• bröllop 06 2011

Bukett av syren - binda själv?

Hej

Jag kommer att gifta mig helgen före midsommar. Har funderat på om jag ska binda en egen brudbukett av bl.a. syren. Är det ngn som har liknande tankegångar eller tips?

Vad som dock gör mig lite orolig är att syren tenderar att vissna ganska fort...

• Svar på tråden Bukett av syren - binda själv?
  • blomtroll

Syren som är så vackert. Kanske går att googla lite eller om det finns något liknande på youtube? Eller fråga en florist om det ens fungerar? Inte roligt om blommorna vissnar innan man gått in i kyrkan.

Hoppas dock att du inte har några astmatiker eller allergiska som ska komma på bröllopet. Vissa av mina släktingar sträcker sig efter sin medicin bara man nämner syren eller hyacinter... Så själv måste jag välja bort starkt luktande blommor.

• bröllop 06 2011

Jo det finns nog allergiker bland gästerna, men jag har förhoppningar om att det skulle fungera ändå. Kyrkan och lokalen där vi ska ha festligheterna är stor så kanske de inte reagerar så kraftigt...

Tack för dina tips. jag har nog vridit och vänt på mina tankegångar vad gäller kombinationen syren och allergier. Vilket vill jag hellre ha syrener eller bröllopsgäster :)

• Sörön10

Ååå vad avis jag blir! Älskar syrener och hade gärna haft det själv i min bukett, men vi gifte oss i augusti så det fanns liksom inga syrener då! TRODDE JAG!! 

Min man hade förberett en överraskning till mig som han vävde in i sitt tal! Han hade frusit ner syrener och förvarat dem i frysen till mig tills den stora dagen!!! De såg för jävliga ut, men de luktade fortfarande underbart!! Tror du jag bölade eller??! =)

Förlåt, OT, men jag puffade upp din tråd igen iaf! =)

• JenniferS

Syréner e verkligen jättefint! Om du köper dem i en blomsteraffär som har framodlade syrénkvistar är hållbarheten bättre. Då kan du ju ändå binda dem själv tillsammans med vad du vill ha! Har tyvärr inte exakt samma doft dock..vilket är både positivt och negativt :-S 

• Moster Stina

Att kyrkan är stor hjälper tyvärr inte när det gäller allergikerna! De behöver inte ens KÄNNA doften själva för att reagera allvarligt!

OCH ska det bli vigsel i kyrkan efter er, så kanske några av de gästerna får åka till akuten (i värsta fall).

Syrener är jättefint, men i så fall ska ni informera allergiker om att hålla sig hemma, samt tala om det för kyrkan som har koll på nästa eventuella brudpar.

Förlåt att jag var så negativ, men jag känner några allergiker i min kör. De kan inte ens stanna kvar under en övning i en stor kyrka om någon i kören har tvättat sig med en parfymerad tvål.

Men de där framodlade hos floristen kanske kan vara VÄLDIGT mycket bättre! Lycka till!

• bröllop 06 2011

Syrener ställer inte till med besvär bland de allergiker jag känner till i skaran, men det kan ju bland de 160 gästerna finnas allergiker som man är ovetande om....

Hur som helst kommer jag att planera för syrener, så får jag se vad slutresultatet sen blir.

• MrsT2011

Jag var också inne på syrener, men fick till svar av en florist som hänger här på BT att de inte finns att få tag i efter maj månad, då är de helt överblommade... Konstig iofs att hon inte nämnde de framodlade som ni pratar om ovan.

Nu menar ju vän av ordning att syrenerna visst blommade i början av juni i år, men då ska man tänka på att det var den kallaste och senaste våren i mannaminne.

• passionsblomman

Så här ligger det till: I blomsteraffären jobbar man med odlade blommor. De kommer som regel ut till försäljning innan de blommar i natur och trädgård.

Detta innebär att när brudar tänker att blommorna är i säsong, så är det antagligen inte det i florsitvärlden längre utan där är säsongen över.

Syrener börjar finnas NU i blomsterhandeln. Precis som tulpaner och andra lökväxter som sedan under januari och februari ger oss vårkänslor och tröstar de vintertrötta Svenskarna.

Odlade syrener går alltså inte att köpa på senvåren och sommaren.

Syrener är svåra då det är vedartade  stjälkarna och har svårt att dra vatten. Det krävs hett vatten, långa skarpa snitt med kniv och helst näring också för att få dem att hålla.

I fackhandeln får vi florister med särskild syrénnäring i små påsar ihop med blombuntarna, för att få dem att må bra.

Det är heller ingen blomma jag skulle rekommendera att ha i en bukett utan vatten en hel dag. Oasishållare är att rekommendera så blommorna är vattenförsörjda.
    men sådana buketter är inget man gör själv utan vidare.

I annat fall får man räkna med att buketten vissnar under dagens lopp. En vas mellan de olika delarna, som hos frissan, i bilen osv hjälper ju.

Svar på tråden Bukett av syren - binda själv?