröllop!

Herregud , folk kan visst ha skoj utan  alkohol!

Jag själv haft ett  alkoholfritt bröllop och det funkade fint och jag har också varit på ett  helt nyktert bröllop och folk hade hur skoj som helst.

Folk i den kretsen dricker inte och behöver inte alkohol för att kunna bjuda på dem själva och  pommac är faktiskt  gott  som välkomst drink.

Vad man kan ha till maten istället för öl och vin är  pommac, champis  och annat och är ni närheten av Brunneby eller kan åka dit, så har det bra  inte så söt alcoholfri cider.

Svensk cider är endast jättesöt när den är billig,  det finns halvtorra cidrar som är mindre söta.

• 1700tal

Håller med ClaraH, stor skillnad på sprit och vin. Vin till maten tror jag många uppskattar eftersom det höjer matens smaker i mångas ögon. Vi kommer servera vin till maten men förmodligen inte ha fri sprittillgång. Tycker personligen inte öl eller cider ersätter vin. Jag och min blivande avskyr öl och svensk alkoholfri cider är ju lika söt som läsk. Det ÄR väl egentligen oftast läsk med päron/äppelsmak. Vi kommer ha alkoholfritt vin och alkofritt mousserande vin för de som kör bil osv istället för att ersätta med läsk, cider m.m. Sedan tänker vi ha mineralvatten till alla vid middagen dessutom. Det hör ju till ihop med vinet.

Sen tror jag kanske (men ni känner förstås era gäster bäst) att det kan uppfattas som ett stort poängterande från er sida, som att ni som nykterister dömer de som vill ha ett glas vin till god och påkostad mat. Lite moralpredikan, liksom. Även om ni inte alls menar det på det viset. Så tror jag att vissa av våra gäster skulle ta det i alla fall. Alla kanske inte vill anamma ert ställningstagande. Bara en tanke, men ni känner era gäster bäst av alla och kan nog gissa hur det tas emot.

• Kattpoet

1700tal,  kivik cider och de dyrare är  inte  läsk söta, men köper du de där billiga stora flaskorna eller herrljunga, javisst är det sött.

Leta efter halvtorra eller torra cidrar det finns och det finns ren äpplemust med som inte är  så söt.

Fråga nu,  Om detta hade varit en tråd om att vegans par ville  fira sitt bröllop med endast  vegans mat, skulle då hävda att de prackar på och  moralpredikan om det inte serverade kött?

I teorin är det samma sak,  dessa två person gillar inte något och ska då inte behöva servera det på sitt bröllop, det är deras dag och inte gästernas till viss del.

Kanske de båda har  väldigt dåliga erfarenheter av alkohol och kommer nu få spendera  bröllopsmiddagen med  en klump i magen.

• 1700tal

Kiviks musteri har också torr cider som inte är så söt. Lite dyrare men stor skillnad i smak. Alla cidersorterna finns i alla "alkoholnivåer", från alkofria på deras eget musteri till lätt, medel och upp till stark (4,5 och 7%) på systemet.

• 1700tal

Kattpoet; vi tänkte visst likadant ang kivik!

Ang vegmaten - nej, tycker faktiskt inte det är helt jämförbart. Tror de flesta människor involverar vegetarisk mat i sin vardag. Då och då om inte annat. Inget märkvärdigt, vi har också tittat på vegetariska maträtter utan att vi är vegetarianer själva. Ett intressant och gott alternativ helt enkelt.

Svar på tråden Sprit ett måste?