Vi2alltid skrev 2010-10-07 18:33:28 följande:
Många tror att de har full koll idag, "för jag har ju sån självkontroll" och ofta är det just dessa som är illa ute. "Jag dricker ju så lite" Jo, men hur många i Sverige "unnar" sig ett glas vin eller en öl bortemot varje kväll? Är det normalt? Även om man dricker lite så kanske man dricker på tok för ofta! Jag är inte nyktrist, jag tar gärna ett glas vin eller en whiskey ibland men VARJE dag?!?!!?När jag var yngre kände jag en press från ungdomar i samma ålder att jag måste dricka för att "vara" något. Som tur är märkte mina vänner att jag var minst lika kul att ha med på fester även om jag inte drack. "Jaja, se ungdomar" tänker någon. Men det som är riktigt jävla illa, ett stort samhällsproblem, är att VUXNA människor dricker så mycket alkohol att fester spårar ur, folk blir misshandlade, folk kör rattfulla, barn mår dåligt osvosv... Helt vansinnigt.
Jag kan bara prata för mig själv.. men Jo faktiskt jag har en stenhård självkontroll på vad jag stoppar i mig eller inte. Och nej, jag "unnar" mig inte ett glas vin eller en öl varje kväll.. det har jag heller aldrig skrivit. Jag har faktiskt aldrig varit med om som du beskriver att jag har blivit pressad av mina vänner eller någon annan att dricka. Och jag har inte koll på procenten men jag tror nog att ca 80% av sveriges befolkning vet hur de ska bete sig med alkohol i kroppen. :)
Kattpoet skrev 2010-10-07 18:11:07 följande:
Fini: Man blir van... folk förstår inte att alkoholism är en sjukdom och har inget med svaghet att göra utan benägenhet för att bli beroende. Så jag förstår hans syn att om folk sitter på en fest och saknar alkoholen då har man början på ett problem. Jag varit på dop där vi hade smörgåstårtsbuffe och där fick man cider och det kändes bra, så varför inte ett bröllop``
Jag hoppade inte på varken dig eller din bror.. Jag känner för dig och din bror framförallt så tycker jag synd om honom som har låtit det gå såpass långt. Men jag måste vara ärlig och jag ser inte hur alkoholism kan vara en sjukdom. En av mina föräldrar har varit alkoholist, min farbror är det min BM's bror, pappa och två morbröder är eller har varit alkoholister. De har gjort grova misstag i livet genom att gå för långt i sitt drickande.. de har dämpat sin ångest med alkohol och sen får de ångest av ATT de dricker för mycket alkohol och kan inte längre kontrollera drickandet och då dricker de ännu mer. Jag är absolut inte för att parta varje helg och hälla i sig alkohol.. inte alls.. meen jag gillar mitt glas vin efter en stressig vecka.
Optimia skrev 2010-10-07 20:54:19 följande:
Angående alkoholister så är det ingen som väljer att bli alkoholist, lika lite som någon väljer att bli narkoman eller spelberoende. Det handlar om en oftast medfödd benägenhet att utveckla ett beroende. Det handlar inte om att man är "stark" eller "svag", drabbad av ångest eller har en trasig barndom. Drygt 17 % (dvs. ca var sjätte) av den svenska befolkningen klassas som alkoholister. Jag citerar:"Utöver högkonsumtion spelar ärftlighet en viss roll. Har man en familjemedlem som utvecklat alkoholberoende, löper man själv större risk; ungefär 25 procent av männen har en sådan ärftlig form av alkoholberoende. Det finns inget som tyder på att någon speciell personlighetstyp skulle löpa speciellt stor risk att få alkoholproblem."
www.can.se/sa/node.aspJo Alla har ett val! Antingen så väljer man att fortsätta med sitt destruktiva beteende eller så tar man tag i sig själv. Då undrar jag lite smått varför jag inte ha fått benägenheten att utveckla ett beroende.. statistisk sett så har jag då 50-75% chans att utveckla ett beroende. Jag tycker definitivt att det handlar om svaghet och starkhet.. om jag hade varit svag utan kött på benen med ett destruktivt beteende så hade jag kanske mycket väl kunnat hamna i alkis fällan, men jag har gjort ett undermedvetet och ett medvetet aktivt val att inte hamna där, (men jag dricker ibland) för det värsta jag vet är att se mina alkisar till släktingar ligga och ija sig och tycka synd om sig själva när det är ju dom själva som har försatt sig i situationen.