• MrsT2011

Vita blommor till klänning i nyans ivory?

Min klänning är i ljus ivory, alltså inte kritvit utan mer off-white.

Tänker mig en brudbukett där de vita blommorna ska matcha klänningen. Övriga färger är blå hortensia och något ljusgrönt eller limegrönt.

Det lutade åt avalanche-rosor men idag såg jag att det finns ljusgröna rosor, och då började jag tänka på andra vita blommor.

Funkar det med vit syrén?? Älskar syrener och de doftar ju ljuvligt, men de är väl kritvita? Kan man matcha ljus-ljuslila syrener till den blå hortensian? Vet inte riktigt vad jag tycker om blått och lila tillsammans...

Kort sagt är frågan alltså vilka vita blommor som passar till ivory?? Jag kanske ska nämna att jag gifter mig i början av juni och då bör det väl vara säsong för allt jag nämnt ovan?

• Svar på tråden Vita blommor till klänning i nyans ivory?
  • passionsblomman

Syrener har inte säsong i Juni i blomsterhandeln. Då är de över för länge sedan.

Jag tycker inte du ska kobinera syrenlila med blå Hortensia, ifall det är den klarblå nyansen på Hortensian du tänkt dig.

Det enklaste om du vill ha gräddiga vita nyanser-alltså ivory, creme osv, är faktiskt rosor, då väldigt mycket annat vitt är just kritvitt.

Avalanche, Marussja, Denise och Talea är alla fina exempel på fina cremevita sorter. Vill du ha mer åt champange i tonen så är Vendela en välkänd och bra sort.

När det kommer till det limegröna så finns det massor av fint. Allt från Buplerum och Daggkåpa, som fungerar bra som utfyllnadsdetalj, till Orkidéer, Kallor och Chrysanthemum, Nejlikor, rosor och mycket annat. Även fina gräsvippor finns i limegrönt.

Prata med din florist och beskriv stil och känsla på bröllopet som helhet och dina önskemål på buketten. Utifrån det kan du få förslag som är bra mycket mer sammansatta och kreativa än om du ska sitta och klura ut blomma för blomma själv.
    Ofta är inte ens de enskilda blomsorterna viktiga i slutänden, utan hur man som florist valt att lyftafram dem och vad för känsla man därmed tar fram.

• passionsblomman

Just ja: Du kan titta på flera av rossorterna jag nämnde och även andra blommor i mitt galleri. Peka på bilden så ser du namnen. Rosorna har en egen mapp.

• mattiasFästmö

jag tror att det lättaste är att gå till en florist helt enkelt. För det är jättesvårt att se det framför sig om man inte kan sånt och är florist, och dom är väldigt bra på sånt och kan få till det så att det passar med din klänning. Gå dit och berätta hur du tänkt dig och vilka färger ni ska ha så hjälper dom till, det kan finnas blommor som du inte ens tänkt på som blir toppen över i:et. Jag hade tex aldrig tänkt på att ha björngräs på mon bukett om jag inte gått till floristen och beskrivit hur jag ville ha buketten

• MrsT2011

Gött, tack så mycket!

mattiasfästmö: Har sett i tidigare inlägg att passionsblomman är florist (finns även flera på forumet), så min tanke var att kunna få tips på ett tidigt stadium från en expert! =)

• Lillskoj

Jag hade vitt/ ivory och limegrönt i min bukett, fick t.o.m. en limehalva i buketten Kan inte alla namn på blommorna, men den finns i mitt galleri.

• lule

Tycker själv at det är grymt snyggt at ha olika nyanser av vitt i buketten. En helvit bukett försvinner lätt men med nyanser så poppar blommorna fram mycket snyggare.

Svar på tråden Vita blommor till klänning i nyans ivory?