Inte bjuden på bröllop
Skulle behöva andras tankar kring detta. En väninna jag känt i 30 år gifte sig nyligen med sin sambo. Släkten blev inbjuden, men inga vänner. Det var mannen som bara ville ha med släkten.
Väninnan var min tärna när jag gifte mig för ca 20 år sedan. Hon var min allra bästa vän och förtrogna, för mig var det självklart att ge henne den rollen.
Det känns det så himla konstigt att inte bli bjuden på hennes bröllop. Vi har delat så mkt känslor och tankar under årens lopp. Vi träffas sällan, men har haft tät kontakt via e-post och telefon. Jag har stöttat och verkligen tagit mig tid för att sätta mig in i hennes situation, likväl som hon gett mig lika mkt tid och stöd när jag behövt det.
Egentligen är det nog vår relation jag ifrågasätter. Hon säger jag är hennes bästa vän. Men bjuder man inte in sin bästa vän på sitt bröllop, att man vill dela glädjen en så speciell dag?
Det sägs att man måste respektera hur andra vill ha det på sitt bröllop. Det gör jag. Men gäller då inte det omvända - att brudparet får respektera mina känslor av förvåning, sorg och besvikelse? Och att man omprövar relationen? Eller ska jag förlåta rakt av?
Tacksam för svar.