• zzzova

Sprit ett måste?

Jag och min blivande är nykterister, och tänkte självklart inte ha sprit på vårt bröllop. Dock funderade vi lite och kom fram till att lättöl och cider låter okej, blir folk "besvikna" om det inte finns något starkare?

• Svar på tråden Sprit ett måste?
  • Kattpoet

Jo det är lätt att avsluta ett beroende men abistensen kommer  vare sig man vill eller inte och sitter i år efter år.

Lita på mig,  jag var piller missbrukare pga en läkaren som skrev ut fel medicin åt mig, inte många minnen av det året jag förlorade.

Jag får fortfarande sug efter vad jag var på, 14 år efteråt och hamnar jag på sjukhus så får jag inte ta en drös olika smärtstillande eftersom det kan ge min kropp samma sug och beorende, allt för en fel medicinering.

Så hur tror ni det är att vara nykter alkoholist och varje dag se vad man inte får`?  Det är som att vara ett barn hungrigt barn i en godis butik,  jäkligt svårt att inte  röra något.

Och sedan  har man ju sett  folk trycka en burk öl i händerna på nyktra alkoholister med orden, en bruk öl är väl inte så farligt....

• Optimia

eigollet skrev 2010-10-08 13:15:09 följande:
    Alanon hjälpte mig att sluta tassa på tå runt honom och att inse att det finns ingenting jag kan göra för att få honom att sluta. Det måste han bestämma själv.Nu konfronterar jag honom varje gång han är full och otrevlig, jag tar upp hans alkoholmissbruk med honom och pratar om det, försöker få honom att förstå hur det påverkar oss.Det hjälper inte alls, eftersom han inte har någon som helst insikt, men det hjälper mig. Att uttala orden och lägga problemen på bordet gör att mina monster försvunnit.

Ingen fara med sammanblandningen

Fint att Al-Anon har hjälpt dig, det är viktigt att människor som har alkoholister i sin omgivning inser sin egen roll i det hela; dvs. att våga ställa krav på alkoholisten och inse att det inte är ens fel att personen super.
    Man ska inte smyga med det eller dölja de problem alkoholisten ställer till med; var och en får skämmas för sig själv- Alkoholisten ska själv få reda upp det han/hon ställer till med i sin berusning.

Jag tror att man inte ska ge upp med sitt tjat; frågorna/konfrontationerna kan vara det som till sist får alkoholisten att söka hjälp för sitt beroende. Att tjata/gräla när personen är full tjänar inget till, det är bättre att ta det när vederbörande är nykter.

• Katlah

Kattpoet: just darfor man opererar in en antabusampull. Du har ett sug visst, men du kan inte gora nagot alls at det.
    Du kan ha denna ampull ar ut och ar in. Om du nu verkligen vill sluta vill saga.

Vill man inte det sa ja, da far man skylla sej sjalv.

• eigollet

Finns folk som lärt sig supa genom antabus också...

• eigollet

Alltså, jag menar igenom det dåliga måendet som antabus ger!

• Katlah

eigollet:
    Det ar just i overlappningen mellan 2 ampuller som man kan dricka annars ar det nog en valdigt valdigt liten minoritet som klarar av det. Ampullerna ar valdigt starka.
    Aldrig hort om nan som gjort det o jag kanner flera som har dessa inopererade sa det ar en valdigt dalig ursakt.
    Finns sjalvklart undantag men 99.99% kan EJ dricka med antabus i kroppen.

Piller daremot ar vardelost for det kan man strunta ta en dag o fritt fram o klunka.

Nej den ursakten koper jag inte. SA manga alkohlister skulle vara nyktra om dom bara tog sej i kragen o opererade in en ampull.

• Norrskensflamman

TS: Jag skulle ta det som självklart att det inte serveras alkohol på ett bröllop där brudparet är nykterister. Skulle inte bli ett dugg besviken. Glädjen över er kärlek och lycka vid ert bröllop och äran att få närvara skulle överskugga all ev "besvikelse" över att inte få dricka vin till maten.

Det finns alkoholfria viner, går att göra gott alkholfritt bubbel istället för champagne med cider, alkholhofritt vitt vin och frysta jordgubbar i tex!

När jag är "chaffis" brukar jag beställa jättegoda alkoholfria drinkar på krogen. Hur festligt och gott som helst!

Ha ett underbart, nyktert bröllop Lycka till!

• eigollet

Okej, just ampullerna är jag inte så bevandrad med, däremot vet jag personer som klarat att dricka trots att de tagit antabus i tablettform, alltså inte struntat i att ta dem.

• Amor in aeternum

Det går inte att tjata och konfrontera, inte heller berätta varför h*n inte ska dricka. Jag prövade en tid men det gjorde bara att min pappa slöt sig ännu mer och blev förbannad och drack mer. Sen när jag fick nog och totalt ignorerade honom.. tog inte kontakt, svarade inte i telefonen, jag vägrade prata med honom om han hade druckit. Han blev förbannad och det var rätt ledsamt att höra alla meddelande han skrek in på min telefonsvarare. Många könsord och om att jag inte var värd någonting och att jag egentligen inte skulle finnas (han ångrade att jag föddes) och nästa gång vi träffades så skulle jag dö, det skulle han minsann se till. Och i nästa meddelande kom det att han älskade mig såå mycket och att han inte kunde förstå varför jag var så arg på honom, han hade ju självklart inte gjort någonting.

Efter hans olycka (vid 52 års ålder) med minnesluckor, brutna ben och kraftig hjärnskakning så fattade han själv.. väldigt viktigt han förstod själv vad det var han höll på med och startade ett nytt liv. Det var absolut inte jag som sa till honom någonting, det var han som fick nog. Han förlorade sin fru efter 10 år som gift också och det tog honom också hårt.

Och försök aldrig att få en alkoholist att be om ursäkt, det kommer aldrig att hända. För h*n menar det inte i egentligen.

En alkoholist bryr sig lika lite om dig som han bryr sig om allt annat också. En beroende person skiter fullständigt i dina känslor och tankar, hans ångest blir bara ännu värre när han får reda på vilken patetisk idiot h*n är vilken resulterar i att han dricker än mer för att dämpa sitt dåliga samvete och sin ångest.

• eigollet

Amor: Helt sant i allt du skriver, precis allt det där måste man inse.

Jag vet att mina konfrontationer (som är lugna och sakliga med honom i nyktert tillstånd) inte hjälper honom ett skit, men som jag skrev så hjälper det mig. Jag får påminna honom om att jag minsann vet och ser, det är det viktigaste för mig. Jag gör det för min skull, inte hans.

Svar på tråden Sprit ett måste?