• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles
    Fru Bygg skrev 2011-02-16 15:29:48 följande:
    Hej alla!

Sorry att jag har legat lågt ett tag, men jag har som sagt legat lågt. Gick hem efter lunch i fredags och var helt sängliggande resterande av dagen och hela lördagen. Sen dess har jag varit uppe en del, men jobbar inte. Eller ja, jag ringde min chef i måndags och berättade som det var med min yrsel och illamående (och kräkningar) och frågade om jag kunde jobba hemifrån denna veckan och det var ok.
    Så jag sitter en kort stund vid datorn och jobbar sen sover jag lite och försöker få i mig lite kex eller dyligt.

Börjar bli riktigt trött på det redan och vill bara må bra och njuta av min fina familj och bebis i magen.
    Känner mig som en usel fru som inte orkar eller kan göra ngt här hemma utan maken får ta allt med hushåll och E. Känner mig som en dålig mamma till E för att jag inte orkar leka med henne. Hon är ju för liten för att förstå att jag är gravid och bara (förhoppningsvis) kommer må dåligt ett litet tag.

Känner mig så ledsen just nu pga allt och det blev ju inte bättre när man pratade med maken i telefon som är superstressad på jobb, men måste komma senare på morgonen och gå tidigare på eftermiddagen för att kunna hämta E på dagis. Sen kommer han hem och få göra allt här hemma. Alltså han klagar inte eller ngt och är supergo och tar hand om mig, men det är jobbigt när man vet att han är så stressad, delvis pga mig.
    Jag känner igen mig lite. Jag varken orkar el ska städa, lyfta, tvätta, laga mat mm. Jag ska helst ligga i soffan och ta det lugnt (enl läkarna och enl maken). Helst ska jag tydligen jobba max deltid också, allt för att hålla kvar bebbarna i magen så länge som möjligt.

JAg har lite svårt att inte göra saker ändå, är så van att hugga i. Och jag mår ju eg bra men ska sas vila i förebyggande syfte. Maken säger att mitt jobb just nu är att vila, och att han gärna gör allt här hemma om det får bebbarna att stanna i magen. Han tycker dessutom att mitt "arbete" är att vara gravid, alltså kan han städa lite extra.

Men visst får man dåligt samvete när man ligger där i soffan och han dammsuger... Men det är ju en begränsad tid... Hoppas ditt illamående går över snart, det måste vara fruktansvärt jobbigt!
  • muggles
    Norrskensflamman skrev 2011-02-17 09:45:08 följande:
    Muggles: vet inte om du är in här och kikar. Jag känner mig lite ouppdaterad på hur det går för er... Om du har lust och ork, så är jag iaf väldigt nyfiken. Kram!
    Sorry, mkt på jobbet och dessutom en hel del privata grejer att hinna med (optikern, frisören, ul-kontroll, snickarfirman, ...). Vi var på kontroll igår och allt såg mkt bra ut! Ada och Beda frodas och väger ca 600 + 700 gr nu (uppskattningsvis). Vår läkare menade att den här operationen var väldigt lyckad. Imorgon går jag in i v26. Vi kände oss väldigt lättade och lyckliga efter kontrollen. Mål 1 är v28, mål 2 är v30 och sedan är allt över det en bonus.
  • Norrskensflamman
    muggles skrev 2011-02-17 15:08:01 följande:
    Sorry, mkt på jobbet och dessutom en hel del privata grejer att hinna med (optikern, frisören, ul-kontroll, snickarfirman, ...). Vi var på kontroll igår och allt såg mkt bra ut! Ada och Beda frodas och väger ca 600 + 700 gr nu (uppskattningsvis). Vår läkare menade att den här operationen var väldigt lyckad. Imorgon går jag in i v26. Vi kände oss väldigt lättade och lyckliga efter kontrollen. Mål 1 är v28, mål 2 är v30 och sedan är allt över det en bonus.
    DET var underbara nyheter! Tack för den uppdateringen.
  • Ninnnis
    muggles skrev 2011-02-17 14:36:34 följande:
    Dubbelgrattis!
    Tack! Vad härligt att allt ser bra ut men Ada & Beda. Det är nog två riktiga kämpar du har i magen.

Fransk kvalitet, ja... Peugeot - då kan man lika gärna gå, som maken brukar säga. Ska dock tilläggas att vi tidigare har haft en Peugeot 204 och det var maken som prompt ville köpa vår Citroën. Men han har nog ändrat sig lite nu Skämt åsido, jag gillar bilen och har stort sett varit nöjd med den.  
  • Ninnnis
    Fru sy skrev 2011-02-17 14:33:34 följande:

Men aldra helst ligger hon ju i vår säng, och det brukar hon få ungefär andra halvan av natten. Vi får väl se hur det blir sen framöver men just nu funkar det...
    Precis som hemma hos oss... Han somnar i sin egen bädd på nedanvåningen och kommer sedan smygandes under natten.
  • Ninnnis

Fru Sy, det låter som att ni har haft en bra dag Håll ut i tre veckor till!

Flamman, kul att T vill prova handboll!

• Fru sy
    Ninnnis skrev 2011-02-17 15:30:44 följande:
    Fru Sy, det låter som att ni har haft en bra dag Håll ut i tre veckor till!
    Det tänker jag!! Tänker nog hålla ut i 4 veckor till, vill gärna komma till 35+0. Men så skönt för jag känner mig lugnare för varje dag som går...
  • Fru sy
    Ninnnis skrev 2011-02-17 15:29:16 följande:
    Precis som hemma hos oss... Han somnar i sin egen bädd på nedanvåningen och kommer sedan smygandes under natten.
    Men visst är det mysigt när de kommer smygande på natten. Sålänge hon inte lägger sig raklång på bredden över hela min säng, då blir det lite trångt
  • Ninnnis
    Fru sy skrev 2011-02-17 15:57:03 följande:
    Men visst är det mysigt när de kommer smygande på natten. Sålänge hon inte lägger sig raklång på bredden över hela min säng, då blir det lite trångt
    Det är jättemysigt. Vår vovve vill gärna ligga mellan knäna på mig, under täcket Tur att han inte är så stor...
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård