• galenskapat

Köpa diamant på nätet till ring?

Vågar man köpa en diamant på nätet? 

Vad finns det för risker / nackdelar ? Finns det några trovärdiga sidor? Har några av er handlat på nätet och kontrollerat diamanten efteråt? (hos vilken internetsida handlade ni i så fall?)

Jag är ute efter denna diamant;
    **0,50 ct
    **VVS eller IF (eller räcker VS?)
    **White, självklart. 
    ** rund
    ** Cut vet jag inte vad man ska ta? Hjälp!

Jag funderar bland annat på denna ring 
    http://www.jamesallen.com/diamonds/D-IF-Good-Cut-Round-Diamond-1326187.asp

Tack för svar!

• Svar på tråden Köpa diamant på nätet till ring?
  • Sörön10

Hej!

Köpte stenen till min ring från www.diamantia.com ! Superbra! Rekommenderas! Där finns också en länk "om diamanter" du kan läsa på för att få reda på vad som är vad och vad du ska titta på! 

Ett tips är att ju större sten, desto tydligare kommer ev. inneslutningar (eller snarare den förlust i "glitter" de skapar) synas, så välj en hög kvalitet på sten! Skulle nog välja minst vvs2 men jag vet inte hur det ser ut med "sämre" än så... 

• 2011

Jag köpte diamant (och ring) från jamesallen och har haft ringen inne för värdering i Sverige. Den värderades till mer än dubbelt så mycket som jag betalade för den. Jag har även visat ringen för en certifierad gemolog (GIA) i USA. Det som är viktigt är att diamanten har ett certifikat från GIA eller AGS.

Jag satsade på att få så bra "cut" som möjligt. Diamanten framstår som vitare och gnistrar mycket mer om man har en bra cut. Jag har jämfört G och F stenar sida vid sida i bra ljus med lupp och har inte kunnat se skillnaden.

• kaffeälskaren

Hur mkt tjänar man på att köpa en egen sten för att sedan gå med till en smed??? Är själv vilja veta då jag har starka funderingar på att köpa en.

och Sörön10 hade du mailkontakt med dem på diamantia då eller valde du bara en av stenarna som ligger i listorna? Eller fick du någon mer information om stenen? Tycker att det står lite lite info. om dem när man kikar.. eller så är det jag som inte har någon vidare koll ;)

• Sörön10

Vi var först till en guldsmed och pratade om vad vi ville ha och fick en prisuppgift! Om stenen skulle köpas via guldsmeden och infattaren skulle det kosta 2000 kr totalt än om vi köpte stenen själva. 

Vi fick nämligen tips från guldsmeden på vilken sten vi skulle ha till den ring vi ville göra (skapade en egen). Sen kollade vi upp vad den skulle kosta, (den slipningen, klarheten, färgen etc.). 

Så vi visste vilken sten vi skulle köpa. Sen kom den rekommenderat och vi tog den till guldsmeden. Tror det kostade 600 kr att sätta fast den! Eller 1000. Kommer inte ihåg vad som var vad. (Detta var då ändå 2000 kr billigare för oss!)

På diamantia väljer du först "modell", sen storlek (ct.) och sedan kvalitet. Förklaring till alla saker finns i en länk på den sidan. 

De svarar säkert snabbt på frågor om du mailar dem! Lycka till! =)

Svar på tråden Köpa diamant på nätet till ring?