-
-
Vi har titanringar och är jättenöjda. Våra är från titanringar.com.
Det man ska veta med titan är att det finns olika varianter (precis som det finns guld med olika karat som tex 14 K och 18 K). Om man köper ringar i "rent titan" dvs ringar med 99,8 % titan så kan man ändra storlek på dom och sådana ringare kan man såga av om det skulle behövas (vid olycka tex).
Titanringar.com gör bara ringar i "rent titan" (en av anledningarna till att vi köpte därifrån) medan en del andra ställen ofta har ringar i tex 6/4 titan som innehåller 90% titan. 6/4 titan går inte att storleksändra (om det blir fel storlek byter de ut ringen mot en annan eller gör kanske en ny) och sådana ringar är mycket svårarae att såga av (nästan omöjligt). 6/4 titan är ofta billigare än "rent titan".
Det verkar vara vanligast med 6/4 titan och därför blir det så att många tror att man inte kan ändra storlek på titanringar, men som sagt det beror på vilken legering det är.
Sen är det så att många tror att alla titanringar är svarta eller jättemörkt grå och matta och utan lyster men det beror på vilken yta man väljer. Jag har blank yta på mina ringar medan min man har en mer "typisk titan" yta som är mer grå och matt och mer diskret eller som min man sa "mer manlig och mer grov". Mannens ring är alltså grå och matt men har även ett guldinlägg i mitten längs hela ringen.
En anledning till att titanringar passade oss bra är att jag ville ha en gråvit blank metall (jag tycker det passar bra till diamanter) medan mannen ville ha en mer diskret manlig ring och med titanringar kunde vi köpa ringar i samma metall men ändå få ringar som ser helt olika ut.
En tråkig sak med titan är att det är svårare att jobba med och det gör att det inte finns så många guldsmeder som kan jobba med titan. Det finns guldsmeder som inte kan någonting om titan och som inte alls har koll på materialet och som kanske t.om sprider felaktig information om titan. Ska man köpa ringar i titan så ska man ta reda på så mycket som möjligt och fråga guldsmeder som varit i branschen länge och som jobbar med titan och kanske avstå från att fråga personalen på en del av butikskedjorna. Jag har fått många konstiga svar från personalen på tex Guldfynd och liknande affärer. Det kan vara värt att ringa eller maila guldsmeder (även de som är dyrare) och fråga om de jobbar med titan och gör de det så kan man fråga om materialet osv. Om de inte jobbar med titan så är det bara att gå vidare och fråga nästa annars får man bara fel information. -
Det är två ringar men ser ut som enYez skrev 2011-10-26 09:31:22 följande:
Det är dessa ringar:
www.titanringar-web-butik.com/product.html/always-together
www.titanringar-web-butik.com/product.html/close-together -
Titanringar ser mörka ut om man fotar dom i ett mörkt rum och ljusa ut om man fotar i ljust rum.
Det gör att de ser lite olika ut på bilderna trots att det i vissa fall är samma yta.
En kollega har också ringar därifrån och det var när jag såg hennes ringar som jag fick nys om titanringar.com.
Mina ringar är Always Together 6 mm och Close Together 3 mm förresten. -
"Problemet"med ringar från titanringar.com är ju att alla är fina!Yez skrev 2011-10-26 09:54:15 följande:Jaha! Det såg verkligen ut som en :P Jätte fint!!
Har själv kollat på
www.titanringar-web-butik.com/product.html/st...
och
www.titanringar-web-butik.com/product.html/on...
Eller byta ut den som heter straight around mot den du också hade, ALWAYS TOGETHER.
Och självklart lika för honom men utan stenar..
Har du blank yta? Hur är det med repor o sånt? Står den emot bra?
Åååh, jag är så kluven! Vill verkligen men tror inte jag har nerverna till att ställa frågan..
Börjat överväga att prata med han innan och kanske tillsammans bestäma att förlova oss :P
Båda dina kombinationer skulle bli superfint
Jag har blank yta på mina ringar och jag tycker att mina ringar står emot repor bra, men visst jag tar av dom när jag ska städa och när jag ska sova. Jag har dock fjällvandrat med ringarna och då fick jag endast en liten repa på undersidan men det gör ju inget eftersom det inte syns. Sen får man små repor även i titanringar, alla metaller repas ju mer eller mindre så man ska inte tro att man inte får några repor alls i titanringar. Det finns ju lite info om materialet och hur reptåliga olika ytor är: www.titanringar.com/hallfasthet.htm
Det går ju att fråga honom och sedan beställa ringar ihop och sen göra förlovningsdagen till en romantisk dag som ni har att se fram emot -
Jag har fattat det så att silkesmatt yta är känsligast för repor och att sedan kommer blank yta som näst känsligast och därefter sidenmatt och sedan matt yta och att grov yta är tåligast mot repor.
Det finns ju bilder där man ser alla olika ytor, om du kollar på länken jag skickade i förra inlägget och mitt på sidan är det ju en bild på en ring och i den bilden högst upp till höger kan du klicka på "Ytjämförelse" så kan du se skillnaden. Mina ringar och mannens ser du på bilderna nedan.
Mannen har sidenmatt yta på sin Around Inlay 6 mm.
-
Mina ringar är halvkupade, det är det du menar med halvrunda eller hur? Jag tyckte att det såg bäst ut med samma kupning på båda ringarna, det såg enhetligt ut som du skriver. Jag tycker du ska välja halvkupad vigselring till förlovningsringen så ser det snyggast ut. Fina ringar förrestenFiaa skrev 2011-10-26 10:08:15 följande:Jag har själv en liknande ring i titan. Den är som uppdelad, ena sidan är blank medan andra är matt och på den har jag fem stenar. Min ring är halvrund. Hur har du din? Eftersom jag kommer kolla efter något liknande till vigselring, tänkte så det ser bra ut om man har halvrund mot halvrund? Att man kan få det att se enhetligt ut :) Jag har bild på min ring på profilen ;)
Jag tycker inte heller att repor i ringarna är så himla farligt egentligen,det visar ju bara att dom används
Jag vill egentligen ha mina ringar på mig hela tiden men mina prinskorvar till fingrar svullnar på nätterna så då måste jag ta av dom och när jag städar gillar jag inte att få fukt under ringarna så då tar jag av dom. Jag tycker det blir fuktigt om händerna även om jag använde gummihandskar så när jag ska städa tar jag av ringarna. Jag tror att man är mer försiktig med ringarna i början men efter ett tag är det inte lika farligt om man ser en ny repa Sen går det ju att lämna in ringarna och få ny yta på dom om man vill. Jag tänker kanske passa på och beställa ny yta på mina ringar när jag lämnar in dom på kontroll om några år (kontroll av fattningar och diamanter). -
Börja kolla runt redan så har ni gott om tid att prova och funderaFiaa skrev 2011-10-26 12:46:17 följande:Ja precis :) hehe, ibörjan var det lite så där ojoj när det blev någon repa men ändå, dom är ju till för att användas :) det ska bli kul och få kolla ut en vigselring! Börjar kanske bli lite dags snart.. Eller jag vet inte? I juni gifter vi oss ;)
Ibland kan man ju behöva prova samma ringar flera gånger innan man kan bestämma sig. Och hellre vara ute i god tid än att behöva stressa in i det sista och skulle det bli något fel när ringarna tillverkas kan guldsmeden behöva tid på sig att fixa det.
Jag vet ett par som hämtade tjejens vigselring dagen innan bröllopet och då hade guldsemden missuppfattat en del med ringen men de hade inget annat val än att hämta ut ringen, använda den vid vigseln och sedan lämna in den igen - det kanske inte är så farligt egentligen men kan bidra med stress och frustration i ett läge där man antagligen redan är lite stressad och det är onödigt att utsätta sig för risken att bli stressad och kanske ledsen dagarna innan bröllopet.
Vi beställde min vigselring låååångt i förväg och vi hade den här hemma i månader innan vigseln.
Det var väldigt svårt att inte prova den på fingret varje dag (jag provade den flera gånger i veckan ) men det kändes tryggt att veta att den var här hemma och jag kunde prova den många gånger i lugn och och känna mig trygg i att OM något skulle kännas fel så fanns det tid att ordna det. -
Men du titanringar.com har ju sin butik i Härnösand, hur långt är det till Sundsvall därifrån? 5-6 mil?
Beställ tid så får du komma dit och prova! Det skulle jag ha gjort om vi inte hade bott här nere i södra Sverige. Passa på och titta på ringarna live och prova och att få träffa personalen som kan ge tips och hjälpa dig att välja, vilken chans. -
Aha ok då är jag med, jag fattade fel....tänkte lite tokigt, jag fick för mig att du bodde i SundsvallYez skrev 2011-10-28 08:13:38 följande:Ja, från Sundsvall är det ganska nära men jag bor som sagt i Gävle..
Över 3 timmar i bil, men hittar jag ingen annan närmare så blir det att jag åker dit! (: