• zzzova

Sprit ett måste?

Jag och min blivande är nykterister, och tänkte självklart inte ha sprit på vårt bröllop. Dock funderade vi lite och kom fram till att lättöl och cider låter okej, blir folk "besvikna" om det inte finns något starkare?

• Svar på tråden Sprit ett måste?
  • Katlah

Angaende alkoholism kan jag bara halla med  Amor in aeternum  om att alkholister ar svaga och dom valjer din sjukdom. Min mamma ar fullbordad alkholist och jag tycker hon ar svag.
    Hon kan valja att avsluta sin "sjukdom" nar hon vill. Men valjer att inte gora det.
    Alkoholister kostar samhallet pengar och ar egoistiska.
    Jag forstar inte detta daltandes med alkoholister herregud dom valjer det sjalva till skillnad mot en riktig sjukdom som t.ex cancer.

Det ska vara sa javla synd om alla till hoger o vanster, undra pa att folk sparar ur.
    Ingen behover ta ansvar "men det ar ju sa synd om henne.. det ar ju en sjukdom"
    Pfft sager jag.

• Optimia

Katlah skrev 2010-10-08 09:15:07 följande:
    Angaende alkoholism kan jag bara halla med  Amor in aeternum  om att alkholister ar svaga och dom valjer din sjukdom. Min mamma ar fullbordad alkholist och jag tycker hon ar svag.Hon kan valja att avsluta sin "sjukdom" nar hon vill. Men valjer att inte gora det.Alkoholister kostar samhallet pengar och ar egoistiska.Jag forstar inte detta daltandes med alkoholister herregud dom valjer det sjalva till skillnad mot en riktig sjukdom som t.ex cancer.Det ska vara sa javla synd om alla till hoger o vanster, undra pa att folk sparar ur.Ingen behover ta ansvar "men det ar ju sa synd om henne.. det ar ju en sjukdom"Pfft sager jag.

Ingen har väl sagt att man ska dalta med alkoholister! Givetvis har de ett eget ansvar och man har rätt att kräva att de ska hålla sig nyktra om man ska träffas. Man har rätt att ställa krav på dem och man har rätt att skicka hem dem om de inte beter sig på det sätt man kommit överns om = de druckit fast man förbjudit det.

Däremot ska man inte döma ut alkoholister som svaga och dåliga människor för att de blivit beroende av en drog. De behöver hjälp av vårdpersonal och inte sina anhörigas fördömanden.

Slutar alkoholister att dricka för att man säger att de är svaga och ynkliga och man själv minsann inte är sån? Sluta vara så himla präktiga och klättra ner från piedestalen.
    Alla sjukdomar kostar pengar. Att mäta människors värde i pengar/utgående från vad vården av en person kostar är en mycket farlig väg att gå. Idrottare som skadar sig själva och behöver operationer och rehabilitering kostar också pengar; är den typen av självförvållade skador mer legitima än alkoholskador eller rökningsrelaterade sjukdomar?

• Katlah

Idrottare ar inte destruktiva, alkholister ar.

• pluggisen

Har itne läst hela tråden men mitt svar är: NEJ!!!

Man måste inte bjuda på sprit! Jga tycler det hade varit helt underbrt att komma på ett alkoholfritt bröllop!!!

• mattiasFästmö

ClaraH skrev 2010-10-08 09:11:16 följande:
    Jag tycker inte heller man behöver förvarna om att bröllopet är alkoholfritt. Då får frågan en alltför stor dignitet. Vill bara påminna om mineralvatten för de som inte gillar söta drycker (jag har svårt för att dricka socker). Går förstås bra med bordvatten också .

Det som kan vara bra med att 'förvarna' såattsäga är för det första att de flesta förväntar sig alkohol, så att då kanske dom bokar hotell och liknande för att de inte kan köra hem. medans om de visste att det inte skulle bli någon alkohol så skulle de kunna åka hem. För det andra så vill man inte att folk kommer till lokalen och förväntar sig ett glas vin till maten, och så finns det inte. Och så blir folk besvikna, för att de såklart trodde att det skulle finnas vin. eller att de börjar fråga runt efter det osv. Vi gjorde så att vi 'förvarnade', och så tog vi smällarna då med att folk frågade oss varför, det var en so blev riktigt provocerad, samt ett par som kom av den anledningen, hade vi inte gått ut med att det var alkoholfritt så hade de inte kommit.

• Semlorna

Vi ska ha alkoholfritt bröllop och jag tänker inte förvarna i inbjudan. Om nån blir besviken eftersom det inte finns alkohol så är det något som dom får jobba med själva. Alla som känner oss vet att vi inte är mycket för alkohol och det kommer vara många barn där så jag räknar med att det finns förståelse för vårat val på vårat bröllop.

• 1700tal

Det ligger nåt i det mattiasFästmö skrev - att förvarna för att undvika risken att gäster bokar övernattning i onödan när de annars kan köra hem. Det var smart tänkt.

• Kattpoet

Min bror är faan inte svag, han är en av de starkaste människor jag vet, jag är däremot svag eftersom jag inte såg det  innan.  Som syster borde man vara bra på se vad händer med sin älskade bror. Och ja han  torr lade sig helt och hamnade i koma i 1 vecka, det vissade sig att om han slutar dricka helt så dör han, försätter han dricka så dör lite senare...

Orsaken att alkoholister blir fulla så snabbt är att levern och njurarna är förstörda, det förgiftar sig själva snabbare än andra.

Har man benägenhet att bli beroende så kvittar det vilken drog man väljer, man fastnar i det. Det kan vara så oskyldigt som att samla på porslinkatter till   något så hemsk tunga droger, det är samma belönings system som går igång i hjärnan.

• 1700tal

Kattpoet - ta inte på dig skulden för din brors drickande. Jag förstår att du känner så men det kan aldrig vara ditt fel.

• TheJohanna

För mig är det självklart: Klart att ni inte ska servera alkohol om ni själva är nykterister. Blir faktiskt rent ut sagt chockad över att folk hävdar något annat.

När det gäller vårt bröllop: Både jag och min BM dricker gärna vin eller öl men inte sprit. På vårt bröllop hade vi nog tänkt servera vin och öl men definitivt inte någon sprit. Självklart ska det finnas bra alkoholfria alternativ också. När det gäller avsaknaden av sprit så beror det inte främst på att vi själva inte tycker om att dricka det utan för att vi inte vill att andra ska bli fulla. Jag tycker inte om när människor blir fulla och det tror jag att jag delar med många andra (vi ska också ha barn på bröllopet). Därför tänker jag att vinet och ölet ska begränsas på något sätt (vet dock inte hur än) för att folk inte ska dricka sig fulla.

En tanke: om man har alkoholfritt bröllop kan det vara en idé att hinta om det i förväg eftersom det kan förenkla transporter för gästerna. De kan ju ta bilen och behöver på så vis inte ordna med taxi etc. Det hade kanske varit en fördel att veta det i förväg.. Ni kunde ju skriva nåogt i stil med att eftersom det inte kommer serveras alkohol går det alldeles utmärkt att ta bilen.

Svar på tråden Sprit ett måste?