Inlägg från: Kattpoet |Visa alla inlägg
  • Kattpoet

Sprit ett måste?

Man kan visst ha ett  Alkoholfritt bröllop!

Herregud , folk kan visst ha skoj utan  alkohol!

Jag själv haft ett  alkoholfritt bröllop och det funkade fint och jag har också varit på ett  helt nyktert bröllop och folk hade hur skoj som helst.

Folk i den kretsen dricker inte och behöver inte alkohol för att kunna bjuda på dem själva och  pommac är faktiskt  gott  som välkomst drink.

Vad man kan ha till maten istället för öl och vin är  pommac, champis  och annat och är ni närheten av Brunneby eller kan åka dit, så har det bra  inte så söt alcoholfri cider.

Svensk cider är endast jättesöt när den är billig,  det finns halvtorra cidrar som är mindre söta.

• Kattpoet

1700tal,  kivik cider och de dyrare är  inte  läsk söta, men köper du de där billiga stora flaskorna eller herrljunga, javisst är det sött.

Leta efter halvtorra eller torra cidrar det finns och det finns ren äpplemust med som inte är  så söt.

Fråga nu,  Om detta hade varit en tråd om att vegans par ville  fira sitt bröllop med endast  vegans mat, skulle då hävda att de prackar på och  moralpredikan om det inte serverade kött?

I teorin är det samma sak,  dessa två person gillar inte något och ska då inte behöva servera det på sitt bröllop, det är deras dag och inte gästernas till viss del.

Kanske de båda har  väldigt dåliga erfarenheter av alkohol och kommer nu få spendera  bröllopsmiddagen med  en klump i magen.

• Kattpoet

1700tal  och det flesta människor är nyktra i sin vardag  och det är gott och intressant alternativ att inte ha öl till fest middagen, man kan finna nya smaker som förhöjer smaken av maten utan  alcohol.

• Kattpoet

Smörgåstårtbuffe funkar sällan vin till, dock öl  men   Kivik alkoholfria cider funkar kanon till detta.  Astrakan Guld och Kivik  äkta äpplecider är inte jättesöta och bra måltidsdryck.

Om någon har en soda streamer kan man göra bubblig  lingon och tranbärs dricka till maten och det smakar väldigt gott ihop med smörgåstårtor.

Och stället för bubbel funkar pommac kanon, pommac var gjord för att vara en alcoholfri alternativ för champange.

Jag skulle undvika  alkoholen om ni inte mår bra av den, man ska inte gå emot sina egna värdingar på sin bröllopsdag.

• Kattpoet

Om jag visste att brudparet är nykterister, skulle jag bli mer besviken om de gick emot sina principer och serverade alkohol.

Jag har vänner som döende pga sin alkoholism, för min är inte alkohol ett måste, jag för många människor supa bort sitt liv.

• Kattpoet

Jag pratade just med min bror som är döende pga sin alkoholism och jag pratade om denna tråd , hans svar var.

"Om man inte kan ha roligt utan alkohol och saknar den när man är på fester, då bör man ta en funderare över sitt drickande, jag önskar jag hade gjort det för då hade jag inte varit där jag är idag."

Våga vara annorlunda och ha en alkoholfri fest och våga ha så skoj som möjligt  utan att vara lullig,  det roligare att man minns vad man gör än att få titta på korten efteråt för att minnas.

• Kattpoet

Det inte så att man börjar med att dö från Alkoholism, det börjar sakta, med några glas på kvällen, sedan blir det varje kväll och efter det middagen med och sedan blir ett glas två, tre och sedan fyra.

Och eftersom du har alltid hanterat jobbet, familjen och lyckas dölja det, så när det kommer fram är det redan försent.

• Kattpoet

Fini: Man blir van... folk förstår inte att alkoholism är en sjukdom och har inget med svaghet att göra utan benägenhet för att bli beroende.

Så jag förstår hans syn att om folk sitter på en fest och saknar alkoholen då har man början på ett problem.

Jag varit på dop där vi hade smörgåstårtsbuffe och där fick man cider och det kändes bra, så varför inte ett bröllop``

• Kattpoet

Bra  ställe att få tag i billig, god , ej för söt cider och man kan få smaka innan man handlar, är   Brunneby musteri utanför Linköping emot Borensberg, de har även enbärsdricka och mjöd.

Det finns även hos häslokostbutiker  finns en vinsubstitut som funkar bra.

• Kattpoet

Min bror är faan inte svag, han är en av de starkaste människor jag vet, jag är däremot svag eftersom jag inte såg det  innan.  Som syster borde man vara bra på se vad händer med sin älskade bror. Och ja han  torr lade sig helt och hamnade i koma i 1 vecka, det vissade sig att om han slutar dricka helt så dör han, försätter han dricka så dör lite senare...

Orsaken att alkoholister blir fulla så snabbt är att levern och njurarna är förstörda, det förgiftar sig själva snabbare än andra.

Har man benägenhet att bli beroende så kvittar det vilken drog man väljer, man fastnar i det. Det kan vara så oskyldigt som att samla på porslinkatter till   något så hemsk tunga droger, det är samma belönings system som går igång i hjärnan.

• Kattpoet

1700tal, inte mitt fel att han dricker, dock mitt fel  att jag inte var mer uppmärksam. Jag om någon borde ha sett det,  när man jobbar med musiker lär man sig snabbt vilka som är alkisar , drogberoende eller bara stor ego.

• Kattpoet

Tack 1700tal. 

Jag tycker inte synd om en missbrukare, dock förstår jag att det är inte så lätt som ett val, oftas inser man inte vad som händer innan det är försent och jag  kan  vara där som ett stöd  och vän.

Jag är själv sjuk, jag vill inte ha folks medlidande , jag hatar när folk tycker synd om mig, vad jag behöver är stöd och vänner.

Min bror har hjälpt mig, så jag hjälper honom nu.

• Kattpoet

Jo det är lätt att avsluta ett beroende men abistensen kommer  vare sig man vill eller inte och sitter i år efter år.

Lita på mig,  jag var piller missbrukare pga en läkaren som skrev ut fel medicin åt mig, inte många minnen av det året jag förlorade.

Jag får fortfarande sug efter vad jag var på, 14 år efteråt och hamnar jag på sjukhus så får jag inte ta en drös olika smärtstillande eftersom det kan ge min kropp samma sug och beorende, allt för en fel medicinering.

Så hur tror ni det är att vara nykter alkoholist och varje dag se vad man inte får`?  Det är som att vara ett barn hungrigt barn i en godis butik,  jäkligt svårt att inte  röra något.

Och sedan  har man ju sett  folk trycka en burk öl i händerna på nyktra alkoholister med orden, en bruk öl är väl inte så farligt....

• Kattpoet

Antabus, gör inte så suget försvinner, dock er dig dåliga erfarenheter  av att dricka, så till slut tycker kroppen att dricka är äckligt och vill inte göra det.

Men suget finns kvar och lockelsen och  det svårt att ta sig ur det och sedan mår man skit för allt man borde ha gjort och alla löften man brutit.

Så läker man inte själen kommer den beroende hitta något annat missbruka.

Ingen nykter alcoholist har  antabus i armen för resten av livet, istället måste man lära sig att säga nej, vilket går bra om man mår bra och livet är underbart.

Men vi är inte alltid på topp.

Och för att göra det klart, jag fick en medicin som idag inte längre används för att den var för beroende framkallande och  min läkaren  som nu längre arbetar  som läkare, skrev ut 3 piller per dag och max dosen är 1....  jag är glad att jag överlevde och hade folk vid min sida. 

• Kattpoet

Du kan  hitta massa drink recept som är  icke alcohol.  Mina vänner som är nyktra alkoholister  håller sig undan från  alkoholfri öl, cider och vin eftersom smaken påminner något de inte bör dricka.  Pommac, den på glasflaska har funkat bra, godtemplar dricka och kullabygden äpplemust.

• Kattpoet

Finns alcoholfri moijto på systembolaget.

Svar på tråden Sprit ett måste?