Hej litet hemligt bröllop!
Jag tror att jag förstår precis då jag har samma relation till min pappa dock att vi träffas lite oftare. Han har en fru som kan byta humör snabbare än vinden vänder. Jag har två styvsyskon som båda är mycket äldre än mig och hur mycket hans fru än pratar om att vi ska vara en enad familj så blir jag aldrig bjuden på de festligheterna som verkligen gäller. I min och pappas relation så har jag varit föräldern sedan jag var 16 år gammal och stor nog att förstå att hans och min relation aldrig kommer att bli normal i och med att han har så mycket för sig och att han faktiskt glömmer bort mig.
Jag tycker att du ska väga upp för och nackdelar och helt enkelt känna själv. Vissa dagar kommer du att känna; jag vill bjuda honom så kanske han förstår att han är viktig och att jag vill ha en så pass bra relation som vi kan ha det, och andra dagar kommer du känna; varför inte bara sälja honom på ebay. Men så är livet med sånna fäder, tyvärr.
Ett annat bra tips är att prata med någon som du litar på eller faktiskt att gå till psykolog för de kan ge olika synsätt på situationen och hjälpa dig på vägen i er relation. Hur mycket skit ska du ta? och hur besviken är det okej att faktiskt bli? har du fått negativa mönster av det och vad kan du göra för att bryta det? Är det så att trots att du och din pappa är vuxna människor kanske borde gå till någon tillsammans så att du kan få ut de du känner utan att bli avbruten, dumförklarad, och allt annat som också kan hända.
som sagt, det är en viktig fråga men det är faktiskt bara du som kan veta om det är värt att för din skull på din dag inte behöva oroa dig över han eller hans fru. Eller om du kommer att oroa dig förmycket över hur han ska reagera när han får veta i efterhand. Båda två känslorna är negativa men frågan är vad det är som får dig att må bäst.
jag hoppas verkligen att det löser sig!
Stort lycka till!