• Katarina Michael

Fotograf lägger ut bröllopsbilder på sin hemsida utan mitt tillstånd.

En släkting till mig har börjat intresserar sig för fotografering och innan bröllopet gjorde vi klart för henne att hon inte var välkommen med kameran om hon tänkte lägga ut bilder från vårt bröllop på sin hemsida, hon lovade att hon inte skulle göra detta och fick därför vara med och även tar porträtt foto för övning.

Men nu har trots detta lagt ut bröllopbilder på oss, vi försökte eftersom hon var en släkt säga okej lägg ut bilder på blommor och dyl bara inte på personen, trots detta så vägra hon tar väck bilderna på oss.

Efter läst på så har jag hittat två lagar som jag kan ta hjälp av för att göra en anmälan, dels s.k. beställarregel, upphovsrättslagen 27 §. Jag har läst även om vi inte har avtal med henne eller beställt bilder går dem ändå under denna lag. De gör att hon inte får göra något med porträttsbilder utan vårt tillstånd, inte ens kompiera dem från en dator till en annan.

Andra är PUL lagen, som säger att man måste har tillstånd för att bilderna på personerna om den används i reklam sammanhäng, vilket en fotografshemsida räknas som enligt lagen.

Man kan ju tycka att en seriös fotograf, tar ner bilder när personerna i bilden begär detta, man kan också tycka att en släkting borde visa ännu mer respekt.

Vi vill nämligen själva bestämma vilka som ska få se våra bilder och att dem inte ska hängas ut för alla.

• Svar på tråden Fotograf lägger ut bröllopsbilder på sin hemsida utan mitt tillstånd.
  • Bubo

Upphovsrätten äger fotografen i detta fall er släkting. Sedan är det upp till er båda parter att bevisa vad som är överenskommet.

Men det hela låter mer som ett släktinggräl.

• passionsblomman

Jag trodde att den som tagit bilderna äger rätten till dem och då faktiskt får publicera dem utan tillstånd av objektet?
    Och att däremot den som själv är med på bilden och har köpt enstaka bilder, inte får använda dem offentligt hur som helst utan tillstånda av fotografen?

Har jag fattat allt fel?

• ConnyD

Pul lagen reglerar delvis, enligt den får man inte använda bilder på personer i kommersiella syften utan den avbildades tillstånd. Men som det ofta är med lagar så är det en djungel. jag skriver alltid in i mina kontrakt med kunder att de godkänner att jag använder bilderna i min egen reklam men att jag inte säljer bilderna vidare. Om kunderna inte godkänner det skulle jag inte använda bilderna i min reklam. Det handlar för mig om att vara seriös.

• MKF

Fotografen äger upphovsrätten, vilket innebär att fotografen får ändra bilderna, kopiera bilderna, skriva ut bilder mm. Fotografen får däremot inte publisera bilderna utan porträttbildsbeställarens godkännande.

Se punkt 3 (och fler punkter) på SFF:

www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt

• Matildes

Oh vad arg jag hade blivit! Vad folk är respektlösa!

Jag förstår precis hur ni tänker. Min fasa var att folk skulle lägga upp bilder på facebook till allmän beskådan. Därför skrev vi i festprogrammet att inga bilder fick läggas upp på internet, t.ex. facebook. Men folk läste tydligen inte det för redan dagen efter hade två personer lagt upp ett varsitt album som hette "Bill & Bulls bröllop".

Vafan liksom! Vi ringde och bad dom ta bort dom, vilket dom tack och lov gjorde utan problem. Den ena tyckte att vi kunde ju ha informerat om det. Jag tycker att man lägger inte upp bilder från någon annans bröllop utan att kolla att det är okej först!

Vad är det för skruvad släkting du har? Hon borde ju inte lagt upp bilderna från första början, och hon borde definitivt ta bort dom när ni ber henne göra det! En anmälan kanske sitter på sin plats ja..

• darkHorse

Ja det stämmer att edt är trevligt, normalt och socialt att ta bort bilder på begäran. Dock har man vad jag vet inga skyldigheter.

Anmäla för vad? Jag är inte helt säker på vad det är för regler som gäller vid kommersiell publicering, men i allmänhet har fotografen rättigheterna till sina bilder. Så länge de inte är kränkande kan man publicera dem som man vill. Det är dessutom helt ok exempelvis att fota in i andras lägenheter om man har insyn. 

Fö antar jag att länken som visades tidigare borde vara korrekt: www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt

• bruden i skogen

Lagen säger att den som tagit bidlerna äger dessa. Man kan lägga ut dem på tex facebok utan att ha gjrot ett lagbrott.

Däremot så får man inte anvädna dem i reklamsyfte, ej heller får det vara kränkande bilder.  Så om det är en hemsida som hon/han har som fotograf så får de INTE ligga där för då är det reklam. Är det inte så utan bara vanliga proträttbidler så får hon/han lägga ut dem helt lagligt. Man kan också sälja dem och då gäller det för köparen att se till så de har tillstådn från människorna som är på bilden.

Däremot så tycker jag att det är sj'lvklart att man visar respekt. Jag tycker du skall prata med henne, tala om att du vet vad som gäller och att hon utifrån det tar bort bidlerna.

• Katarina Michael

Precis som bruden i skogen skriver, eftersom hon skriver på sin hemsida att hon är fotograf så räknas bilderna där som reklam och är därför inte lagligt. Hade de varit en privat sida (blogg som ger inkomst är en grå zon vad jag förståt) så får man så länge de inte är på barn eller kränkade. Tydligen räknas bilder på barn som kränkade om man inte har barnens föäldrars godkännande.

Men vi har gjort en anmälan och vi får se hur de går...

Men de känns trist att en släkting sviker en på de viset..och de känns verkligen trist att behöva anmäla en nära släkting men de är tydligen den enda vägen att gå...

Man kan även tycka som ConneD gör att man följer kunden önska för att visa att man är seriös...Tyvärr visade sig att alla hennes fotograf kompisar är på hennes sida, och skrämmade är att mång av dem jagar kunder här på BT...

Sen har vi aldrig frågasatt att de är hon som äger rättigheterna till bilderna...

• 090520 1

Vad tråkigt att man gör sådär det drar ner ryktet för alla andra fotografer.

Man ska skriva avtal innan jag brukar låta mina kunder skriva under om de accepterar att jag lägger bilder på hemsidan och även då så går vi tillsammans igenom VILKA som ska vara med och vilka som de inte vill ha med.

Handlar om respekt, men det är klart hon är ny och vill visa sina bilder hon har säkert inte mycket att visa, men ändå är det inte godkänt att göra så.

och man får dålig publicitet som fotograf och det är ALLTID dåligt. 

Svar på tråden Fotograf lägger ut bröllopsbilder på sin hemsida utan mitt tillstånd.