Sprit ett måste?
Jag och min blivande är nykterister, och tänkte självklart inte ha sprit på vårt bröllop. Dock funderade vi lite och kom fram till att lättöl och cider låter okej, blir folk "besvikna" om det inte finns något starkare?
Jag och min blivande är nykterister, och tänkte självklart inte ha sprit på vårt bröllop. Dock funderade vi lite och kom fram till att lättöl och cider låter okej, blir folk "besvikna" om det inte finns något starkare?
eigotollet:
Ja sjalvklart handlar det aven om sallskapet, och andra faktorer om man har kul eller ej.
Fragan var dock, "skulle ni bli besvikna om det inte fanns sprit?" o inte "vad gor att ni har kul pa ett brollop?"
O om jag da som exempel tar 2 brollop med exakt samma gaster pa bada, samma bordsplacering samt samma vader och alla andra forutsattningar som vi inte vet nagot om far jag en battre upplevelse dar det finns kott och vin, samt drinkar an brollopet dar det inte finns.
O det galler nog dom flesta.
Vi kan ju inte direkt borja sia om gasterna etc som vi inte vet nagot om!
Jag pratade just med min bror som är döende pga sin alkoholism och jag pratade om denna tråd , hans svar var.
"Om man inte kan ha roligt utan alkohol och saknar den när man är på fester, då bör man ta en funderare över sitt drickande, jag önskar jag hade gjort det för då hade jag inte varit där jag är idag."
Våga vara annorlunda och ha en alkoholfri fest och våga ha så skoj som möjligt utan att vara lullig, det roligare att man minns vad man gör än att få titta på korten efteråt för att minnas.
"kan man inte ha kul utan alkohol .."
Ar man doende i alkoholism sa ja, da borde man nog ha tagit en funderar over det.
Jag kan visst ha kul utan alkohol, men har ofta roligare med nagra glas vin.
Om det handlar om att bli full for att ha kul, ja da bor man se over sina vanor.
Men vi som kan hantera alkoholen och ta nagra glas vin / nan drink pa natten ar det en stamningshojare.
Jag sager sa har till TS: Gor det som kanns ratt for er!
Det inte så att man börjar med att dö från Alkoholism, det börjar sakta, med några glas på kvällen, sedan blir det varje kväll och efter det middagen med och sedan blir ett glas två, tre och sedan fyra.
Och eftersom du har alltid hanterat jobbet, familjen och lyckas dölja det, så när det kommer fram är det redan försent.
Men denna traden handlar ju inte om alkoholism, tror inte att alla som tar nagra drinkar nar det ar fest borjar dricka varje dag.
Jag måste säga att jag också kan ha kul utan alkohol. Men för min del är maten på olika tillställningar en väldigt viktigt del och jag njuter mer av maten när jag har ett glas vin till. Så för mig handlar det inte i första hand om en "feststämning" utan en väl avvägd måltid. Vi kommer att ha drinkar på vårt bröllop men jag kunde lika gärna skippa det, det är inte alls viktigt för mig. Inte för våra gäster heller tror jag, eftersom det aldrig brukar gå åt någon sprit på våra fester.
Jag ville bara ge mig in i debatten i och med att TS frågade om någon skulle bli besviken och som sagt så skulle jag bli det, men det är ju ingen jättegrej. Jag skulle ju väldigt gärna gå på bröllopet i alla fall. Däremot är det viktigt för mig att noga välja viner från brudskål till efterrättsvinet på vårt bröllop, men det är ju för att jag är så intresserad av mat osv.
Men jag tror utifrån eran meny så tror jag att vanlig läsk kan passa alldeles utmärkt också. Jag menade förut att om ni skulle ha serverat en trerätters så hade jag nog saknad ett glas vin (rött eller vitt) till varmrätten. :)
Abropå vegetariskt och veganbröllop så självklart hade jag förstått om de serverade enbart mat som de vill ha på sitt bröllop.. Men jag tycker inte att man kan dra veggo och alkohol över samma kam.
Jag har några vänner som har haft "veggo"fester innan och de har faktiskt serverat fisk eller kyckling till oss andra. Låter kanske konstigt men så är det. Både vi köttätare och veggofolk har respekt för varandra. Det är det samma om jag har fest, jag göra alltid minst 2-3 rätter helt vegetariska just för de som inte vill äta kött.
Visst är det gott med vin till, men jag tycker absolut nu ska ha alkoholfritt om ni vill :)
Ingen ska behöva klaga på det, passar det inte så kan dom sticka..
Får ju hoppas era gäster är väluppfostrade och inte säger något om det!
Men jag tycker det kan vara gott med vin, älskar vin, däremot skulle jag nog tycka minst lika bra om en god cider till middagen!
Och som sagt, tycker det är lite konstigt att bjuda på alkohol om man själv inte vill ha det eller tycker om det. Det tror jag era gäster förstår.
Det är inget måste att ha sprit på bröllopet! Det är eran dag och ni ska göra det som känns bäst för er!
Lycka till :)
Jag kan ha skitkul utan men också med alkohol. Men Jag gillar att dricka ett glas rött till min köttbit. Jag tycker också att det kan vara gott att ta en drink eller två under helgen ibland.
Nu känner inte jag dig och din bror och jag säger absolut ingenting om er.. men jag från mina egna personliga erfarenheter av "mina" alkisar.. jag tycker att alkoholister är extremt svaga människor.. och de slutar inte att dricka för att om de gör det så kommer ångesten krypandes och då dricker de ännu mera bara för att glömma sina egna val de har gjort i livet. Till slut så räcker det med att de dricker en öl och sen är de aspackade.
Bara för att jag dricker alkohol så är jag inte alkis för det. Man blir inte en alkis bara för att man dricker ett par glas under helgen. Men om man då inte har någon självkontroll så kanske man borde akta sig för det. Men de flesta jag känner fungerar faktiskt både med och utan alkohol i kroppen, och jag kommer att servera alkohol iaf.
Amor in aeternum: Lite väl fräckt sagt till någon som kommer mista sin bror!!!!
Kattpoet: Jag beklagar!