• AdelaideB

Vigsel och bröllopsfest vid olika tillfällen

Jag och min sambo är från olika städer med nästan 100 mil emellan. Vi funderar på att viga oss i hans hemtrakter med endast våra familjer närvarande och sedan ha en bröllopsfest i efterhand för våra vänner när vi kommer hem till min hemstad där vi bor. Tanken är att skicka ut inbjudan till bröllopsfesten när vi gift oss och alltså överraska alla vänner. Något i stil med "Nu har vi gift oss! Detta vill vi fira tillsammans med er den XX". Problemet är att vi inte vill att några kompisar ska veta om det innan de får inbjudan, men min svärmor kommer aldrig någonsin kunna hålla sig från att berätta (min mamma kommer oxå få det svårt, men värre för svärmor eftersom vi ska vigas i hennes stad och hon måste hjälpa oss lite med förberedelserna). Det kommer bli så fel om det sprids ut innan, för då kommer våra kompisar bli besvikna att de inte blivit bjudna. Hur ska vi göra för att undvika detta!!?

• Svar på tråden Vigsel och bröllopsfest vid olika tillfällen
  • Vi2alltid

Kommer de verkligen bli så besvikna? Om INGEN blir bjuden så är det ju lika för alla och svårt att bli besviken? Jag har ett par kompisar som smet iväg och gifte sig och visst blev vi snopna men absolut inte besvikna.

Jag skulle göra så att jag postar inbjudningarna till festen så att de får de typ dagen efter ni har gift er (eller två dagar efter då, om ni gifter er på en lördag)

• ClaraH

Vi har precis samma upplägg.

Vi skriver till de som bara får komma på festen:

Vi viger oss i närvaro av närmaste familjen

N.N och N.N

inbjudes till vår bröllopsfest

den bla.abl osv

För oss är det viktigt att det framkommer att vi gifter oss enskilt och att gästerna inte kan närvara då. Om det skulle bli besvikna så får det bli så, detta är en principsak för oss- Anledningen är helt enkelt att min sambo inte vill stå i centrum och så är det liksom. Jag vill ändå har en stor fest och då gjorde vi denna komprimiss. Vi viger oss tre veckor innan festen så vi måster skicka ut inbjudan innan.

• pyrro

Dom blir väl inte mer besvikna över att inte bli bjudna bara för att dom vet om det innan?!

Svar på tråden Vigsel och bröllopsfest vid olika tillfällen