Sprit ett måste?
Håller med ClaraH, stor skillnad på sprit och vin. Vin till maten tror jag många uppskattar eftersom det höjer matens smaker i mångas ögon. Vi kommer servera vin till maten men förmodligen inte ha fri sprittillgång. Tycker personligen inte öl eller cider ersätter vin. Jag och min blivande avskyr öl och svensk alkoholfri cider är ju lika söt som läsk. Det ÄR väl egentligen oftast läsk med päron/äppelsmak. Vi kommer ha alkoholfritt vin och alkofritt mousserande vin för de som kör bil osv istället för att ersätta med läsk, cider m.m. Sedan tänker vi ha mineralvatten till alla vid middagen dessutom. Det hör ju till ihop med vinet.
Sen tror jag kanske (men ni känner förstås era gäster bäst) att det kan uppfattas som ett stort poängterande från er sida, som att ni som nykterister dömer de som vill ha ett glas vin till god och påkostad mat. Lite moralpredikan, liksom. Även om ni inte alls menar det på det viset. Så tror jag att vissa av våra gäster skulle ta det i alla fall. Alla kanske inte vill anamma ert ställningstagande. Bara en tanke, men ni känner era gäster bäst av alla och kan nog gissa hur det tas emot.