• cilla1973

førslag till brudbukett

Undrar om ni kan komma med førslag på en fin bukett.

Inte før stor, før max 700 kr. Min slæp ær åt det røda hållet. Ni ser den under bildgalleriet. Blir det før mycket røtt om man tar røda/vinrøda rosor.?

Vi ska giffta oss i maj, skulle vara kul med lite vårinpirerat med.
    Kan absolut inget om detta vad som skulle passa. Går man till butiken och sæger brudbukett lægger de automatiskt på 1000 kr....

Ær i Norge dærfør de kondstiga bostæverna..;)

• Svar på tråden førslag till brudbukett
  • Moster Stina

Jag lärde mig binda bukett själv, genom att googla på internet.
    Köpte en helt vanlig konsumbukett med rosor. Blev hur snyggt som helst med lite inpetat grönt i. Detta blev bra, trots att jag är en rätt ohändig person.
    Till den stora dagen kommer jag dock att beställa rosor från blomsteraffären.
    Då kommer det nog kosta 600 kr kanske.

Vinröda rosor skulle väl bli jättefint till din klänning! Och så är det ju en vanlig sort som de i princip alltid har hemma också.
    Det som kostar på en blomsterbutik, är för det första när blommorna måste specialbeställas och upphandlas i en auktion. De har ingen chans att förhandla om priset, som då kan bli dyrt styckevis.
    Och sen brukar de lägga på typ 500 kr för bindningen, p g a det jobbet det innebär.

http://www.brollopsguiden.se/artiklar/bukett/index.php

Lycka till!

• passionsblomman

En normalstor rund bukett behöver ca 25-30 rosor i prisklassen 30-35 kr. Alltså räcker inte dina 700 till materialet.
    Det är inget konstigt om det går åt 30 rosor och det är inte frågan om en bamsebukett. 30*35= 1050 kr. Sidenband om stjälkarna, ev pärlor, grönt eller annan dekoration och så ett par hundralappar i arbete så har du hamnat på 1300 utan att det har ett smack att göra med att du sagt ordet bröllop. (ursäkta men jag är duktigt trött på den myten.)

Du kan ju ha färre rosor om de är stora,  men då kostar de å andra sidan 45-55 kr/st istället. 15*55=825.

Sedan måste jag ärligt säga att jag tycker att dn så flott och extravagant klänning som den du valt, kräver en bukett som inte är för liten och fjösig. Det är skillnad att gå till floristen och säga "knyt ihop något snabbt och enkelt av det du har hemma för max 700" ifall du ska gifta dig i lite enklare typ av klänning och hela sammanhanget är mindre påkostat.

Priser på blommor varierar iofs ganska mycket över landet, så bor dui Skåne-som har jättelåga fraktkostnader från Holland, så kan du säkert komma ner flera hundra i pris.
    Men annars är det fakatiskt så att en regelrätt brudbukett kostar FRÅN tusenlappen och uppåt. Mestadels för att det faktiskt går åt många fler blommor än i en vanlig presentbukett. Även specialbeställningar av särskilda sorter och det faktum att brudar ofta vill ha rikgitgt exklusiva blommor, som Pioner, Orkidéer och Kallor, gör att brudblommor ofta är kostsamma. Plus att få seriösa florister köper annat än A-kvalité till brudbnderier.

• passionsblomman

Vinröda rosor fungerar givetvis jättefint till din klänning, liksom vinröda Kallor elelr orkidéer. När jag ser den klänningen får jag många idéer om en lite mer arbetad bukett än de numera så popuölära "vanliga runda" med stjälkarna som handtag. Jag tycker det vore snyggt att följa upp det vinröda "bandets" form i klänningen och bygga en ganska lång och smal bukett istället. men det är ett helt annat arbete än en spiralbunden bukett och innebär en arbetstidskostnad därefter, så har du inte tänkt lägga runt 2000 på buketten så strunta i mina tankar där.

Svar på tråden førslag till brudbukett