• Jeez

Fotografen är muslim - visst får han följa med i kyrkan?

Som asgt, alla är välkomna till kyrkan.

Kanske blandas det ihop med att en del muslimer (inte särskilt många men de finns) som inte vill gå in i en annan religions heliga hus, av respekt för sin egen religion och den andres. Men som sagt, de är inte särskilt många, de är fler som visar respekt på andra sätt -både för det egna och den andres.

• Jeez

Mymlan16 skrev 2010-10-13 16:00:57 följande:
    Jag vill inte vara elak, men mår lite illa av den här frågan, av flera olika anledningar. Nu är jag hemskt fördömande, men nog måste man väl veta lite om den religion/kyrka man ska gifta sig i... En kyrklig vigsel måste (läs borde) väl ändå innebära att man har någon form av kristen tro och lite hum om vad den står för. Om inte en muslim fick gå in i en svensk kyrka skulle väl inte heller ateisterna vara välkomna och då skulle det nog bli rätt tunnsått bland folket på flera bröllop är jag rädd...

Med tanke på att det var fotografens egna frus fråga från början och att de diskussioner man ofta ser i media på olika håll handlar om extrema åsikter (tolerans säljer få lösnummer) så tycker inte jag att dte är särskilt märkligt att man som "vanlig svensson-kyrklig" inte har koll på exakt vad som gäller. Dessutom kan man ha andra erfarenheter av kristna som gör att det inte är så svart-vitt. Det finns ju (tyvärr) kyrkor runt om vår jord där man faktiskt inte släpper in vem som helst.

Svar på tråden Fotografen är muslim - visst får han följa med i kyrkan?