• Naive

Mammorna går inte ihop

Hej allihop! 

Jag undrar om nån har suttit/sitter i samma situation och kanske kan ge mig lite tips och råd hur jag kan gå till väga för att lösa detta... 

Det är nämligen så att min mamma och min svärmor-to-be(?) inte alls kommer överens. De har inte talat med varann på 3 år snart, och allt beror på ett (stort) missförstånd. 

Min mamma vägrar att ens prata om en försoning, medan svärmor-to-be(?) är lite öppnare för förslag... Egentligen är det rätt okej för oss, jag och sambon har båda tagit ett steg tillbaka från detta och tycker att det är deras sak att reda ut. 

Problemet är bara ifall det nu skulle bli förlovning och bröllop nångång så vill ju båda ha hela sina familjer närvarande, och då kan ju inte mammorna ligga i nånslags fight... 

Några ideer om hur jag kan hjälpa till på traven här? 

Tack för hjälpen :) 

• Svar på tråden Mammorna går inte ihop
  • nsdtr

Har lite samma dilemma, men här är det min mamma som inte tål min svärmor, är alltid lika nervös varje gång de träffas(vilket min mor ser till inte blir särskilt ofta) hur sur min mamma ska bli på henne den här gången,, har en speciell svärmor som det är lite tag i hon säger vad hon tycker o tänker(ibland borde hon va tyst).. o då jag o min mamma inte har en bra relarion idag pga vissa omständigheter så bävar jag inför våran bröllopsdag. Men jag tror min mamma kommer undvika henne under bröllopet o bara tala med henne om hon måste.... Jättetråkigt men för oss är det bara att gilla läget, jag tänker inte lägga energi på att få min mamma att tycka om min svärmor. Då jag inte bor i samma stad som mina föräldrar så träffas de ju nästan aldrig... Hoppas det löser sig för dig:) LYcka till

• pyrro

Alltså om din mamma inte har något emot din BM utan ser att du blir lycklig av att gifta dig med honom så måste hon ju kunna ta din svärmor för EN dag. Jag skulle sätta ner min mamma och ha ett allvarligt samtal med henne. Poängtera att det är DIN framtid det handlar om. Dom behöver ju på inget sätt bli väninnor utan bara bete sig som vuxna människor för ER skull. Vill ni ha båda med på ert bröllop så tror jag absolut inte att ni kan vänta er att dom själva ska lösa det. Som jag ser det så behöver dom igenligen inte lösa det utan bara finnas där för er (var för sig) på er dag!

• JustMeAndMyLove

Jag tycker man kan ta för givet att två vuxna kvinnor kan vara trevlig och artig under en sån viktig dag som deras barns bröllop!

För att känna er trygga kan ni ju påpeka det innan, så de förstår att de har ögonen på sig och att deras bråk faktiskt inte bara handlar om dem. Är någon av dem benägna att vara egoistisk och ställa till en scen kanske man behöver ta ett ordentligt snack med dem. 

I min familj är det stora fejder. Riktigt vidriga scener såg jag som barn och jag skulle inte ens komma på tanken att bjuda de fastrar och kusiner som betett sig illa. Men hade det handlat om min mamma hade jag försökt förvissa mig om att hon förstår hur mycket den här dagen betyder för mig. Sen får de själva sköta bråket :)

• Naive

Tack underbara ni för era fina tips!

Ni har ju så himla rätt, det gäller ju bara för dem att kunna behärska sig nån dag då och då, även fast det känns tråkigt såhär i allmänhet.  

Svar på tråden Mammorna går inte ihop