Sprit ett måste?
Jag och min blivande är nykterister, och tänkte självklart inte ha sprit på vårt bröllop. Dock funderade vi lite och kom fram till att lättöl och cider låter okej, blir folk "besvikna" om det inte finns något starkare?
Jag och min blivande är nykterister, och tänkte självklart inte ha sprit på vårt bröllop. Dock funderade vi lite och kom fram till att lättöl och cider låter okej, blir folk "besvikna" om det inte finns något starkare?
Bra ställe att få tag i billig, god , ej för söt cider och man kan få smaka innan man handlar, är Brunneby musteri utanför Linköping emot Borensberg, de har även enbärsdricka och mjöd.
Det finns även hos häslokostbutiker finns en vinsubstitut som funkar bra.
Ja jag hade ärligt talat tyckt det var tråkigt, blir alltid uppsluppnare stämning och lättare att få det trevligt med folk man inte känner med ett par glas vin. Men jag tror självklart folk kommer respektera alkoholfritt när ni är nykterister...
Jag och blivande mannen skall också ha alkoholfritt bröllop. Båda våra familjer dricker väldigt sparsmakat med alkohol (ungefär en öl och en nubbe varje påsk, midsommar, jul och nyår) och själva är vi inte speciellt förtjusta i vin.
Min mamma var den enda som reagerade lite konstigt, detta till trots, och bara "men va? måste jag ha plunta på min dotters bröllop?"
Det var dock bara första chocken. Nu tycker hon däremot att det låter förståndigt när det ska vara barn med osv.
Själv känns det bättre med att matcha drycker vi gillar på ett humoristiskt vis till maten. Vi kommer bjuda på mjölk till förrätten, cola á la 1800-tal till huvudrätten och saft till efterrätten. Plus en brudskål på cider och färska frukter. Blir jättegott och trevligt ändå.
Att du och din man valt att vara nykterister är ju ett val som säkerligen de flesta av era vänner respekterar och vet om. De förväntar nog inte ens sig att det serveras alkohol i mängder.
Till maten tycker jag ni kan servera vin eller öl för de som vill, men ni gör naturligtvis som ni känner.
Bröllopet är den dag /festlighet som ni som brudpar helt och hållet bestämmer och passar det inte gästerna så kan de ju faktiskt avstå ifrån att närvara.
MEN väljer ni att köra nyktert så kan det ju vara bra att meddela det innan på ex inbjudningarna så folk inte blir besvikna.
Kattpoet skrev 2010-10-07 18:11:07 följande:
Optimia skrev 2010-10-07 20:54:19 följande:
Har inte läst alla svar, men: Jag skulle själv aldrig förvänta mig att bli serverad alkohol av vänner som är nykterister, så jag tycker inte att det är konstigt om ni skippar spriten på ert bröllop.
Och med det menar jag att ni gott kan skippa alla alkoholhaltiga drycker.
Tycker det är självklart att ni ska ha ett alkholfritt bröllop om det är det ni vill ha!
Folk måste väl kunna sitta och äta en middag utan alkohol, oavsett om det dricks för att lätta upp stämningen eller för att det är gott eller en kombination?!
Och det är som sagt er tillställning och ni bestämmer vad ni vill ha och vad ni vill bjuda på och varför.
Skulle några tycka att det är olidligt att vara bortbjuden utan att få sprit är det nog inte så mkt ni kan göra åt det. De kommer nog över det får man hoppas...;) Att förvarna i inbjudan låter i mina öron lite märkligt. Vad är det de ska varnas för? Vad kan hända? *fattar inte*
Amor et...: javisst har man ett val om man dricker eller ej. Att däremot framhålla sig själv som ett bra exempel på att man inte väljer att bli alkoholist är, enligt min mening, inte speciellt symaptiskt. DU har inte blivit beroende av alkohol, grattis till det. Att påstå att man väljer själv om man blir beroende = sjuk av alkohol är däremot att gå för långt. Man väljer själv om man dricker, det är sant, men vissa människor HAR lättare att utveckla ett beroende/beteende som ligger i riskzonen för sjukdom. Vissa kan inte sluta "bara för att de vill det" -- de är sjuka och behöver hjälp. Knappast väljer någon att bli sjuk i alkoholism, speciellt inte i det skedet då de supit bort alla relationer och bara har sig själva och spriten.
Vingilot skrev 2010-10-07 23:35:15 följande:
Jag förstår inte heller varför man skulle förvarna om att man inte kommer att bjuda på sprit på sitt bröllop? Är man helnykterist lär ju ens vänner veta om det och förhoppningsvis inse att man knappast tänker bjuda dem på sprit.
Finns det annat man borde varna folk för; "efter middagen uppträder ett coverband som spelar svensk schlager. Står du inte ut med den musiken bör du gå hem efter kaffet". Eller "Obs! På vårt bröllop serveras inte potatis eller oxfilé"
Är folk så himla alkoholsugna att de behöver förvarnas i inbjudan, kan de väl dra ut på stan efter festen, alternativt ta sig en grogg när de kommer hem. Blir man besviken på att inte få 3 glas av det billigaste vinet brudparet hittade i Tyskland, ja då tycker jag man ska fundera över sina vanor.
På ett bröllop får man vara nöjd och glad över att bli inbjuden, och jag tycker det är väldigt roligt att "jämföra" hur olika brudpars tycke och smak kommer fram i den mat och dryck de valt att servera. Himla trist om alla väljer samma sak bara för att gästerna tycker det ska vara på ett visst sätt. (Givetvis ska man ta allergiker och människors övertygelser i beaktande. Gästernas kräsenhet är däremot något JAG inte tycker man behöver ägna desto mer energi åt.)
Jag tycker inte heller man behöver förvarna om att bröllopet är alkoholfritt. Då får frågan en alltför stor dignitet. Vill bara påminna om mineralvatten för de som inte gillar söta drycker (jag har svårt för att dricka socker). Går förstås bra med bordvatten också .