• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • kängu

Klockarbol, det lät alldeles fruktansvärt det där Vi finns här för dig om du vill prata. Stor, varm kram till dig!

Piggis, vilken envis rackare du har i magen då! Kom uuuuuuuut!!! *ropar*

Här är det full snöstorm... Galet!

• passionsblomman

Parnassia, isolering-skämtar du med mig?

hellooo det här är huset som är över hundra år. Det fanns inte gullfiber, frigolit eller andra fantastiskam material då. Och fönstren är ju gamla sketna tvåglasfönster, så nej, det här huset har liksom självdrag...

Ska man börja ändra i konstruktionen, med tilläggsisolering och så, har man ju numera dessutom kommit på att det måste göras med stor försiktighet. Vår besiktningsman tex sa att det är bland de vanligaste orsakerna till fukt och mögelproblem när man täpper till för mycket i gamla hus.

Fast fönstren kommer vi att vilja byta med tiden. Både av energiskäl, men främst för att få fönster som passar huset bättre än infallet någon fick på 60-70-talet.

Hantverkarna är btw en farbror mes son. Sonen har jag inte sett än, det är väl honom jag får hoppas på. De skulle komma förbi idag och baxa grejorn i mer skyddat läge än vår infart, men installationen tror jag är på måndag eller så.
    Det får gärna sluta storma till dess, för oväder märks som sagt direkt på hur snabbt vi tappar värme.

• Liten med Mindre

Piggelin - kan förstå om lill*n inte kommer ut i detta väder... Hoppas för er skull att det inte är snöstorm när det är dags att åka in heller.

Nästa spännande fråga - försöker jag gå eller åka buss för att hämta Mindre från dagmamman? Får nog spana om det går några transporter, för köra själv vill jag inte försöka, och barnvagnen blåser väl bort med lilleman om jag går.

• Parnassia

Ja, Klockis! Kom tillbaka! Vi har varit med om det mesta i tråden och vill vara med dig också! Kram!

Piggelin - jag har 4 dagar mellan Stora och Lilla, det var beräknat till 2 dagar så jag är glad att det blev som det blev. Bland de dagarna var dessutom 1/4 med i spelet och jag är nästan ännu gladare att vi missade det födelsedatumet. Nu tycker jag absolut att din lill* skrutt ska komma ut! Komsi, komsi! *lockar lite*

• Parnassia

Liten - det där om sova hela natten vill jag också läsa om! Ge mig tips!

Vi är i helvetet på den fronten. Orkar knappt skriva om det för jag börjar lipa. Lilla sover sämre än sämst och därmed sover hennes stackars mor ännu sämre.

I natt fick jag två timmars sammanhängade sömn, annars mest slummer. Natten till igår var det bara en timma.

Jag orkar snart inte mer av detta.

Det påverkar ju tålamodet enormt så stackars Stora få ju lida lite av det också när hennes mor får div utbrott.

Nä usch.

• Parnassia

PB - nja, jag gissade väl på att isoleringen inte var på topp. Men jag var osäker på fönsterstatusen tex.

Och man ska absolut vara försiktig med att ändra på ventilation odyl När vi flyttade in här fick vi ändra tillbaka en del som den tidigare ägaren satt igen... *skakar på huvudet åt vissas okunskap*

• Liten med Mindre

Parnassia - vi tillhör ju Anna Wahlgren-skaran, sen vi fick hjälp att få Mindre att sova. Dock har vi väl inte genomfört det helhjärtat med lilleman eftersom det funkat så bra bitvis ändå. Men nu känns snuttandet och uppvaken så fåniga - när det ändå inte finns nåt att äta direkt. Bröstmjölken börjar sina känns det som och det är lika bra att få honom att sova gott så att han o Mindre kan dela rum. så att vi får "vuxenlivet" tillbaka med.

Är du beredd att pröva så finns info på annawahlgren.com, vi har också hennes böcker för lite mer att läsa.

• Parnassia

Jag ska läsa! Vi ammar ju inte heller längre. Men har däremot hamnat i nåt vällingträsk ist...

• Liten med Mindre

Parnassia - vi har istället en flaskvägrare...

Fråga gärna om du vill bolla tankar, och läs med sunt förnuft - som med all rådgivning.

• passionsblomman

Piggelin, gott att se dig!

Jag har legat lite lågt med mina sms, för jag minns hur GALEN jag själv till slut var på alla som undrade och undrade. (jag gick över mitt datum med en vecka) Vi drog ur jacket hemma ett par dagar och sa "VI ringer när något händer" mamma var inte fullt belåten med det, men jag stod inte ut.

Du vet att jag tänker på dig hela vägen. Och det är som sgt inte bara "har du några känningar" utan hur mår DU. Fasen, ett tag kände jag mig mest som en behållare för en person som alla ville träffa, men själva mig var ingen så intresserad av...mest för att ge instruktioner eller sia om saken.

Ett tydligt minne är när vi var på Ulriksdals slottsträdgård för att fördriva lite tid, och Bosse Rappne sa "åh, här var det en som ska ha barn" "ja jag trodde det men den kommer ju aldrig sa jag." "Nä det där blir en marsbebis" sa han och jag var alltså beräknad till 11 februari. Jag hade kunnat slå ner honom men nöjde mig med att säga"nu åker vi HEM" Sambon stod bredvid och viskade "nej nej nej nej nej" till Bosse medan han insåg hur det just höll på att klivas stort i det berömda klaveret.
    Och i bilen grät jag såklart en balanserad och stabil skvätt över livets outhärdlighet.

HOPPAS du får någon natt här nu med bra sömn och ro i kroppen, innan det sedan drar igång. Tycker du gör helrätt som håller Amanda hemma OCH att du absolut ska be om lite avlastning av dem du kan! 
    FASEN vad jag ibland önskar att vi alla befann oss i ett land av mindre avlång karaktär så jag kunde finnas på plats lite mer praktiskt där det behövs ibland!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!