• Svar på tråden någon blomkunnig?
  • wiii

hm, är på inget sätt en expert, men jag tycker att det ser ut som liljor som inte helt slagit ut?

• Alorna

Det är liljor. Finns i flera färger.

• Moster Stina

Liljor är verkligen jättefina! vill bara varna lite för deras doft som är MYCKET stark. Så ha inga eventuella allergiker i närheten!

• Aylas

Jag tycker också att de är otroligt vackra.

Ett tips är att se till att ta bort pistillen (tror att den gula i mitten där allt pollen sitter).
    Vi hade vita liljor på ett vitt matbord och de "droppade" på bordet - de fläckarna gick inte bort. Men jag antar att de gör det i butiken....

• Alorna

Ja dom färgar av sig något enormt.

• passionsblomman

Det är som sagt Liljor, av typen longiflorum. Visserligen doftar de, men inte ens tillnärmelsevis så mycket som gruppen Orientaliska Liljor. Asiatiska gruppen Liljor doftar oftast inte alls. Ståndarna ska man absolut ta bort i butiken ifall det ska vara i brudbinderi och på bord med dukar. Om man får liljepollen på textilier, kan man ta en rejäl bit tejp, sno den runt ett par tre fingrar med kladdsidan utåt, och sedan trycka tejpen mot fläcken och på så vis upprepade gånger lyfta bort allt löst pollen, innan man tvättar med fläcklösare som tex Vanish.

• passionsblomman

Men vad jag hatar när BT snor alla radbrytnigar så det man skriver blir närmast oläsligt!

Försöker dela upp det igen:

Det är som sagt Liljor, av typen longiflorum.
    Visserligen doftar de, men inte ens tillnärmelsevis så mycket som gruppen Orientaliska Liljor. Asiatiska gruppen Liljor doftar oftast inte alls.

Ståndarna ska man absolut ta bort i butiken ifall det ska vara i brudbinderi och på bord med dukar. Om man får liljepollen på textilier, kan man ta en rejäl bit tejp, sno den runt ett par tre fingrar med kladdsidan utåt, och sedan trycka tejpen mot fläcken och på så vis upprepade gånger lyfta bort allt löst pollen, innan man tvättar med fläcklösare som tex Vanish.
  • 1700tal

Har en stor mängd olika liljor i min trädgård eftersom jag gillar att ha dem som snittblommor, ge bort osv. Klipper alltid av ståndarna för de färgar jämt på mina kläder. Vet inte hur det går till men det är så svårt att på bort vilka medel jag använder. Tejptricket är jättebra, särskilt om det är "nyspillt" pollen..

• YET

Tack för era svar.

Pistillen som e så vacker =(,fick en bukett av min gubbe med vita liljor som hade röda pistiller o de bröt av så vackert. Ja ja klet vill man ju inte ha, kanske ska hålla mig till ursprungsplanen ändå, gerbera.

• Fracklands

Nån sa en gång att man kunde spraya mitten av blomman med hårspray för att allt skulle stanna på plats men jag har ingen aning om det stämmer.

Blomman kanske inte överlever det ens, vad vet jag? Går ju att prova på billiga liljor från ICA om man vill experimentera!

Svar på tråden någon blomkunnig?