• LisaEleonor

Vem ska man bjuda?

Jag har problem med vilka det går att bjuda på möhippan. Jag kan inte bjuda alla kompisar jag kanske skulle vilja för det skulle bli alldeles för många gäster. Men jag skulle gärna se att de kom på möhippan.

Men går det att göra så? Går det att bjuda folk på en möhippa som de antagligen måste vara med och betala på om de inte är bjudna på bröllopet?

• Svar på tråden Vem ska man bjuda?
  • themandys

Jag funderar på exakt samma sak, någon som vet vad som anses korrekt? ;)

• Trucker

Är det inte tärnan som fixar det?
    Min tärna fixar iallafall det så jag slipper tänka. Möhippa ska väl vara en "överaskning" eller? Kanske bara jag om är ute och cyklar ^^

• themandys
    Trucker skrev 2010-10-15 21:03:03 följande:
    Är det inte tärnan som fixar det?Min tärna fixar iallafall det så jag slipper tänka. Möhippa ska väl vara en "överaskning" eller? Kanske bara jag om är ute och cyklar ^^
    Jo visst är det så att det är vännerna som överraskar, men det är ju ganska vanligt att man ger en lista till sin tärna med de personer man vill att hon bjuder med på möhippan.

I mitt fall vill jag bara ha mina närmaste där, men det finns ju några som man känner att man kanske måste bjuda oxå.. Men resten är en överraskning :)

• Dannedo

Tärnan eller vännerna ordnar möhippan, och jag tycker det vore väldigt konstigt att ha möhippa med folk man inte bjudit till bröllopet, då är det knappast så nära vänner. Undantaget är ju om det är ett litet bröllop, jag skulle såklart vilja hippa min kompis även om hon valt ett litet bröllop med bara närmaste släkten närvarande. 

• Trucker

Aha, så har jag inte tänkt på det. Lika bra och fråga så man vet =)

• EhjärtarF

i vårat kompisgäng är det vännerna som fixar möhippan ..... på ett så var det tärnan som drog ihop för planering o såg till att brudens vänner fick info.
    På ett annat var vi bara närmsta kompisgänget.¨

Jag skulle aldrig falla mig in att planera min egna möhippa =)) .... de får de göra o utifrån gästlistan, alltid ngn som har koll på gästlistan =)

• Aleta

Traditionellt:
    Vännerna planerar möhippan tillsammans. (Tärnan kan ta ansvar för att sparka igång alla om inget händer.)

Bruden är helt omedveten om vilka som kommer eller om det ens blir någon möhippa överhuvudtaget. 

Vänner=vänner som vill fira bruden, inte de personer som bruden anser ska fira henne. Det är ingen betalning för att man är bjuden på bröllopet även om det är vanligast att det är gästerna som deltar. Det kan lika gärna vara andra kompisar. 

Om man är bjuden på ett bröllop eller har en kompis som ska gifta sig som man vill fira för att man tycker om henne (fast men inte är bjuden) så är det ens eget ansvar att inte bara sitta på sin rumpa och vänta på en "inbjudan". Man ringer runt till folk och kollar om något är på gång.

Det finns bara en person som är bjuden och det är bruden. 

Fråga hellre en för mycket än en för lite. Folk är förhoppningsvis vuxna och kan säga nej om de inte vill vara med och anordna något. 

Det blir betydligt svårare att tacka nej om bruden själv arrangerar och "bjuder in".
    Det blir betydligt mycket mer sårande om bruden själv har skrivit en lista på önskvärda "möhippegäster" och man inte finns med där.

Svar på tråden Vem ska man bjuda?