Inlägg från: Amor in aeternum |Visa alla inlägg
  • Amor in aeternum

Sprit ett måste?

Jag undrar lite lätt om vad du menar med "självklart inte ha sprit på vårt bröllop", är det på grund av att ni är emot alkohol eller har ni bara valt att inte dricka?

Oavsett om jag hade bestämt mig för att inte dricka så hade jag inte förväntat mig att alla andra ska agera som jag. Bara för att man inte dricker själv så kanske man ska vara lite tillmötesgående gentemot sina gäster.. vissa kanske vill ha ett glas vin eller en öl.. och varför ska dom inte få det?

Men det är erat bröllop och bara ni kan bestämma hur ni vill göra. Jag har även erfarenhet av folk med alkoholproblem som inte tål sprit men jag kommer att servera alkohol ändå. De kommer att sitta så till i lokalen att någon kommer att ha koll på dem hela kvällen. Dessutom så litar jag på dem.

Jag personligen tycker att det hade varit väldigt tråkigt utan ett glas champagne att skåla med efter vi har vigt oss. Jag tror att folk kan bli lite besvikna också. Men jag poängterar igen så att det inte blir några missförstånd, Det är ert bröllop!

• Amor in aeternum
    zzzova skrev 2010-10-07 13:03:12 följande:
    Min blivande har haft en dåligt uppväxt invålverande alkohol och själv har jag inga bra erfarenheter kring det, endast dåliga. För oss kändes det självklart i början att inte ha det eftersom det är något vi uteslutigt från vårt liv, men vi har förståelse för andra som njuter av det. Sen det att min blivande har starkt uttryckt en önskan att ha en "smörgåstårte-buffe" (med lite tillbehör och så), vad får vin ska man servera till det? Själv har jag funderat på om vi ska servera lite bubbel och frukt efter vigseln medens vi fotograferas innan vi beger oss till festlokalen. Samt vid tråtan,kanske :)   Det här med vin,sprit är ju så svårt när man själv inte dricker;)
    Jag glömde att nämna det innan och jagser att vissa har sagt det också, men det finns många fina alkoholfria viner och öl på systemet. Och lite bubbel med frukt låter helt perfekt. :) Till smörgåstårta hade jag nog valt att servera någon ljus öl och vitt vin, (jag brukar själv dricka cider från mataffären) :^)

Men jag tror utifrån eran meny så tror jag att vanlig läsk kan passa alldeles utmärkt också. Jag menade förut att om ni skulle ha serverat en trerätters så hade jag nog saknad ett glas vin (rött eller vitt) till varmrätten. :)

Abropå vegetariskt och veganbröllop så självklart hade jag förstått om de serverade enbart mat som de vill ha på sitt bröllop.. Men jag tycker inte att man kan dra veggo och alkohol över samma kam.

Jag har några vänner som har haft "veggo"fester innan och de har faktiskt serverat fisk eller kyckling till oss andra. Låter kanske konstigt men så är det. Både vi köttätare och veggofolk har respekt för varandra. Det är det samma om jag har fest, jag göra alltid minst 2-3 rätter helt vegetariska just för de som inte vill äta kött.

• Amor in aeternum
    Kattpoet skrev 2010-10-07 15:24:03 följande:
    Det inte så att man börjar med att dö från Alkoholism, det börjar sakta, med några glas på kvällen, sedan blir det varje kväll och efter det middagen med och sedan blir ett glas två, tre och sedan fyra. Och eftersom du har alltid hanterat jobbet, familjen och lyckas dölja det, så när det kommer fram är det redan försent.
    Jo men nu betyder det ju faktiskt inte att du eller någon annan kan dra alla över en och samma kam. Jag har också alkisar i min släkt (vem har inte det) men jag tycker.. rått kan tyckas.. men jag tycker faktiskt att de får skylla sig själva. Det är inte mitt ansvar och har aldrig varit att ta hand om en människa som inte vet vad som är bäst för denne.

Jag kan ha skitkul utan men också med alkohol. Men Jag gillar att dricka ett glas rött till min köttbit. Jag tycker också att det kan vara gott att ta en drink eller två under helgen ibland.

Nu känner inte jag dig och din bror och jag säger absolut ingenting om er.. men jag från mina egna personliga erfarenheter av "mina" alkisar.. jag tycker att alkoholister är extremt svaga människor.. och de slutar inte att dricka för att om de gör det så kommer ångesten krypandes och då dricker de ännu mera bara för att glömma sina egna val de har gjort i livet. Till slut så räcker det med att de dricker en öl och sen är de aspackade.

Bara för att jag dricker alkohol så är jag inte alkis för det. Man blir inte en alkis bara för att man dricker ett par glas under helgen. Men om man då inte har någon självkontroll så kanske man borde akta sig för det. Men de flesta jag känner fungerar faktiskt både med och utan alkohol i kroppen, och jag kommer att servera alkohol iaf.

• Amor in aeternum

Vi2alltid skrev 2010-10-07 18:33:28 följande:

Många tror att de har full koll idag, "för jag har ju sån självkontroll" och ofta är det just dessa som är illa ute. "Jag dricker ju så lite" Jo, men hur många i Sverige "unnar" sig ett glas vin eller en öl bortemot varje kväll? Är det normalt? Även om man dricker lite så kanske man dricker på tok för ofta! Jag är inte nyktrist, jag tar gärna ett glas vin eller en whiskey ibland men VARJE dag?!?!!?När jag var yngre kände jag en press från ungdomar i samma ålder att jag måste dricka för att "vara" något. Som tur är märkte mina vänner att jag var minst lika kul att ha med på fester även om jag inte drack. "Jaja, se ungdomar" tänker någon. Men det som är riktigt jävla illa, ett stort samhällsproblem, är att VUXNA människor dricker så mycket alkohol att fester spårar ur, folk blir misshandlade, folk kör rattfulla, barn mår dåligt osvosv... Helt vansinnigt.
    Jag kan bara prata för mig själv.. men Jo faktiskt jag har en stenhård självkontroll på vad jag stoppar i mig eller inte. Och nej, jag "unnar" mig inte ett glas vin eller en öl varje kväll.. det har jag heller aldrig skrivit. Jag har faktiskt aldrig varit med om som du beskriver att jag har blivit pressad av mina vänner eller någon annan att dricka. Och jag har inte koll på procenten men jag tror nog att ca 80% av sveriges befolkning vet hur de ska bete sig med alkohol i kroppen. :)

Kattpoet skrev 2010-10-07 18:11:07 följande:

Fini: Man blir van... folk förstår inte att alkoholism är en sjukdom och har inget med svaghet att göra utan benägenhet för att bli beroende. Så jag förstår hans syn att om folk sitter på en fest och saknar alkoholen då har man början på ett problem. Jag varit på dop där vi hade smörgåstårtsbuffe och där fick man cider och det kändes bra, så varför inte ett bröllop``
    Jag hoppade inte på varken dig eller din bror.. Jag känner för dig och din bror framförallt så tycker jag synd om honom som har låtit det gå såpass långt. Men jag måste vara ärlig och jag ser inte hur alkoholism kan vara en sjukdom. En av mina föräldrar har varit alkoholist, min farbror är det min BM's bror, pappa och två morbröder är eller har varit alkoholister. De har gjort grova misstag i livet genom att gå för långt i sitt drickande.. de har dämpat sin ångest med alkohol och sen får de ångest av ATT de dricker för mycket alkohol och kan inte längre kontrollera drickandet och då dricker de ännu mer. Jag är absolut inte för att parta varje helg och hälla i sig alkohol.. inte alls.. meen jag gillar mitt glas vin efter en stressig vecka.

Optimia skrev 2010-10-07 20:54:19 följande:

Angående alkoholister så är det ingen som väljer att bli alkoholist, lika lite som någon väljer att bli narkoman eller spelberoende. Det handlar om en oftast medfödd benägenhet att utveckla ett beroende. Det handlar inte om att man är "stark" eller "svag", drabbad av ångest eller har en trasig barndom. Drygt 17 % (dvs. ca var sjätte) av den svenska befolkningen klassas som alkoholister. Jag citerar:"Utöver högkonsumtion spelar ärftlighet en viss roll. Har man en familjemedlem som utvecklat alkoholberoende, löper man själv större risk; ungefär 25 procent av männen har en sådan ärftlig form av alkoholberoende. Det finns inget som tyder på att någon speciell personlighetstyp skulle löpa speciellt stor risk att få alkoholproblem."www.can.se/sa/node.asp
    Jo Alla har ett val! Antingen så väljer man att fortsätta med sitt destruktiva beteende eller så tar man tag i sig själv. Då undrar jag lite smått varför jag inte ha fått benägenheten att utveckla ett beroende.. statistisk sett så har jag då 50-75% chans att utveckla ett beroende. Jag tycker definitivt att det handlar om svaghet och starkhet.. om jag hade varit svag utan kött på benen med ett destruktivt beteende så hade jag kanske mycket väl kunnat hamna i alkis fällan, men jag har gjort ett undermedvetet och ett medvetet aktivt val att inte hamna där, (men jag dricker ibland) för det värsta jag vet är att se mina alkisar till släktingar ligga och ija sig och tycka synd om sig själva när det är ju dom själva som har försatt sig i situationen.
  • Amor in aeternum

Ja kan inte annat än att hålla med dig "Katlah" :) I mitt fall så är det min pappa som hela mitt liv (sen jag föddes) har valt att dricka..han nådde botten för 5 år sedan när han smögsöp till på jobbet och sen voltade med cykel på vägen, slog bakhuvudet i en trottoarkant och hamnade på sjukhus.. efter det hände har han inte druckit en droppe. Jag har inte gjort det valet för honom det är han själv, men ändå så tycker han att jag ska tycka synd om honom och det värsta är när han blir fylle sentimental. Men jag har aldrig tyckt synd om honom nej.. jag blir förbannad på honom, han missade hela min barndom och skyller det hela på andra.

Att man blir en alkoholist är ett val ifrån början, det räcker inte att dricka ett par öl för att utveckla sina problem. Och jag hatar verkligen daltandet också. Men däremot så tror jag att när alkoholisten har nått botten i flaskan efter kanske 20-30 år av drickande så visst de kanske har en sjukdom likväl som en knarkare måste på behandlingshem, men sjukdomen sitter inte i blodet från när man föds det är ett val man gör likväl som att pundarna gjorde ett val med att ta sin första tablett eller sil.. kanske ska säga att jag inte tycker det minsta synd om dem heller. Jag har inte provat på något i den vägen och skulle aldrig göra det heller.. det är mitt aktiva val.

Optimia skrev 2010-10-08 09:27:40 följande:
     Däremot ska man inte döma ut alkoholister som svaga och dåliga människor för att de blivit beroende av en drog. De behöver hjälp av vårdpersonal och inte sina anhörigas fördömanden. Slutar alkoholister att dricka för att man säger att de är svaga och ynkliga och man själv minsann inte är sån? Sluta vara så himla präktiga och klättra ner från piedestalen.
    Har du själv alkoholister i släkten? Någon nära som din förälder som du aldrig har kunnat lita på? som har ljugit dig rakt upp i ansiktet hela ditt liv? som du har fått ångest varje gång han ringde när du var liten och sluddrade i telefonen? Och inte kan med att säga "Jag älskar dig" till någon enbart för att han, din pappa, missbrukade dom tre orden varje gång han var full? Någon du fick ta hand om när du var 7-8 år?  Nej jag för min del är absolut inte präktig och jag sitter absolut inte på någon piedestal. Jag pratar utifrån mina egna erfarenheter.
    Optimia skrev 2010-10-08 08:24:48 följande:
    Amor et...: javisst har man ett val om man dricker eller ej. Att däremot framhålla sig själv som ett bra exempel på att man inte väljer att bli alkoholist är, enligt min mening, inte speciellt symaptiskt. DU har inte blivit beroende av alkohol, grattis till det. Att påstå att man väljer själv om man blir beroende = sjuk av alkohol är däremot att gå för långt. Man väljer själv om man dricker, det är sant, men vissa människor HAR lättare att utveckla ett beroende/beteende som ligger i riskzonen för sjukdom. Vissa kan inte sluta "bara för att de vill det" -- de är sjuka och behöver hjälp. Knappast väljer någon att bli sjuk i alkoholism, speciellt inte i det skedet då de supit bort alla relationer och bara har sig själva och spriten.
  • Amor in aeternum

Det går inte att tjata och konfrontera, inte heller berätta varför h*n inte ska dricka. Jag prövade en tid men det gjorde bara att min pappa slöt sig ännu mer och blev förbannad och drack mer. Sen när jag fick nog och totalt ignorerade honom.. tog inte kontakt, svarade inte i telefonen, jag vägrade prata med honom om han hade druckit. Han blev förbannad och det var rätt ledsamt att höra alla meddelande han skrek in på min telefonsvarare. Många könsord och om att jag inte var värd någonting och att jag egentligen inte skulle finnas (han ångrade att jag föddes) och nästa gång vi träffades så skulle jag dö, det skulle han minsann se till. Och i nästa meddelande kom det att han älskade mig såå mycket och att han inte kunde förstå varför jag var så arg på honom, han hade ju självklart inte gjort någonting.

Efter hans olycka (vid 52 års ålder) med minnesluckor, brutna ben och kraftig hjärnskakning så fattade han själv.. väldigt viktigt han förstod själv vad det var han höll på med och startade ett nytt liv. Det var absolut inte jag som sa till honom någonting, det var han som fick nog. Han förlorade sin fru efter 10 år som gift också och det tog honom också hårt.

Och försök aldrig att få en alkoholist att be om ursäkt, det kommer aldrig att hända. För h*n menar det inte i egentligen.

En alkoholist bryr sig lika lite om dig som han bryr sig om allt annat också. En beroende person skiter fullständigt i dina känslor och tankar, hans ångest blir bara ännu värre när han får reda på vilken patetisk idiot h*n är vilken resulterar i att han dricker än mer för att dämpa sitt dåliga samvete och sin ångest.

• Amor in aeternum
    eigollet skrev 2010-10-08 16:04:33 följande:
    Amor: Helt sant i allt du skriver, precis allt det där måste man inse.Jag vet att mina konfrontationer (som är lugna och sakliga med honom i nyktert tillstånd) inte hjälper honom ett skit, men som jag skrev så hjälper det mig. Jag får påminna honom om att jag minsann vet och ser, det är det viktigaste för mig. Jag gör det för min skull, inte hans.
    Ja det förstår jag, det är väldigt skönt att få släppa på spärrarna ibland. Jag ville bara poängtera att för den som är inne i beroendet så spelar det ingen som helst roll. Det tycker jag att du ska fortsätta med. Jag har nu efter att han har varit nykter i 5 år tvingat honom att inte stoppa huvudet i sanden och faktiskt erkänna att han är alkoholist. Det är ett "trademark" för pappas släkt att "jag ser och hör inte".. men nu är det slut med det. Jag står och pratar för mina åsikter vilket för dem är heelt fel. Jag har alltid haft väldigt starka åsikter om orättvisor mot mig och andra.. både på gott och ont. :)

Det som hände mig och som blev en vändpunkt för mig det var att jag blev så fruktansvärt förbannad på honom och åkte hem till honom, skällde ut honom efter noter tills jag inte hade någon röst kvar och sen hällde jag ut allt med alkohol han hade hemma.

En dyr historia för honom säkert, men j*vligt skönt för mig. :^)

Svar på tråden Sprit ett måste?