Dumheter
Här sågar vi allt trams som folk envisas med att tro på is amband med bröllop!
Här sågar vi allt trams som folk envisas med att tro på is amband med bröllop!
Jag börjar med den urbota korkade föreställningen om att en kvinnlig gäst om bär rött gör det för att visa att hon har haft sex/ett förhållande med brudgummen. Så vansinnigt dumt att tro att någon skulle vilja visa upp något sånt!!
i samband med
ska det naturligtvis stå
Ha ha, håller helt med om den röda klänningen! Sen läste jag om en präst som vägrade viga för att bruden ville ha svart! Well, om man kollar på hur det ser ut i sverige för 100 år sedan så hade varenda brud svart på den tiden...
En annan urbota korkad grej är att tärnan ska vara ogift! Jaha, så då ska jag dissa min bästa vän bara för att hon råkade gifta sig före mig? Knappast!
Och glöm inte fåglarna och riset!
Det är väl en seglivad myt om något.
Att den vita klänningen står för oskuld är också en myt jag vill sticka hål på.
Haha! Det där med tärnan är också knas! Har adrig hört att man måste ha en viss färg på klänningen för att bli kyrkligt vigd heller, men det finns väl folk till allt?
Sedan detta med ris och fåglar: Den skröna som spridits går ut på att riset skulle svälla i fåglarnas magar och orsaka en plågsam död. Faktum är att ris inte sväller mer än havre, så varför ställer vi då ut havrekärvar tll pippisarna varje jul? Skulle tro att det ryktet startades av en lack kyrkovaktmästare som var trött på att sopa upp skräpet...
En annan grej är att det ska vara just diamanter om man ska ha stenar i ringarna. Det är resultatet av en otroligt framgångsrik reklamkampanj från diamantindustrin.
De har sett till att finnas med i filmer, att kändisar bär diamanter. "Diamonds are forever" etc.
Däremot så kontrollerar väl inte DeBeers diamanter från Australien, eller har de lyckats med det tillslut också?
*harklar mig* jag läste fel... läste präst istället för gäst... och tänkte det var ju verkligen VANSINNIGT dumt!
..och att borgerliga bröllop är "bara borgerligt" och inte lika kärleksfullt och på riktigt och allvarligt som om man viger sig i kyrkan.
Litet intimt bröllop - stort fleradagarspangbröllop, alla bröllop lika fina och mysiga och kärleksfulla, sen kan själva vigseln vara förrättad av/i vilken tro som helst.
Tycker det är dumt med alla "måsten" också, man måste bara ha det som är viktigt för en själv! Mina vänner hade ingen tårta efetrsom de inte tycker om tårta, och vi ska inte dansa vals för vi vill inte känna oss som pingviner på dansgolvet. Morgongåvan skippar vi också, räcker mer än väl att välja presenter vid jul och födelsedagar, för att inte tala om alla kostnader man redan har i samband med bröllopet.
Man får inte ha barn när man gifter sig för man skall ju inte ha haft sex innan äktenskapet.
Fy på dig mmaddee som har 4 barn ;)
Njaaa, det tror jag väl inte, men alla som tjänar pengar på diamanter tjänar ju på att den allmäna uppfattningen är att det "ska vara" diamanter i en vigsel/förlovningsring.
...och att kyrkliga bröllop måste vara stora och påkostade...
Fast det där är det väl inte så många som har åsikter om idag? Däremot kanske folk blir förvånade när ett par som levt tillsammans i 15 år väljer att gifta sig, men det är ju inte fel bara för att det är oväntat!