Inlägg från: ClaraH |Visa alla inlägg
  • ClaraH

Sprit ett måste?

Det är en väldig skillnad på sprit och vin tycker jag. Sprit tycker jag inte är nödvändigt (dvs. drinkar osv) men gärna ett eller två glas vin till maten. Jag har varit på ett bröllop där de inte hade någon alkohol (och inte heller dans) och, ja, lite avslaget blev det nog. Så om jag var gäst skulle jag naturligtvis respektera ert beslut men jag skulle ju sakna vinet till maten, det måste jag erkänna.

För min egen del är öl eller cider inte något alternativ till vin, då föredrar jag mineralvatten istället. Är inte så förtjust i öl och den svenska traditionella cidern är ju så väldigt söt, inte så gott till mat.

• ClaraH

Kattpoet skrev 2010-10-07 13:44:07 följande:
    Smörgåstårtbuffe funkar sällan vin till, dock öl  men   Kivik alkoholfria cider funkar kanon till detta.  Astrakan Guld och Kivik  äkta äpplecider är inte jättesöta och bra måltidsdryck. Om någon har en soda streamer kan man göra bubblig  lingon och tranbärs dricka till maten och det smakar väldigt gott ihop med smörgåstårtor. Och stället för bubbel funkar pommac kanon, pommac var gjord för att vara en alcoholfri alternativ för champange.   Jag skulle undvika  alkoholen om ni inte mår bra av den, man ska inte gå emot sina egna värdingar på sin bröllopsdag.

Jag tycker vin, ett lättare rött eller ett vitt, passar utmärkt till smörgåstårta. Men jag tycker också som många har sagt att om man inte vill ha alkohol av starka principer så ska man inte gå emot dem. Men TS frågade också om gästerna kan bli besvikna om inte något starkate än lättöl och svagare cider serveras. Om jag nu återigen svara personligt skulle jag bli mer besviken om en trerätters med förrätt och t.ex. en kötträtt serveras utan vin än om en smörgåstårtebuffé serveras. Men jag skulle aldrig klaga på brudparet att de inte serverar vin, även om jag själv hade saknat det.

• ClaraH

Jag måste säga att jag också kan ha kul utan alkohol. Men för min del är maten på olika tillställningar en väldigt viktigt del och jag njuter mer av maten när jag har ett glas vin till. Så för mig handlar det inte i första hand om en "feststämning" utan en väl avvägd måltid. Vi kommer att ha drinkar på vårt bröllop men jag kunde lika gärna skippa det, det är inte alls viktigt för mig. Inte för våra gäster heller tror jag, eftersom det aldrig brukar gå åt någon sprit på våra fester.

Jag ville bara ge mig in i debatten i och med att TS frågade om någon skulle bli besviken och som sagt så skulle jag bli det, men det är ju ingen jättegrej. Jag skulle ju väldigt gärna gå på bröllopet i alla fall. Däremot är det viktigt för mig att noga välja viner från brudskål till efterrättsvinet på vårt bröllop, men det är ju för att jag är så intresserad av mat osv.

• ClaraH

Jag tycker inte heller man behöver förvarna om att bröllopet är alkoholfritt. Då får frågan en alltför stor dignitet. Vill bara påminna om mineralvatten för de som inte gillar söta drycker (jag har svårt för att dricka socker). Går förstås bra med bordvatten också .

Svar på tråden Sprit ett måste?