• kalliope

Rimligt

Hur lång tid från det att man träffats ska man flytta ihop?

Och även när man bor ihop när är det dags att förlova sig och slutligen gifta sig alltså rimligt?

Vissa förlovar sig med ingen tanke på att gifta sig bara det att ser bra ut att vara förlova sig en genväg som inte är så bra... Så när man varit förlovad när ska jag se mig om efter en ny kille som inte är för mesig och vågar visa sin kärlek tycker ni?

• Svar på tråden Rimligt
  • På rosa moln

Det finns väl inga ska i detta utan enbart vad du och din pojkvän tycker. Vissa är ju tillsammans i tio år utan att förlova sig eller kanske ens flytta ihop medan andra hinner med alltihopa inom några månader och så länge båda är nöjda finns det väl inga rätt eller fel, problemet uppstår ju först om den ena är nöjd men den andra inte är det.

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i drygt tre år och varit sambo och förlovade i drygt två och med tanke på hur säker jag är på att jag vill leva tillsammans med honom resten av mitt liv så hade det nog varit väldigt jobbigt om han fortfarande inte hade velat prata om framtiden. Fast då är jag också mycket för att planera och vill ha mycket bekräftelse från hans sida, det finns säkert de som inte ser några problem med att leva i nuet i tre år utan den minsta tanke på ringar och att bo under gemensamt tak. Sedan finns det ju också de som gärna pratar om framtiden och är säker på att de vill leva ett långt liv tillsammans men inte förlova/gifta sig för att de av någon anledning inte tror på den idén.

Visar han sin kärlek på andra sätt eller är du osäker på om han överhuvudtaget älskar dig? DHar du pratat med honom om hur du känner och försökt på honom att ändra sig? Lyssnat på vad han tycker och försökt att förstå honom? Går inte detta så får du väl helt enkelt välja vad som är bäst, fortsätta leva tillsammans med honom på det sättet som du gör nu eller att leva utan honom - det svaret har ju bara du själv.

• Emblas Mamma

äh.. man gör som man känner :)

Vi flyttade ihop efter 9 månader, vi skaffade barn året därpå och ska förlova oss nu 4 år efter vi träffats och gifta oss 6 månader därpå.

det känns bra för oss,

jag förstår faktskt inte tanken med att man ska förlova sig för att det ska se bra ut. Jag är helt emot det faktiskt. förlåt mina tankar, man gör ju självklart som man vill,

men tycker det är smått underligt att man ska vara förlovad i ca 10 år bara för att det ska se bra ut och sen gifta sig.

Förlovad - då ska man gifta sig annars behöver man ju inte förlova sig alls. vad är grejen liksom? :)

• Amor in aeternum

Men första tanke är: Det är väl upp till var och en att bestämma?

Kanske lite tidigt men jag flyttade in hos min sambo när vi hade varit ihop i en månad kanske till och med lite tidigare. (Min mamma hade bröstcancer just då och jag fick körtelfeber så jag kunde inte bo hemma) och efter jag blev frisk så stannade jag kvar.

Vi förlovade oss också tidigt, 4 månader efter att vi blev tillsammans, och nu efter 3 år tillsammans så har vi bestämt oss för att vi vill gifta oss 2012 och då har vi varit tillsammans 5 år.

Alla gör väl det som känns rätt, det finns inget rätt eller fel. :)

Varför undrar du? *nyfiken*

• Therese142

Som de flesta säger så ska man göra som man bäst vet, ingen annan kan säga vad som är rätt och fel gällande er relation. Men vi flyttande ihop efter 1 år, förlovade oss efter 5 år och gifter oss strax efter att vi har varit ihop 7,5 år.

• Runi

Jag har varit både sambo och förlovad innan och trodde inte jag skulle förlova mig så tidigt igen då exet var en av de som EFTER vi hade förlovat oss sa att han inte ville gifta sig och då kändes det bara fel. 

Nu träffade jag dock min m2b som jag i stort sett flyttade in hos efter bara några veckor. Redan första gången jag åkte hit stannade jag 3 veckor. Efter 3 månader friade han och jag sa ja. Nu planerar vi bröllop 30/7-11 så känns det rätt så gör man helt enkelt som man vill ;)

• mattiasFästmö

det är upp till var och en, min m2b flyttade in hos mig av flera anledningar bara 2 månader in i förhållandet, och sen har vi bott ihop sen dess! Vi förlovade oss 2 år efter ungefär, och nu ytterligare två år efter det gifter vi oss

• Karamellen

Det är väl olika från par till par. Jag träffade min sambo när jag var 17 år. Vi båda bodde fortfarande hemma hos föräldrarna och vi gick i gymnasiet så att flytta ihop var inte riktigt aktuellt. Pga svårigheter att hitta jobb dröjde det tyvärr ungefär 3 år innan vi flyttade ihop. Vi förlovade oss efter 5 år tillsammans och nu äntligen efter ytterligare 5 år och ett barn ska vi gifta oss i december!

Hade jag varit singel nu och träffat någon hade jag nog inte väntat så länge som 3 år med att flytta ihop

• kalliope

Har inte så många vänninor att prata sånt här i vanliga livet... Och ibland funderar jag ju på viktiga saker också  

• S2011

vi flyttade ihop efter 10 månader (på distans), förlovade oss efter 2,5 år och kommer att gifta oss efter ca 3,5 år tillsammans.

• wiii

Vi flyttade ihop efter cirka ett år, men då hade vi hunnit med att vara isär två gånger under det året också pga osäkerhet på förhållandet. Förlovade oss ett år efter det och när vi gifter oss har vi varit tillsammans i 5 år.

Men som skrivet ovan, alla gör det som känna rätt för dom :)

• ClaraH

Vi bodde i fyra år på olika orter, men träffades varje helg och jag bodde hos honom varannan vecka. Förlovade oss gjode vi (han friade, jag var helt ovetande) samma kväll som jag flyttade in i vårt nya hus (han flyttade in två veckor tidigare). Nu gifter vi oss ett år efter förlovningen.

Hade vi inte bott på olika orter hade vi nog flyttat ihop mycket snabbare, men jag tror att det var bra att det dröjde lite eftersom vi båda två hade egna barn. Man måste ge dem en chans att vänja sig också.

• JustMeAndMyLove

Har en kompis som träffade en kille på en fest en lördagkväll.

De spenderade natten ihop och 5 veckor senare visade grav-testet positivt.

Hon sökte upp honom och det sa bara pang! De köpte ett radhus 3 månader efter de träffades första gången på festen och gifte sig samma vinter strax innan hon fick deras gemensamma son :)

De är nu, 5 år senare lika lycklig som då, hehe

Så nog finns det de som går fort fram!

• 1700tal

Jag och sambon var tillsammans 1 år innan vi flyttade ihop. Nu, när vi varit tillsammans 4 år (sambo i 3 år) förlovade vi oss och vi gifter oss om 2 år.

Men det är nog väldigt olika från par till par. Jag är framåt, otålig och vill allt på en gång och sambon är tvärtom, vilket jag ibland har tyckt var frustrerande. Men vi möttes på mitten och det var nog bra. Hade det gått snabbare hade han blivit osäker, hade det tagit mkt längre tid, hade jag börjat undra om han verkligen ville spendera sitt¨liv med mig. Gyllende medelväg, antar jag.

• På rosa moln

Jag tolkar det som att TS undrar hur man kan veta att det är dags att bryta upp och gå vidare från ett förhållande med någon som velar och att hon vill ha råd angående det, eller har jag fel kalliope?

Svar på tråden Rimligt