Sprit ett måste?
Jag och min blivande är nykterister, och tänkte självklart inte ha sprit på vårt bröllop. Dock funderade vi lite och kom fram till att lättöl och cider låter okej, blir folk "besvikna" om det inte finns något starkare?
Jag och min blivande är nykterister, och tänkte självklart inte ha sprit på vårt bröllop. Dock funderade vi lite och kom fram till att lättöl och cider låter okej, blir folk "besvikna" om det inte finns något starkare?
Optima: Håller med dig i allt! Bra sagt och formulerat! :)
Katlah, mkt bra skrivet! Och i vårt fall (och många tycker säkert annorlunda och det är HELT ok) vill vi att dagen ska vara precis lika mycket våra gästers som "vår". Det som vi tror skulle uppskattas av många, kommer vi vilja ge dem i den utsträckning det går.
Men jag skulle självklart heller inte bli arg eller säga nåt till värdparet.
Tack för alla svar :) får ta ett snack med den blivande och diskutera djupare!
I princip, JA man ska se till så gästerna trivs och har det bra på de fester man ordnar. DOCK måste man tänka på vad man själv kan tänka sig att gå med på; är man vegan vill man knappast stöda köttindustrin med en enda krona, och man vill därför inte "glädja" sina vänner med kött. Det är ett val jag tycker är alldeles utmärkt, har man principer ska man väl stå för dem?
Ska ett brudpar förväntas kompromissa med sina moraliska principer för att göra sina gäster nöjda? Frågar du mig är svaret nej.
Om man tänker sig två ateister som gifter sig, och som båda motsätter sig religion i alla dess former. Ska dessa två gifta sig i kyrkan för att gästerna tycker det är "festligare"/"hör till att man gifter sig i kyrkan"/"stämningsfullare" än en borgerlig vigsel?
Smörgåstårtbuffe funkar sällan vin till, dock öl men Kivik alkoholfria cider funkar kanon till detta. Astrakan Guld och Kivik äkta äpplecider är inte jättesöta och bra måltidsdryck.
Om någon har en soda streamer kan man göra bubblig lingon och tranbärs dricka till maten och det smakar väldigt gott ihop med smörgåstårtor.
Och stället för bubbel funkar pommac kanon, pommac var gjord för att vara en alcoholfri alternativ för champange.
Jag skulle undvika alkoholen om ni inte mår bra av den, man ska inte gå emot sina egna värdingar på sin bröllopsdag.
Jag tycker vin, ett lättare rött eller ett vitt, passar utmärkt till smörgåstårta. Men jag tycker också som många har sagt att om man inte vill ha alkohol av starka principer så ska man inte gå emot dem. Men TS frågade också om gästerna kan bli besvikna om inte något starkate än lättöl och svagare cider serveras. Om jag nu återigen svara personligt skulle jag bli mer besviken om en trerätters med förrätt och t.ex. en kötträtt serveras utan vin än om en smörgåstårtebuffé serveras. Men jag skulle aldrig klaga på brudparet att de inte serverar vin, även om jag själv hade saknat det.
Om jag visste att brudparet är nykterister, skulle jag bli mer besviken om de gick emot sina principer och serverade alkohol.
Jag har vänner som döende pga sin alkoholism, för min är inte alkohol ett måste, jag för många människor supa bort sitt liv.
"I princip, JA man ska se till så gästerna trivs och har det bra på de fester man ordnar. DOCK måste man tänka på vad man själv kan tänka sig att gå med på; är man vegan vill man knappast stöda köttindustrin med en enda krona, och man vill därför inte "glädja" sina vänner med kött. Det är ett val jag tycker är alldeles utmärkt, har man principer ska man väl stå för dem?"
Sjalvklart, och jag tror alla skulle respektera valen man gor.
Som jag skrev, jag tror ingen skulle ha problem med det.
Daremot trivs man som gast battre nar man far sina forstahands alternativ serverade i matvag/dryckesvag/musikvag.
Ponera att jag ar bjuden pa 2 brollop.
Brollop 1:
Jag gar pa det forsta, dar jag inte far kott. Jag far inte vin och drinkar.
Jag far umgas med brollopsparet och alla gaster.
Brollop 2
Jag far kott till mat och vin till maten samt nagra drinkar pa kvallen.
Jag far umgas med brollopsparet och alla gaster.
Sjalvklart har jag en trevligare upplevelse pa brollop 2 aven om jag har det gor-trevligt pa bada brollopet och respekterar allas val.
Gor det inte svarare an vad det ar.
1700-tal: tack :)
Nämen, det håller jag inte med om. Det ena bröllopet kan ju ha skitväder/gäster man inte klickar med/obekväma stolar på en lång middag eller vad som helst som gör att man inte trivs trots både alkohol och kött.
Nej, maten och drycken är för mig mindre viktiga faktorer på ett bröllop, umgänget desto viktigare! :)
Men vi tycker alla olika som sagt och det är helt okej :)