• sthlm2011

Rosenblad till efter vigseln

Hej!
    Om man skall använda sig av rosenblad efter vigseln istället för ris, funkar det att köpa rosor dagen innan? Ska man plocka bladen dagen innan eller på bröllopsdagen? Hur bör dessa förvaras?
    Hur mkt tror ni att det går åt med 55 gäster?

Någon som vet om man kan köpa det billigt på tex Hötorget i Sthlm mot slutet av dagen på fredagen (gifter oss en lördag)?
    Tack för svar!

• Svar på tråden Rosenblad till efter vigseln
  • uppochhoppa

jag har beställt på ebay från kina, det är ju inte riktiga rosenblad då förstås, men det blir nog fint ändå - superbilligt, typ för en 20:a för flera hundra!

• FruFiddeli
    uppochhoppa skrev 2010-10-07 15:32:06 följande:
    jag har beställt på ebay från kina, det är ju inte riktiga rosenblad då förstås, men det blir nog fint ändå - superbilligt, typ för en 20:a för flera hundra!
    Fast då måste man ju städa upp dom efter sig..Om man tänker på miljön menar jag.. och så flyger de iväg .. nej jag hade satsa på riktiga även om det blir dyrare..
  • Ocean Bride

Fråga hos din florist/blomsterhandlare. Ofta kan man köra rosenblad av dem. Vill du köpa rosor och dra av bladen själv så vet de bäst vilken sort som håller sig bäst osv..
    Lycka till.

• ClaraH

Det är ju ofta halva priset på Hötorget vid stängningsdags men ibland är ju lite si och så med kvalitén då också. Kolla noga när du handlar där, men man kan ju verkligen göra fynd också.

• uppochhoppa

den hade jag faktiskt inte riktigt tänkt på... hm, får ta en funderare!

• mct73

Våra gäster kastade rosblad efter våran vigsel, det var jätte fint och blev väldigt fina bilde!!. Eftersom vi inte hade tid att inhandla blommorna på lördagen så köpte jag dem på fredagen. Jag köpte 60 rosor till 40 pers. (en ros är ca en handfull). Jag lät rosorna vara kvar i paketen och ställde allihop i en hink med vatten som fick stå i kylskåpet till lördag morgon då jag och tärnan "drog av bladen". Om man tar ett ordentligt tag om blomman och vrider och vickar lite så kan man få av hela blomman på en gång. Jag tror inte det spelar så stor roll om blomman är lite ledsen när du köper den för bladen brukar vara ok ändå... och i slut änden så ska de ju bara flyga genom luften en väldigt kort stund =).

• Sara och Micke 2010

Jag köpte rosor på Hötorget till vårt bröllop! Jag köpte dem på torsdagen men skulle nog ha köpt dem ett par dagar tidigare. Ja för Du vill ha rosorna så utslagna som möjligt. 

Rekommendation: Köp rosorna på tisdagen eller onsdagen. Ställ dem i rumstemperatur, inte i svalt för då slår de inte ut. Jag och mina tärnor fixade blombladen dagen innan. Ja jag ville inte sitta och dra rosenblad på min bröllopsdag. hade lite annat att tänka på då! ;) Att sitta och dra bladen för hand tar en evighet så gör så jag tog och skar bort den nedersta delen på rosenknoppen och vips så faller hela rosen i sär. Då är det väldigt lätt att peta bort "fröhuset" också. Sen lade vi dem i en korg kvällen innan och sprutade lite vatten på de översta med en blomspruta. De såg helt perfekta ut på bröllopsdagen! Dra bladen så sent som möjligt dagen innan så håller de sig längre! Om något blad ser tråkigt ut så gör det inget för det kommer inte att synas på bilder etc.

LYCKA TILL!

• Ocean Bride

Det går att spraya dem med lite hårspray också, då håller de sig mkt bra...

• sthlm2011

Super! Tack för svar ! om man drar av bladen dagen innan, förvarar man dem bäst då i kylskåp också?

• Sara och Micke 2010

Nä jag lade dem i korgen som de skulle vara och hade dem i rumstemperatur! :D Tänk på att göra dem så sent som möjligt! :D

• themandys

Vilka bra ideér! :) Jag kommer nog också att köpa mina rosor på hötorget nu!

Svar på tråden Rosenblad till efter vigseln