• zzzova

Sprit ett måste?

Jag och min blivande är nykterister, och tänkte självklart inte ha sprit på vårt bröllop. Dock funderade vi lite och kom fram till att lättöl och cider låter okej, blir folk "besvikna" om det inte finns något starkare?

• Svar på tråden Sprit ett måste?
  • wiii

Man gör ju helt som man själv vill! Är ni obekväma med att andra dricker så ska ni självklart inte ha alkohol på festen. Min sambo dricker inte, men har inte direkt något emot att andra gör det, och jag själv är ingen stordrickare heller precis. Vi tänkte ha öl och vin, och avec till tårtan. Starksprit och drinkar tänker vi nog hoppa över däremot, känns inte nödvändigt. Tror att risken för att det spårar ur är mindre om man bara har öl och vin, och eventuellt cider.

• Kattpoet

1700tal  och det flesta människor är nyktra i sin vardag  och det är gott och intressant alternativ att inte ha öl till fest middagen, man kan finna nya smaker som förhöjer smaken av maten utan  alcohol.

• Optimia

Jag tycker absolut att man kan ha ett alkoholfritt bröllop om man vill!

Är brudparet absolutister är det snarare märkligt om de väljer att servera sina gäster något de själva av prinicpiella åsikter avstår från.

Jag har några vänner & släktingar som är absolutister och deras fester är minsann inte tråkiga eller stela. Ej heller bjuds det på coca cola till maten, utan det brukar finnas mineralvatten, "syrliga" juicer (typ tranbärsjuice), fläderblomssaft m.m att dricka till maten.

Om man anser att alkoholens frånvaro på ett bröllop är en moralisk pekpinne undrar jag hur man tänker? Ingen specifik gäst pekas ju ut, och knappast kommer brudparet att ställa sig upp och framhäva sin egen förträfflighet som nykterister. Det är väl som vilken festmiddag som helst, bortsett från att det inte finns alkohål då?

Alkohol är ju dessutom dyrt, och gillar man det inte själv, varför skulle man slänga ut många tusen kr på det, bara för att gästerna inte ska tycka att man är "pretto"`?

1700tal skrev 2010-10-07 12:41:05 följande:
    Kattpoet; vi tänkte visst likadant ang kivik!Ang vegmaten - nej, tycker faktiskt inte det är helt jämförbart. Tror de flesta människor involverar vegetarisk mat i sin vardag. Då och då om inte annat. Inget märkvärdigt, vi har också tittat på vegetariska maträtter utan att vi är vegetarianer själva. Ett intressant och gott alternativ helt enkelt.

Ähum, men de flesta involverar väl alkoholfria drycker i sin vardag också Jag tycker att det är jämförbart att dra den parallellen som Kattpoet gjorde. Ytterst få förväntar väl sig pälscape och kött på ett veganbröllop? Vet man att brudparet inte dricker alkohol ska man väl inte förvänta sig att de ska spendera en smärre förmögenhet på att gästerna ska få göra det?

• eigollet

Jag håller med Kattpoet. Jag tycker visst det går att likna vid vegomat, skulle de behöve bjuda på kött bara för att gästerna vill det? Mina vegovänner kommer inte göra det i af.

Vill ni inte ha alkohol på ert bröllop så ska ni inte ha det. De flesta vuxna människor kan umgås utan alkohol och hur festligt det känns bestämmer man väl själv? Att skåla i fin cider känns för mig minst lika festligt som att skåla i bubbel med alkohol. Och vin till maten kan ju gästerna dricka vid andra tillfällen.

Kör på alkoholfritt, det kommer bli en kanonfin dag!

Lycka till!

• 1700tal

Tycker oxå starksprit blir lite överflödigt när man redan druckit flera glas vin till maten. Personligen har jag i alla fall fått tillräckligt då. Vill ju att alla ska minnas dagen klart efteråt, inte som genom en dimma! Och sluddriga tal vill nog ingen lyssna på..

Vi har ett ganska stort antal gäster, särskilt de äldre, som är nykterister samt flera vegetarianer. Vi som värdpar får respektera deras val och behov för kvällen, lika självklart som nykteristens bordsgranne kanske dricker vin och vegetarianens bordsgranne äter kött. Som tur är har vi ingen gäst som dricker för mycket eller kan förstöra stämningen på annat sätt. Hade så varit fallet hade vi kanske lagt upp det annorlunda, bara servera 1 glas vin till huvudrätten och mineralvatten utöver.

Skulle jag själv bli bjuden till ett alkoholfritt bröllop skulle jag inte ta illa upp, vill jag bara säga. Aningen besviken kanske om maten är av sådant slag, men skulle inte tycka världen gick under för det. Som sagt så har vi flera nyktra släktingar, så många släktkalas och middagar är utan alkohol och det går det oxå..

• zzzova

Min blivande har haft en dåligt uppväxt invålverande alkohol och själv har jag inga bra erfarenheter kring det, endast dåliga. För oss kändes det självklart i början att inte ha det eftersom det är något vi uteslutigt från vårt liv, men vi har förståelse för andra som njuter av det.

Sen det att min blivande har starkt uttryckt en önskan att ha en "smörgåstårte-buffe" (med lite tillbehör och så), vad får vin ska man servera till det?
    Själv har jag funderat på om vi ska servera lite bubbel och frukt efter vigseln medens vi fotograferas innan vi beger oss till festlokalen. Samt vid tråtan,kanske :)

Det här med vin,sprit är ju så svårt när man själv inte dricker;)

• 1700tal

Ja, smaken är uppenbarligen som baken.. Men det visste vi väl redan. Finns både de som blir besvikna och de som inte har något emot en alkoholfri fest. Men som sagt innan, bara zzzova och hennes blivande vet hur deras gäster är och reagerar.

• Optimia

Jamen det är ju en skillnad om man som vegetarian eller vegan blir BJUDEN på en bröllopsmiddag, då tror jag ingen veg. tycker det är konstigt om bordsgrannen äter biff. Däremot att förvänta sig att ett veganpar ska BJUDA på kött är att förvänta sig för mycket.

De flesta veganer/vegetarianer motsätter ju sig behandlingen av djur i köttindustrin, och att tänka sig att de skulle slänga ut säga 20 000 kr på att stötta just den industrin på SIN bröllopsdag, det är för mycket.
    Samma sak med alkohol: den som av princip inte dricker alkohol ska inte förväntas bjuda sina gäster på just detta.

Självklart ska man ju beakta sina gästers övertygelser, men ytterst få människor lever enbart på animalier, de flesta äter vegetabilier i någon form, och bör alltså inte ha några principiella problem med att äta en helvegetarisk måltid. En vegetarian har däremot oftast samvetsbetänkligheter mot att äta kött, och ska inte förutsättas kompromissa med sin övertygelse.
    De flesta människor dricker väl alkoholfritt åtminstone större delen av tiden, och bör inte ha några problem med att "överleva" en kväll utan vin till maten.

• 1700tal

Tycker det låter fint, zzzova. Bubbel och frukt uppskattas nog av många till brudskålen och där är ju lätt att byta ut det till cider för de som vill. Smörgåstårta skulle jag personligen ha vitt vin, mousserande eller cider till. Det är ju faktiskt en rätt som är väldigt god till alla slags cider, med eller utan alkohol!

• Katlah

Gar jag pa brollop dar brollopsparet ar vegetarianer, sa ja da forvantar jag mej vegomat.
    Gar jag pa brollop dar brollopsparet ar nykterister, sa ja da forvantar jag mej ett brollop utan alkohol.

Det hindrar dock inte mig fran att bli besviken, jag skulle sakna kott och jag skulle sakna alkohol. Sa enkelt ar det.
    Jag skulle inte bli arg, eller saga nagot till vardparet eftersom jag respekterar att dom valt detta. Men jag skulle trivas battre pa en annan vans brollop dar det serveras kott och alkohol.

Sa man far valja: vill man att gasterna ska kanna sig sa nojda som mojligt eller vill man ha "sitt" brollop.

Ju fler alternativ man ger, desto storre chans att fler gaster har kul o blir nojda.

That simple. Vi missade t.ex vegalternativ till potatisgratangen. Vi ar kottatare.
    Vilket resulterade sjalvklart i att dom 2 gaster som var vegetarianer fick en nagot samre upplevelse da deras forsta alternativ inte fanns tillgangligt.

Svar på tråden Sprit ett måste?