• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman
    Norrskensflamman skrev 2011-02-25 09:19:41 följande:

I menyn till vänster kan ni välja "kort" så kommer ni rätt.

Nej, fan, "Peppningskort" måste ni välja i menyn!
  • Soldemor

God morgon/förmiddag!

Haft en ganska lugn natt, Solde sov på golvet på Barba-täcket och jag kliade henne jättemycket i nacken och kring öronen (skönt när man inte kommer åt själv). Hon är verkligen väldigt glad och pigg, hon måste haft jätteont innan usch! Vi köpte blöt-dietmat och den var tydlgen jättegod! Hon har inte ätit blötmat sedan hon var liten, eftersom blötvarianten till leverdieten ser ut som dålig mage och smakar inte gott heller. Men det här var mumma! Siena är jätterädd för trattufot och Amaretto är ganska misstänksam också. Skönt att jag skall åka hem tidigt idag, och vara hemma ett tag med dem.

OCH DET ÄR FREEEEEEDAG IDAG! Fredag på riktigt! Yes!

• Soldemor

Bokat semesterhotell: Tre nätter i Insjön, tre nätter i Stockholm (oj, råkade det bli Barkarby igen? {#emotions_dlg.djavulsk})

• Norrskensflamman

Jag känner mig arg och vresig. VAr hem på lunchen och det var ett misstag. Surjävlagubbe därhemma. Huvudvärken kom som ett mejl i inboxen... Just nu känns det som att jag skulle vilja hamra på någon med köttyxa, med den där sidan med knottror på... och sedan strimla densamma. Långsamt. Grrrrrr... Jag känner mig minst sagt PMS:ig.

Vill dricka vitt vin. Tror ni det passar till den tjusiga middag jag förberett: Makaronipudding (dock med kassler ej falukorv)???

• Fru sy

Jag mår pyton idag Antingen har jag fått någon släng av vinterkräk eller så reagerar jag kraftigt på halsbränne-medicinen jag testade igår. Mått illa hela natten och i morse fullkomligt rann allt ur mig. Bosatte mig på toastolen en timme, fick massa sd. Riktigt mkt regelbundna sd, så jag trodde vi skulle behöva åka in. hjälpte som tur väl med bricanyltabletterna, men de gör mig alldeles skakig. Har lyckats få i mig två potatis nu och en del vätska, hoppas på att få behålla det. Mannen matar mig med sånt jag kan tänka mig för att jag iaf ska få i mig lite...

• lanovia 08

Men fy Fru sy. Inget vidare. Verkar det bli något bättre, menar genom att du inte tagit halsbrännemedicinen något mer? Vad var det för medicin?
    Jobbigt med så mycket sd. Skönt att det makenär hemma idag.

• lanovia 08

Här ser vi ljus i tunneln, jag har haft lite ork idag. Har till och med släpat mig till frisören och klippt mig, kände jag behövde utanför dörren lite. Plus att jag inte hade klipt mig på 6 mån, japp det behövdes nu.
    Har varit feberfri hela dagen, så gött.

E har ju istället drabbats av feber, men även hos henne såg vi bättring idag. HOn började ju veckan med magsjuka och har avslutat med feber, så hela denna vecka har vi sprutmatat henne, allt för att få i henne lite vätska och näring. Men i eftermiddags satt hon helt plötsligt frivilligt i makens knä och  åt upp hans rester på tallriken. Sedan satt hon själv och lekte en kort stund på golvet. Om ni anar hur det värmde i våra hjärtan efter att sett henne så hängig de sista dagarna.

• lanovia 08

Blommis har du ingen fin bild på Truls att lägga ut?

Nej nu skall jag ta mig an våran hund här innan det är dags för På Spåret. E sover så allt lutar mot att vi faktiskt kan sitta i tvsoffan när programet börjar idag.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård