Fotograf lägger ut bröllopsbilder på sin hemsida utan mitt tillstånd.
En släkting till mig har börjat intresserar sig för fotografering och innan bröllopet gjorde vi klart för henne att hon inte var välkommen med kameran om hon tänkte lägga ut bilder från vårt bröllop på sin hemsida, hon lovade att hon inte skulle göra detta och fick därför vara med och även tar porträtt foto för övning.
Men nu har trots detta lagt ut bröllopbilder på oss, vi försökte eftersom hon var en släkt säga okej lägg ut bilder på blommor och dyl bara inte på personen, trots detta så vägra hon tar väck bilderna på oss.
Efter läst på så har jag hittat två lagar som jag kan ta hjälp av för att göra en anmälan, dels s.k. beställarregel, upphovsrättslagen 27 §. Jag har läst även om vi inte har avtal med henne eller beställt bilder går dem ändå under denna lag. De gör att hon inte får göra något med porträttsbilder utan vårt tillstånd, inte ens kompiera dem från en dator till en annan.
Andra är PUL lagen, som säger att man måste har tillstånd för att bilderna på personerna om den används i reklam sammanhäng, vilket en fotografshemsida räknas som enligt lagen.
Man kan ju tycka att en seriös fotograf, tar ner bilder när personerna i bilden begär detta, man kan också tycka att en släkting borde visa ännu mer respekt.
Vi vill nämligen själva bestämma vilka som ska få se våra bilder och att dem inte ska hängas ut för alla.