• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy
    Ninnnis skrev 2011-02-22 20:15:59 följande:
    Fru Sy, jag förstår att det är skitjobbigt. Jag hoppas ni kommer frem till en lösning som fungerar för er båda. Framför allt hoppas jag att du snart är på benen igen.
    Vi har redan kommit fram till en lösning, vi väntar och ser helt enkelt Vi vet ju inte hur morgondagen ser ut, då kan vi ju inte planera för 1,5 vecka framåt. Har jag ont som jag haft lite de senaste dagarna nu är mannen hemma, känns det ok åker han iväg en liten runda... vi får se hur det käns för mig helt enkelt. Föräldrarna är förvanade, så de blir förhoppningsvis inte sura. Mannen vill ju inte heller lämna mig om jag har ont och är orolig. Bara imorgon oxå kvar sen är denna veckas "ensamdagar" över.

Kram och godnatt alla goa tjejer!
  • ingenjörsbruden

....måååååste bara rusa in o berätta..... -2,3 kg totalt idag!!
    Ytterligare 0,6kg sen igår! DETTA är ju fan roligt!
    Bästa maten någonsin o jag har inte rört mig en milimeter som träning....inte hunnit....

*kutar vidare*

• Fru sy
    ingenjörsbruden skrev 2011-02-23 08:30:44 följande:
    ....måååååste bara rusa in o berätta..... -2,3 kg totalt idag!!
    Ytterligare 0,6kg sen igår! DETTA är ju fan roligt!
    Bästa maten någonsin o jag har inte rört mig en milimeter som träning....inte hunnit....

*kutar vidare*
    Härligt!! Bra jobbat vännen!
  • Villemoa

Flamman: jag tycker du gjort rätt som bokat skidsemester åt dig och flickorna! Förstår att det också måste vara jättejobbigt med makens helt irrationella och ologiska svängningar. Kram!

Ninnis: ååh vad mysigt med sparkar!! <3

lanovia: vad trist att du är sjuk, krya på dig!

Ingis: vilken härlig viktnedgång, bra jobbat!! Förstår att du är dränerad på ork, styrkekramar till dig!

Fru sy: förstår dina tankar och känslor. Det är inte bara att "bita ihop" och stå ut, du har ju för tusan legat i 25 veckor!! När man känner sig liten och orolig så behöver man känna trygghet och den enda som kan ge dig den är ju maken. Ååh vad jag önskar att de fick känna på hur det är att vara gravid, då skulle de ha mycket större förståelse!! Kramar i massor

Leksi, dfk, Fru Bygg: hur mår ni? :p

Heloise: tycker också att Elises variant av pws låter positivt! Lilla skvätten, hon är ju allt för go! Hur gick det på första mammagruppsträffen?
    Men ännu viktigare; HURRA, HURRA, HURRA  för dig idag!! Hjärta

andbeyond: hur mår du? Inte alls långt kvar nu

Blommis; hur har det gått med lilla Truls?

Bruttan: kram!

Om jag glömt någon nu ber jag om ursäkt! Många kramar till alla

• Villemoa

Just det! Soldemor; vad tråkigt att Solde inte mår bra! Hur har det gått för henne?

• Fru sy
    Villemoa skrev 2011-02-23 09:54:33 följande:
    Fru sy: förstår dina tankar och känslor. Det är inte bara att "bita ihop" och stå ut, du har ju för tusan legat i 25 veckor!! När man känner sig liten och orolig så behöver man känna trygghet och den enda som kan ge dig den är ju maken. Ååh vad jag önskar att de fick känna på hur det är att vara gravid, då skulle de ha mycket större förståelse!! Kramar i massor
    Tack, det är precis så det känns! Jag behöver maken jättemycket nu, känna att han finns här för mig hela tiden även om han är på jobbet... att han svara när ja ringer ect. Och det funkr bra nu när jag förklarat tydligare hur det känns för mig. Kanske är det så att man måste vara övertydlig ibland
    Tack för alla kramarna.

Hur är det med dig och familjen då villemoa?
  • Villemoa
    Fru sy skrev 2011-02-23 10:10:16 följande:
    Tack, det är precis så det känns! Jag behöver maken jättemycket nu, känna att han finns här för mig hela tiden även om han är på jobbet... att han svara när ja ringer ect. Och det funkr bra nu när jag förklarat tydligare hur det känns för mig. Kanske är det så att man måste vara övertydlig ibland
    Tack för alla kramarna.

Hur är det med dig och familjen då villemoa?
    Som du känner brukar jag också känna när det kör ihop sig här hemma, då behöver jag maken jättemycket!

Vi har haft en lite jobbig vecka, min utdrivningsreflex har strulat vid amningen. Den kommer igång jättesent mot vad den har brukat så Ellie hinner bli jättearg över att det inte kommer någon mjölk och jag hinner bli jättesvettig och jättestressad! Nu har jag iaf fått en nässpray utskriven som sätter igång reflexen. Hoppas att detta bara är övergående så jag slipper hålla på och spreja inför varje amning, vill ju att hon ska kunna suga igång det själv så att säga. Tur dock att det finns hjälp!

Idag ska vi till bvc, det är dags för de första sprutorna och det ser jag INTE fram emot! Maken måste följa med för jag klarar inte av att höra det hjärtskärande gråtet som kommer.
  • Fru sy

Jobbigt med amningen, hoppas det löser sig fort. Men tur att det finns hjälp. Vad bra att maken följer med till bvc!

• Soldemor
    Villemoa skrev 2011-02-23 09:55:10 följande:
    Just det! Soldemor; vad tråkigt att Solde inte mår bra! Hur har det gått för henne?
    Ringde t djursjukhuset vid 18 i går kväll då ingen ringt, jag var ett fullständigt nervvrak! Då hade lilla bönan precis börjat vakna efter operationen som hade gått bra. De tog bort tre st 3 mm stora stenar och det hade varit mycket blod i urinblåsan eftersom stenarna hade irriterat slemhinnan. De tyckte att hon var en "extremt trevlig och snäll liten tjej". Kan se framför mig hur hon varit på sitt allra bästa charmhumör. Skall ringa när de har telefontid i eftermiddag och höra hur det går och kanske när vi kan få hämta hem henne. Var iaf på betydligt bättre humör i går kväll!

En hantverkare ringde i morse, han ville komma och se hur vårt kök ser ut, för att laga hålen i morgon. Stackars Siena, en kul sysselsättning (riva loss murbruk) försvinner. Dessutom var han väldigt allergisk mot katter,hmm...

Har lite ångest nu att någon av de två kvarvarande vesslorna skall rymma när han kommer!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård