Inlägg från: _koko_ |Visa alla inlägg
  • _koko_

Tur & retur

lappis! Ja, det har de! Fast jag har inte varit där ännu. Undrar om jag känner igen mig, har inte varit i london (och på wagamama) sen... 2002...

Nu har jag iaf skickat iväg ett par förfrågningar. Hoppas nog mest på Klockargården tror jag, vet inte varför, magkänsla bara. Vi får se, kanske blir det något helt annat, sökning fortgår. Första helgen i februari blir det, och nä, det känns ju inte direkt som högsäsong, även om skidsäsongen pågår i dalarna iaf.

• _koko_

Så var det med den lågsäsongen, Klockargården har inga rum?!! Har dock fått ett jättebra svar från Högbo brukshotell, och Klockargården har rum både helgen innan (då kan inte mina föräldrar barnvakta) och helgen efter (kanske möjligt), så med myrsteg närmar vi oss bokning iaf.

• _koko_

Oj, vilka häftiga resor ni planerar!!!

8000 för två till NY var helt klart bra pris, boka! *längtar tillbaka*

God fortsättning från mig med. Vi har äntligen bokat högbo brukshotell för vår weekend. En natt med gourmetpaket och en med bara boende och bokning på restaurangen. Eftersom sambon varken gillar desserostar eller efterrätter generellt särskilt mycket kändes det rätt onödigt att boka 2 4-rätters när två av rätterna är just ostbricka och dessertbuffé... Jag talade om att vi firar 10 år ihop så de skulle välja en fin svit åt oss, hoppas det inte bara var något de sa.

Sen blir det lite längdskidåkning(!) på lördagen, har kollat upp var man kan hyra sånt, och i övrigt bara slappa och njuta av att bara vara vi två. Vi tar ledigt på fredagen och lämnar barnen hos mina föräldrar på vägen. Åh, vad jag ser fram emot detta!!

• _koko_

Ja, NY i andra halvan av september! Vi var ju där i början på oktober och det var helt ok men inte sommarvarmt fortfarande, vilket jag tycker vore härligt (fast inte NY-sommarvarmt utan sverige-sommarvarmt, kvalmiga högsommar-NY kan jag vara utan).

Kul att ni tycker det låter bra, jag tror verkligen också att det kommer bli det. Skrev jag om "svitstugorna" i tråden? De visade sig ligga ca 100m från huvudbyggnaden, och det känns ju ok att gå även mitt i vintern. Det såg längre ut på deras karta.
    Vi kanske får sällskap av nenne i skidspåren, hoppas!

Min sambo har varit på island på konferens. En sån där riktigt blöt där en i sällskapet vaknade med lite halvknepiga kvitton i fickorna... Har förstått att man vet hur man festar i reykjavik!

• _koko_

snaily - Du är så välkommen! Nenne kanske sluter upp på vår skidtur (i familjespåren, så lite stigning som möjligt, hahaha), så varför inte du/ni också? Lite längre för er att åka kanske...

Det är ju inte så långt kvar, kom jag precis på!

• _koko_

snaily - Jag ska förresten till Funäsdalen i slutet på mars, hur långt från dig är det? Vore så roligt att träffas och få se lilla Yngla, men jag gissar att det blir svårt (åker buss upp)?

• _koko_

snaily - Ska kolla och svara!

lappis - Åh, jag vill också åka till vemdalen! Och japan. Fast funäsdalen blir nog bra det med.

anne - Dräglig temperatur, ja, det är väl, för mig, allt över nollan just nu (har det en gång blivit tögrader blir det sen bara halt och jobbigt så då kan det lika gärna bli vår). Men jag gissar att ni hade lite varmare än så.

• _koko_

Hörrni kom ihåg att även superexploaterade ställen kan ha gömda pärlor. Har inte varit på just gran canaria så där kan jag inte tips om något, men ska ni till Teneriffa nån gång får ni hojta till!

Blev lite fnissig när jag kollade på Pio, herregud vilken möda de har lagt ner på rummen och deras beskrivningar!! Ni inspirerar dock verkligen, vi har knappt ens tänkt på att man kan åka iväg som ni gör, men nu har vi vår högbo-helg inbokad!

• _koko_

lappis - Åh, mallis, en fantastisk ö! Så vackert och pittoreskt om man tar sig lite utanför turistorterna. Fast att köra i bergen kan vara rätt läskigt, plötsligt möter man en jätteturistbuss där man knappt tror man ska kunna mötas två personbilar, och the locals kör som galningar!

Jag har på mina senaste resor bott väldigt bra och har insett att lyxkänsla på boendet gör min semester mycket bättre, antagligen eftersom vi spenderar mer tid på rummet nu än förr i tiden (inte så mycket fest hela natten nuförtiden ).

tinga - All Inclusive kan ju verkligen vara allt från toppen till det-här-går-inte-vi-går-ut-i-stället. Ofta har de teman olika dagar och buffémat är nog väldigt vanligt (och bra, då hittar man ju för det mesta något ätbart iaf). Håller med om att det kan vara skönt att slippa ställa till rabalder varje gång man ska besöka en restaurang (för att de måste möblera om borden till 12 pers). Och som sagt, när någon annan betalar resan ler man ju bara och hänger med.

lappis - Jag missförstod i vanlig ordning och trodde du menade att det var en specifik restaurang som hade 234 stjärnor och funderade över hur den hade lyckats få det?!!

• _koko_

Lappis - härliga tips, ska genast skriva ner och vidarebefordra ett par till mina föräldrar!

• _koko_

Lappis - Var tvungen att leta reda på artikeln direkt, vad kul! Och så mitt i prick med vad vi tyckte!! Stället är verkligen opersonligt på något sätt, som att de försöker kombinera gammaldags charm med konferenseffektivitet och ikea?!

"Svitstugan" var ett skämt tyvärr. Den var enorm, med stort sovrum, stor hall,  kök, och ett stort vardagsrum som vi aldrig var i. Badrummet fick man dock i princip backa in i. Toaletten kunde man inte sitta rakt på utan att lägga hakan på handfatet, och sen fanns det en liten dusch med duschdrapperi. HUR kan det kallas svit??? Och sen var det inte alls mysigt inrett utan såg ut som en typiskt fjällstuga och sambon som har många jobbiga åka-till-sälen-varje-helg-minnen från tonåren tyckte det var i det närmaste obehagligt. Vi gick till receptionen och bad att få titta på ett vanligt rum och fick se ett av de nyrenoverade. JÄTTEfint, men hela rummet inklusive badrum var (nästan) lika stort som vårt sovrum i stugan... Så vi behöll stugan, och när det blev mörkt och vi tände en brasa och lite ljus (efter stort besvär eftersom det fanns totalt två tändstickor och inget att tända med, bara grov ved...), blev det iaf mysigt.

Middagen var FANTASTISK. Maten var utsökt och personalen så omtänksam. Vi åt 4-rätters på fredagen och satt i nästan 3 timmar.
    Även frukosten var grym, vi saknade ingenting utom utrymme i magarna.

Efter frukosten hyrde vi längdskidor och åkte en sväng i de fina spåren, härligt. Sen tog vi en fika med familjen nenne och sen en varsin massage på SPAt. Skönt. Spat var mysigt och det kändes lyxigt att bara kunna plocka all möjlig frukt och olika juicer/kaffe/te hur mycket man ville.

Även lördagmiddagen var utsökt, med undantag för stolpskottet som visade oss till bordet och rätt snorkigt förklarade att kl 8 var det minsann bokat till ett annat sällskap. Öhh? Vi hade bokat bordet flera månader i förväg... Nu kom vi en halvtimme före vår bokning kl 6 så vi hann äta i lugn och ro även denna kväll. Och som tur var var det inte hon som var vår servitris.

På söndagen åt vi ännu en lång och underbar frukost och tog sen en promenad i omgivningarna. Strålande sol och några minusgrader och högbo bruk visade upp sig från sin vackraste sida. Runtom finns det små "stugor" där det håller till olika hantverkare, jättemysigt. Tyvärr var smeden bortrest den här helgen, utöver honom fanns det glasblåseri, keramik, textil och hudvård/parfymtillverkning (Björk & Berries), fast ska jag vara ärlig besökte vi bara Björk & Berries (och blev besvikna eftersom det mesta innehöll parabener vilket jag undviker) eftersom vi längtade hem till barnen och inga ställen öppnade före 11.

Just det, det snöade ju en del, så före 6 på lördagmorgonen började de ploga utanför vår stuga, och höll sen på till och från fram till 8. Gissa om jag var förbannad, här har vi två barnfria nätter, och så får vi inte sova ut ändå... Och "tyvärr var det ju inget de kunde göra något åt, för det måste ju plogas". Ja. Men före kl 6 på morgonen? Och med en kvarts paus varje halvtimme så jag nästan hinner somna om? Nä, SKRÄP, som BS skulle säga.

Summa summarum: Åk dit för matens skull, absolut! Och skidspåren, för de var verkligen fina!! Men ha inga förväntningar på boendet, om ni nu inte lyckas boka den sviten som ska finnas i huvudbyggnaden (den var under ombyggnad just nu och gick inte att boka tyvärr).

• _koko_

Åh, vad tråkigt lappis, men det känns ju som rätt beslut med tanke på omständigheterna. Hoppas din pappa kan komma hit i sommar i stället, och att ni kan åka dit i höst i stället.

Och toscana är ju inte fy skam! Vi hyrde ju ett hus där tillsammans med några vänner sommaren för 3 år sedan, grymt bra!! Läskigt med skorpionerna som finns överallt, men ingen av oss blev iaf stucken (skulle enligt uppgift vara som getingstick). Vår närmsta stad var Cortona, supermysig! Fast bäst på resan var nog när vi blev hembjudna till familjen vi hyrde huset av och serverade en fantastisk 5-rätters middag på deras balkong.

Vi har äntligen bokat en resa till teneriffa för att hälsa på barnens farfar, åker om 3 veckor. Ska bli så skönt!!
    Vad vi ska göra i sommar har jag dock inte den blekaste aning om... Det är så enkelt för oss att åka till teneriffa eftersom vi bara behöver betala resan och har vagn och bilstolar där, så det kanske blir en till resa dit... Fast jag skulle vilja bilsemestra också, antingen norrut (sundsvall/ångermanland/västerbotten) och hälsa på min släkt eller söderut (södra tyskland) och hälsa på sambons släkt. Inser ju att det är hög tid att börja planera, men vi är värdelösa på framförhållning... Hur gör ni??

• _koko_

anne - Det är tyvärr nästan 10 år sedan jag var i london senast, och då minns jag bara att hotellen var SKITdyra och rummen pyttesmå (bodde inte så ofta centralt utan mest i den förorten jag jobbade i), så jag kan tyvärr inte hjälpa till.

Lappis - Vi gjorde en dagstur till Siena och jag har för mig att det inte var så långt att åka (conny var förresten bara 5 månader då, så det KAN ju inte ha varit så jättelångt). Cortona är en mysig liten kullerstensstad, jag tror ni skulle trivas där.

• _koko_

Väntar otåligt på italien-berättelsen!

Här har inga planer alls fastställts utom midsommar som vi ska fira i st annas skärgård hos min kusin. Ska bli mysigt och är favorit i repris!

I övrigt tror jag det blir mycket dagsutflykter och spontanresor eftersom sambon har fått ny tjänst och måste vara tillgänglig den här sommaren... Passar väl bra att spara lite pengar till utbyggnaden också antar jag. Om vi inte plötsligt får för oss att flytta i stället vill säga, men jag har svårt att se att vi ska hitta drömhuset eftersom vi bara söker inom "dagisradie"...

• _koko_

lappis - Inget dumt ställe att ha släkten på. Jag hoppas att det i sommar äntligen ska bli ett besök i "riktiga" smultronstället och inte bara i deras glasskiosk...

nenne - Är det en inbjudan? Isf SÅKLART!! I år kanske conny till och med vill gå in på museet.

anne - St Petersburg, vad häftigt!

Svar på tråden Tur & retur