• fruruden

Kan man ha brudklänning om man ska gifta sig i rådhuset?

Vi tänkte gifta oss borgerligt i rådhuset med bara närmsta släkten. jag har köpt (eller lagt handpenning på...) en brudklänning, en rätt enkel men ändå en riktig brudklänning. men nu har jag fått lite "förvånade" reaktioner, en del verkar tycka att det är för fint med brudklänning i rådhuset. är det så? och får släkten följa med in eller bara vittnena? kanske måsta ta kyrkan ändå nu... man vill ju inte känna sig dum heller om alla andra står där med liten enkel klännng från hm och jag med västa brudklänningen...

• Svar på tråden Kan man ha brudklänning om man ska gifta sig i rådhuset?
  • J3nny

Du måste ju inte gifta dig i rådhudet. Finns kanske någon finare plats du skulle kunna tänka dig? De brukar vara rätt flexibla.
    Jag själv ska gifta mig i ett gammalt lusthus .

• fruruden

ja det är bara det att vi tänkte gifta oss redan 8 januari så det är ju lite kallt att vara ute nånstanns då.. ska abonnera en del av en restaurang efter tänkte vi så där är ju inte heller rätt ställe. hade kännts skönt att bara göra det i rådhuset egentligen.. =(

• Aleta

Ja det kan man!

En arbetskamrat till mig hade en helt underbar brudklänning. Typ Maggie Sottero.

Efteråt hade de fotografering och sedan en liten middag på restaurang med den närmaste familjen.

Du ska inte känna dig dum om du gör något du vill. Passa på att ha en brudklänning, det är ju inte varje dag man kan ha det!

• ClaraH

Jag tycker att man kan ha brudklänning, men jag har förstått att det är relativt ny företeelse. För tio år sedan och längre tillbaka ansåg man nog att borgerliga vigslar skulle vara "enklare", så det är kanske av den anledningen du fått den reaktionen. När man tänker på att det nu är fler som gifter sig borgerligt än kyrkligt, borde ju folk förstå att det är endast är av religiösa skäl man inte vill gifta sig i kyrkan. Men jag fick en liknande reaktion av min mamma. Nu ska jag inte ha lång klänning, men det beror på att jag redan gjort det en gång och nu vill jag göra annorlunda. Men hon trodde att vi skulle ha det enklare (fest osv,)eftersom det är en borgerlig vigsel. Men jag vill väl fira hur mycket jag vill liksom. Tänk på att sätta en klädkod för gästerna så att de vet vilken lädnivå det kommer att vara på tillställningen. De är ju brudligt att bruden har brudklänning även om gästerna har Klädkod Kavaj.

Till din fråga om man kan ta med sig gästerna in i Rådhuset så varierar det från kommun till kommun. I Linköping där vi viger oss kan man inte det, så vi kommer att viga oss på en annan plats, för vi vill ha familjen med. Jag tror inte man kan få in speciellt mång i Stockholm Stadshus heller. Så det måste du kolla upp med Rådhuset vad som gäller.

• förlovadflicka

Klart man kan ha brudklänning! Det är väl inte mindre viktigt och underbrt att gifta sig bara för att det är i rådhuset! Folk tycker så mycket idiotiskt så jag blir helt trött på det...

• JustMeAndMyLove

Jag håller med de andra och säger att du självklart ska ha brudklänning om det är det du vill!

• delfin78

Er stora dag så ska du ha den klääning DU vill ha, skit i alla åsikter

• fruruden

Tack! ja jag kör nog på det då! =)

• classy

Självklart skall du ha det!
    Jag gifte mig borgligt fast i NY, City Hall. Precis samma grej.
    Jag hade en brudkläning, inte lång men ändå. Där var det mycket blandat. Några som var jätteuppklädda, några i kostym och några i jeans och några i shorts och skjorta.
    Man skall göra vad man själv vill och tycker är bra!

Lycka till!

• icimici

Jag ska ha brudklännig i Rådhuset, inte en enkel klänning :) de tycker jag absolut man kan ha

• RockTroll

Jag ska också ha brudklänning i rådhuset...och slöja :) ska fotas innan och bara äta middag med släkten på restaurang men självklart vill jag känna mig som en prinsessa på våran stora dag.

• tomlinn

Om du är orolig att känna dig dum för att alla andra som gifter sig i Rådhuset har enklare kläder, promenera vid Rådhuset ett par lördagar eller så i följd och spana på brudparen så får du kanske en känsla för hur uppklädda paren är.

Åtminstone runt Stadshuset i Sthlm brukar man kunna se brudklädda brudar med långklänning och slöja och brudgummar i frack och frock coat, så min gissning är att ni inte blir ensamma =) (och om ni nu skulle vara ensamma, är det verkligen så illa? tro mig, jag var den enda tjejen i vit klänning och flor på mitt bröllop ;) ).

Svar på tråden Kan man ha brudklänning om man ska gifta sig i rådhuset?