• mammab

Bjuda prästen?

Enligt gammal tradition ska man bjuda in prästen till middagen.

Har ni gjort det? Kommer ni göra det?

Jag är lite fundersam till det hela...

2010-10-23
  • Svar på tråden Bjuda prästen?
  • Optimia

Känner ni prästen, dvs. ingår han/hon annars i er bekantskapskrets? Om ni inte känner prästen privat, behöver ni knappast ens fundera på att bjuda honom/henne. (Dessutom ska man bjuda med prästens fru/man också, om man vill vara riktigt korrekt).

De flesta präster har roligare liv än att sitta på främlingars bröllop varannan lördag Tänk dig själv: ett för dig okänt brudpar, som du träffar för vigselsamtal och sedan viger, dvs. har kanske sammanlagt 2-3 timmar kontakt med, bjuder dig på bröllop där du inte känner en kotte. Du förväntas lämna din man/fru hemma och sitta en hel kväll med folk du inte känner.

Ett tackkort brukar de flesta präster & kantorer däremot uppskatta

• Moster Stina

Tack Optimia! Jag har ockå undrat, men jag känner visserligen prästen. Men han och frun känner ju INGEN av mina vänner och släktingar, så du har kanske rätt i att de mest skulle uppskatta att vara hemma istället.

Vad säger ni som själva är präster om saken??? 

• 1700tal

De flesta präster jag känner har inställningen att en förfrågan uppskattas med är inte förväntad samt att de tackar nej med skälet att de värderar de få lediga helgdagar de har tillsammans med sin egen familj. Om man inte känner prästen personligen förstås.

• 1700tal

Helt ledig är förstås de inte den dagen, utan vill ha kvällen med sin familj. Ja, ni fattar...

• Jeez

Förutom att man kan göra roligare saker än att gå på främmandes bröllop (generellt) så får man dessutom göra det på sin fritid... nej, de allra flesta kollegor jag har, inklusive mig själv, tackar nej till fest om vi blir medbjudna efter vigsel. Om jag känner paret kan det vara annorlunda -oavsett hur många andra gäster jag känner. Så det är väl det du får avgöra: vill du ha dem där eller inte? Du behöver inte ta ansvar för om de känner andra där eller inte, det tänker man ju inte på i övrigt när man bjuder. Och de får själva ta ansvar för att tacka nej om de känner tveksamheter inför hur roligt det blir för dem. Dessutom kanske de har andra saker inplanerade redan -mer jobb eller andra saker, så det är inte heller säkert att de kan även om de vill...

• Burre Präst

Jag instämmer helt och hållet med Jeez.

En äldre kollega sa, när jag hade min första tjänst som präst, att: "om du blir bjuden, se till att tacka nej. De kommer ändå bara att sitta och vänta på att du ska gå så de kan plocka fram spriten!"

Det är nog bäst att jag inte säger var jag tjänstgjorde...

• Kjell Präst

Burre Präst skrev 2010-10-09 16:04:49 följande:
    Jag instämmer helt och hållet med Jeez. En äldre kollega sa, när jag hade min första tjänst som präst, att: "om du blir bjuden, se till att tacka nej. De kommer ändå bara att sitta och vänta på att du ska gå så de kan plocka fram spriten!" Det är nog bäst att jag inte säger var jag tjänstgjorde...

Hahaha... Även jag får instämma med Jeez

Svar på tråden Bjuda prästen?